Metrostav posiluje v zahraničí. Chce stavět tunely v Rusku a Norsku | E15.cz

Metrostav posiluje v zahraničí. Chce stavět tunely v Rusku a Norsku

Metrostav posiluje v zahraničí. Chce stavět tunely v Rusku a Norsku
Metrostav, ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15 Richard Rameš
7. února 2014 • 13:04
Lídr mezi českými stavebními firmami, Metrostav chce posílit své aktivity v Rusku a Norsku. Zřídil tam nové pobočky a hledá vhodné projekty. Zaměří se hlavně na stavbu tunelů a železobetonové konstrukce, řekl mluvčí společnosti František Polák. Firma tím mimo jiné nahrazuje výpadek zakázek v Česku.

„V lednu přibyly do struktury Metrostavu dvě zahraniční organizační složky. První byla založena v Norsku a bude ji řídit Aleš Richter, druhá zahájila činnost v Moskvě pod vedením Jiřího Vondráška. Deklarujeme tím, že bychom se v těchto zemích rádi podíleli na některých projektech,“ vzkázal Polák s tím, že konkrétní vyhlédnuté stavby v tuto chvíli nebude Metrostav zveřejňovat. Dosud totiž žádnou smlouvu nepodepsal.

Stavební společnost má však jasno, jaké typy staveb by chtěla v těchto zemích provádět. „Jde hlavně o tunely, případně také železobetonové konstrukce. Jsou to perspektivní trhy. V Rusku je tunelů dost a také Norové stále nějaké plánují. Práce je tam tedy dost,“ tvrdí Polák.

V Česku je málo práce

Firma se expanzí na zahraniční trhy snaží nahradit výpadek zakázek v Česku. Kvůli nedostatku prací musela loni propustit pro nadbytečnost 170 lidí, pro které nenašla uplatnění ani v dceřiných společnostech skupiny. V Česku se navíc firma u rozhodčího soudu domáhá po pražském magistrátu uhrazení 2,1 miliardy korun, které jí Praha dluží za výstavbu tunelu Blanka. „V uvedených zemích bychom uplatnili vlastní kapacity, tedy jak technologie, tak i celé pracovní týmy včetně strojů,“ podotkl Polák.

Metrostav už má s budováním tunelů v zahraničí spoustu zkušeností. Aktuálně staví silniční tunel na Islandu, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Ta už ve Skandinávii působí.

Stavební společnost Metrostav
Firma je z pohledu tržeb jednička českého trhu i přes jejich mírný pokles v předminulém roce na 20,83 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.

Autor: ČTK, nos
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!