Opravě D1 hrozí až devět měsíců zpoždění. Firmě pak milionové pokuty

Modernizace dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině nabírá zpoždění, které může trvat téměř devět měsíců. O tuto dobu chce stavební společnost OHL ŽS prodloužit dohodnutý harmonogram stavby, která měla být původně hotová už letos. Důvodem je problém v podloží, jehož zpevnění mělo být dokončeno 22. července. Dosud ale není hotové. Firmě hrozí vysoké sankce.

ilustrační foto
29.1.2014 15:17   |  

Stavební firma by na stabilizaci měla pracovat do začátku dubna, uvedl to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. V délce zpoždění je započítaná i zimní stavební přestávka. Čistého času je stavební firma ve skluzu zhruba 100 pracovních dní, odhadlo ŘSD.

Kvůli problémům s nestabilním podložím krajnic firma loni opakovaně přerušila stavební práce a požadovala více peněz na pokrytí víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ŘSD rozpočet navýšilo o deset milionů korun.

Jednání mezi ŘSD a stavební firmou o případném prodloužení termínu zatím řešení nepřinesla. „My je vyzýváme, aby splnili to, k čemu se zavázali. To znamená, aby dokončili stavbu do konce roku,“ uvedl Jan Kroupa, ředitel závodu Praha na ŘSD.

Milionové sankce

OHL ŽS má na dokončení prací a uvedení stavby do provozu podle smlouvy 62 týdnů a za každý den prodlení jí hrozí pokuta milion korun. Během loňska se jí na svém úseku podařilo dokončit provizorní přejezdy a demolici mostů přes dálnici. Do ukončení prací v listopadu ale nezvládla dokončit provizorní rozšíření komunikace a na rozdíl od ostatních úseků nejsou rovněž hotové práce ve středním dělícím pásu, uvedlo ŘSD.

Tendr na opravu devítikilometrového dálničního úseku vyhrála OHL ŽS s cenou 600 milionů korun, což bylo o více než 360 milionů lacinější, než kolik předpokládal projekt. Během letošní stavební sezóny by měly stavební společnosti postupně v obou jízdních pásech položit nový povrch vozovky dálnice.

Kromě úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se D1 modernizuje na dalších třech úsecích mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Během letoška by k těmto úsekům měly přibýt další tři mezi Meřínem a Velkým Meziříčím, Hvězdonicemi a Ostředkem a Ostrovačicemi a Kývalkou.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.


Čtěte také:

Čistka u silničářů. Postrach stavebníků mizí z ŘSD

ŘSD podává trestní oznámení na vlastní lidi kvůli D47

V Česku v roce 2014 nepřibude ani metr dálnice nebo železnice


Autor: čtk, čap

Komentáře

Čtěte také

Česká ekonomika byla loni z nových členů EU druhá nejvýkonnější

Česká ekonomika byla loni z nových členů EU druhá nejvýkonnější

Ekonomický růst České republiky loni vykázal 4,5 procenta. Šlo o nejlepší výsledek od roku 2007. Mezi členskými zeměmi vstupujícími do EU po roce 2000 patřila Česku z hlediska… více

Mobilní web