Na dráze se chystá obří přesun majetku, budovy převezme SŽDC

Železnici čeká zřejmě ještě v prvním čtvrtletí velká změna ve vlastnictví drážních nemovitostí. Po letech příprav a politických tahanic schválila vláda koncem roku převod budov Českých drah na Správu železniční dopravní cesty.

 Vlakové nádraží v Českých Budějovicích
4.1.2016 6:49   |  

Celý seznam čítá přes 1500 položek, z toho je zhruba tisícovka nádražních budov, zbytek připadá na provozní stavby a pozemky. „Je to logický krok, který je předpokladem pro dokončení transformace Českých drah. Majetek v železničních stanicích bude spravován jednotně a stát do něj bude moci systematicky investovat,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Skončí tak trochu schizofrenní situace, která je důsledkem předchozích majetkových přesunů: České dráhy ve stanicích nyní vlastní výpravní budovy a první nástupiště, správě železnic zase patří informační tabule, zbylá nástupiště a koleje.

Dráhy jako akciová společnost přitom nikdy neměly potřebné investice na opravy a údržbu budov. V úvahu nepřicházely ani dotace, neboť by šlo o nedovolenou veřejnou podporu.

České dráhy mají za nemovitosti dostat 3,24 miliardy korun, což je zhruba polovina částky, se kterou se diskuze o převodu před lety zahajovala

Naopak státní organizace SŽDC je napojena na rozpočet fondu dopravy a evropské fondy a peněz má dost. Zchátralá nádraží proto čeká mohutná obnova, šéf SŽDC Pavel Surý chce začít v krajských městech, jako příklad uvedl nedávno ostudný stav historické budovy v Českých Budějovicích (na snímku).

Věc má ale háček. České dráhy mají za nemovitosti dostat 3,24 miliardy korun, což je zhruba polovina částky, se kterou se diskuze o převodu před lety zahajovala. Znalecký posudek navíc vychází z jiné metodiky než v roce 2008, kdy se na správu železnic převáděl za 12 miliard majetek potřebný pro údržbu kolejí.

I proto na dráze z chystaného převodu nadšení nepanuje, proti jsou zejména odbory, jejichž tři zástupci chtějí proti převodu zvednout ruku v dozorčí radě. Vedle rady musí převod schválit i představenstvo a řídící výbor. Ministr Ťok je přitom připraven v případě nesouhlasu prosadit změny ve vedení ČD.


Čtěte také:

SŽDC ruší zakázku na modernizaci tratě za 713 milionů korun

SŽDC nemůže najít doklady o práci Kleslové. Měsíčně inkasovala desetitisíce

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Britské regiony žádají záruky, že vláda uhradí ztracené dotace EU

Britské regiony žádají záruky, že vláda uhradí ztracené dotace EU

Britské regiony, které čerpají finanční podporu z fondů Evropské unie, žádají vládní záruky kompenzace ztracených dotací. Očekávají, že nepřijdou-li dohodnuté peníze z Bruselu,… více

Komerční prezentace
Mobilní web