Metrostav v Norsku postaví 1,5kilometrový silniční tunel | E15.cz

Metrostav v Norsku postaví 1,5kilometrový silniční tunel

Metrostav v Norsku postaví 1,5kilometrový silniční tunel
Metrostav
• 
ZDROJ: E15 Richard Rameš
10. dubna 2014 • 20:50
Česká stavební společnost Metrostav získala další lukrativní zakázku v zahraničí. V Norsku by měla postavit 1,5 kilometru dlouhý silniční tunel. V současné době jen čeká na podepsání smlouvy. Další dva tunely pak "čekají" na Metrostav na Slovensku. Cenu zakázky společnost nezveřejnila.

Metrostav, který je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, uspěl s nejnižší cenou v zakázce na výstavbu tunelu dlouhého 1565 metrů ve středním Norsku u jezera Veitastrond. „Dostali jsme oznámení o tom, že jsme vyhráli. Nyní běží lhůta na odvolání, která vyprší 22. dubna,“ potvrdil mluvčí Metrostavu František Polák.

Metrostav by měl v Norsku stavět ve sdružení s místní společností Havnen Anlegg. Česká společnost vyrazí takzvanou metodou drill&blast tunel s jedním jízdním pruhem a norská firma pak vytěžený materiál využije k zasypání části břehu jezera, po níž nově povede část silnice. Zbytek vytěžené žuly využijí stavaři k vybudování protilavinových valů.

Úspěch v Norsku, neúspěch v Německu

Zatímco v Norsku Metrostav uspěl, v sousedním Německu se mu ve sdružení s firmou Intertunnel - Blindow & Partner Consulting nepodařilo získat zakázky na plánované tunely. Společnost také čeká, jak se na Slovensku vyvine situace kolem předlužené společnosti Doprastav. Společně s ní má totiž stavět tunely Poľana a Žilina, jde o zakázku v řádu miliard korun.

Doprastav však před časem požádal o ochranu před věřiteli. Protože jde o lídra slovenského stavebního trhu, záležitost řeší slovenská vláda a hledá způsoby, jak podniku pomoci. Metrostav s Doprastavem pojí společná historie, Metrostav ve slovenské společnosti vlastnil minoritní podíl. Toho se však loni na jaře zbavil.

Specialista na tunelářské práce

Metrostav má s budováním tunelů v zahraničí spoustu zkušeností. Aktuálně staví silniční tunel na Islandu za 1,5 miliardy korun, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Ta už ve Skandinávii působí.

Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty. Loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav nyní také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Kromě toho působí přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích.

Metrostav
Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.

Autor: ČTK, pav
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!