Neocity Group posílá do dražby projekt 160 bytů v Praze Stodůlkách | E15.cz

Neocity Group posílá do dražby projekt 160 bytů v Praze Stodůlkách

Neocity Group posílá do dražby projekt 160 bytů v Praze Stodůlkách
Vizualizace projektu ve Stodůlkách
• 
ZDROJ: Neo City

Hana Boříková

V dobrovolné dražbě se ocitne první velký rezidenční projekt. Posílá ho tam izraelská společnost Neocity Group. Firma chce v licitaci prodat necelé čtyři hektary pozemků s budoucím komplexem 160 bytů v pražských Stodůlkách. Na 15patrové domy vlastní územní rozhodnutí.

Dražba projektu proběhne v polovině května v síni kanceláře Naxos. Nejnižší podání je stanoveno na 50 milionů korun. Neocity Group patrně došla po letech bezvýsledného nabízení projektů jednotlivým investorům trpělivost a chce otestovat zájem na otevřeném trhu.

„Nevynucená dobrovolná dražba nebývá příliš častá. Využívají ji jen investoři, kteří svým produktům opravdu věří. Stodůlky jsou jedním z nejzajímavějších projektů, které máme šanci zpeněžit,“ říká Libor Nevšímal, obchodní ředitel Naxosu. Zda půjdou touto cestou i další developeři bude podle něho do jisté míry záviset i na úspěchu této referenční dražby. Informaci, že by se měly dražit i další rezidenční projekt Neocity v pražském Zličíně, Nevšímal nepotvrdil. „Navazujeme na zkušenosti ze zahraničí, kde dobrovolná dražba je běžným nástrojem pro prodej projektů. Představuje efektivní a rychlý způsob prodeje,“ říká Marta Pražáková, zástupce Neocity Group. Momentálně firma podle jejího vyjádření chce dražit jen projekt ve Stodůlkách.

Vrácené zálohy

Neocity Group začala připravovat rozsáhlé rezidenční projekty v Praze už v minulé dekádě. Zhmotnila ovšem jen jednu ze zličínských etap. Ve Stodůlkách a v Modřanech musela nakonec vracet klientům zálohy. Největší záměr – téměř dva tisíce bytů na patnácti hektarech v místech bývalého modřanského cukrovaru - předělávala. Původně chtěla stavět u Vltavy mrakodrapy, s čímž nesouhlasila modřanská radnice. Letos v lednu schválili pražští zastupitelé změnu územního plánu, která by měla rozsáhlou výstavbu umožnit. Zhruba dva hektary pozemků s projektem na více než dvě stovky bytů už Neocity prodala v roce 2011 společnosti Skanska Reality.

Váznoucí realitní byznys mohl Izraelcům vynahradit úspěch ve výběrovém řízení Středočeského kraje ještě pod vedením Davida Ratha na výstavbu nového pavilonu nemocnice v Mladé Boleslavi za téměř půl miliardy korun. Marta Pražáková tvrdí, že dražba projektu ve Stodůlkách rozhodně neznamená, že by se firma chtěla z tuzemského trhu stáhnout. „Neocity zakoupilo v uplynulých šesti měsících dva residenční projekty v Praze, kdy první v Libni zahájí předprodej v dubnu a výstavbu v červenci, druhý projekt v Podolí je v rukou našich architektů a je v přípravné fázi. Tudíž naopak, Neocity plánuje novou rezidenční výstavbu,“ dodává.

Na trhu se prodává několik projektů

Veřejným formám prodeje developerských projektů zpravidla předchází osobní testování apetitu jednotlivých hráčů. Kromě projektů společnosti Neocity už delší čas koluje na trhu část projektu Modřanský háj, jehož etapu s bytovými domy developer Avestus Real Estate staví a odprodat je ochoten fázi s rodinnými domy. Firma UG Land nabízí obytný soubor Rodinné bydlení Jahodnice, Imos development by rád zpeněžil projekt Rokytka Park Praha. „Na trhu je k mání řada pozemků s územním rozhodnutím či stavebním povolením, které jejich majitelé nejsou schopni nebo z různých důvodů nechtějí zrealizovat či už byly připravovány s tím, že budou v této fázi prodány developerům.

Vysoké ceny bytů před rokem 2008 umožnily živit se tímto způsobem desítkám firem, které často pracovaly neefektivně i v projektové přípravě. My nejdeme tímto směrem. Nakupujeme pozemky od soukromníků - to je i případ naší poslední akvizice v Kyjích,“ říká Evžen Korec, ředitel Ekospolu. Odlišnou taktiku volí především pobočky zahraničních společností, jejichž matky mají obavu z tuzemských specifik územního a stavebního řízení. Společnost Skanska Reality tento týden potvrdila nákup pozemku s projektem stovky bytů na pražském Jarově. „Letos projekt upravíme a přizpůsobíme všem požadavkům na funkční a ekologické standardy tak, aby se potkal s potřebami zákazníků, které chceme oslovit,“ říká Naděžda Ptáčková, ředitelka prodeje a marketingu Skanska Reality.

Bydlení u zámku i v pivovaru

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!