Dráhy připravují prodej protiatomového krytu na hlavním nádraží | E15.cz

Dráhy připravují prodej protiatomového krytu na hlavním nádraží

Jan Šindelář

Nerudovskou otázku aktuálně řeší vedení Českých drah. V kopci za kolejištěm pražského hlavního nádraží směrem k Italské ulici se nachází přes šedesát let starý protiatomový kryt, kterého se chce podnik zbavit. Zatím ale neví jak.

„Pozemky, na nichž se kryt nachází, jsou zbytné a připravujeme jejich prodej. Ten souvisí s aktivitami developerských společností s účastí ČD, které rozvíjejí dlouhodobě zasmluvněné sousední pozemky,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík.

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Ačkoliv majitelem hlavního nádraží je od loňska Správa železniční dopravní cesty, kryt zůstal Českým drahám. K původnímu účelu nebyl nikdy použit a ani do budoucna se neplánuje jeho využívání.

V systému civilní obrany nicméně stále figuruje. „V současné době probíhají jednání s příslušnými orgány o způsobu jeho další správy,“ doplnil Joklík. Řešením by mohlo být vyjmutí krytu z vojenských plánů. Jen jeho vybavení současnou technologií by podle propočtů Českých drah stálo přes 35 milionů korun.

Otevření železnice nesmí poškodit České dráhy, shodla se tripartita

Zájemci o kryt se ale nehrnou. „S naším projektem nesouvisí a rozhodně se ho nechystáme koupit. Celý je mimo plány námi připravovaného developmentu,“ sdělil mluvčí skupiny Penta Ivo Mravinac. Penta je spolu s drahami a firmou Sudop Group akcionářem společností CR City a CR Office, které chystají výstavbu na přilehlých pozemcích v areálu nádraží. Projekt má pracovní název Churchill square a v jeho rámci mají vzniknout dvě budovy, administrativní a rezidenční.

Mravinac začlenění krytu do projektu označil za čirý nesmysl, dráhy se zase těžko smiřují s představou, že jim na nádraží zbude úzký nevyužitý pás, o který se budou muset starat.

Památka na Čepičku

Kryt vznikl roku 1954, kdy byl ministrem obrany Alexej Čepička. Stav krytu odpovídá stáří a tehdy dostupným technologiím. Tunel je půlkruhově klenutý s vnitřním poloměrem 2,4 metru. Vnější část pláště je z žulového zdiva v tloušťce 0,5 metru, izolační vrstva je asfaltová a vnitřek je z betonových tvárnic v tloušťce cca 0,3 metru. Podlaha je železobetonová.

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!