Pošvářová bude radit ministrovi. Na ŘSD se nevrátí | E15.cz

Pošvářová bude radit ministrovi. Na ŘSD se nevrátí

Pošvářová bude radit ministrovi. Na ŘSD se nevrátí
Miloslava Pošvářová
• 
ZDROJ: ČTK
13. února 2014 • 10:04
Odvolaná ředitelka úseku kontroly kvality na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová se do organizace nakonec nevrátí. Ministr dopravy Antonín Prachař jí nabídl místo externí poradkyně, které přijala. Ještě před svým jmenováním přitom nový ministr s návratem Pošvářové do ŘSD počítal.

Ještě před několika dny ministr dopravy Prachař o návratu ředilky hovořil jinak. „Paní Pošvářová má určitě své místo na Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Prachař koncem ledna s tím, že odvolaná ředitelka je uznávanou odbornicí na posuzování konstrukcí mostů a vozovek a má zásluhy rovněž v oblasti přípravy soudních sporů státu se zhotoviteli. V této práci má pokračovat i v nové funkci.

Prachař tehdy zvažoval, zda se Pošvářová vrátí na svou pozici ředitelky kvality staveb, měla pokračovat v započatých soudních sporech, které ŘSD vede s konsorciem firem vedených společností Eurovia CS. Přeštěte si rozhovor s Miloslavou Pošvářovou.

Pošvářové odpadne běžná agenda

„Chceme dát veřejnosti jasný signál, že budeme spolu s paní Pošvářovou nadále spolupracovat a dělat všechno pro to, abychom současný stav v ŘSD zlepšili,“ uvedl Prachař. Vytvoření zvláštního poradenského postu pro Pošvářovou je podle něj nejlepší způsob jak využít odbornosti odvolané ředitelky.

Se zvoleným řešením je spokojená i Pošvářová. Na rozdíl od dřívějšího působení na ŘSD, kdy měla na starosti i řadu úkolů běžné agendy, se bude moc nově soustředit zejména na vedení soudních sporů a přípravu transformace řídících procesů na ředitelství silnic. Mělo by jít zejména o prosazování závazných směrnic, které sice vstoupily v platnost, ve skutečnosti se ale na ŘSD nedodržují. Dále bude nutné upravit současné podmínky mezi zadavatelem - státem a stavebními firmami, uvedla Pošvářová.

Komplikované vztahy

Důvodem, proč Pošvářová nakonec do ŘSD nenastoupí, ale bude místo toho poradkyní ministra, jsou vztahy odvolané ředitelky a nově pověřeného šéfa ŘSD Jiřího Mayera. Ředitel úseku výstavby Mayer totiž byl jedním ze šéfů ŘSD, jehož odvolání Pošvářová požadovala jako podmínku svého návratu. Kromě něj požadovala odchod bývalého generálního ředitele Pavla Kočici a dalších členů vedení organizace.

Na rozdíl od Kočici, ředitele interního auditu Vladimíra Měšťana a šéfa kanceláře generálního ředitele Jiřího Bezrouka, kteří byli začátkem týdne odvoláni, Mayer důvěru nového ministra získal a byl pověřen řízením organizace do konce dubna.

Výběr kauz ŘSD z poslední doby
Pronájem dálničních odpočívadel: Na konci roku 2011 obvinila policie výkonného ředitele ŘSD Michala Halu z korupce při pronajímání dálničních odpočívadel. Spolu s Halou byl obviněn také někdejší ředitel ŘSD Petr Laušman, právník Robert Wolf a podnikatel Jiří Neužil. Podle detektivů způsobili škodu zhruba 300 milionů. Na konci loňského října Nejvyšší státní zastupitelství stíhání všech čtyř osob zastavilo s tím, že bylo zahájeno předčasně. Nejvyšší státní zastupitelství loni v říjnu rovněž zastavilo stíhání bývalého šéfa ŘSD Alfréda Brunclíka ve věci údajně zmanipulované zakázce na pronájem dvou odpočívadel na dálnici D47.
Pronájem sídla ŘSD: Někdejší šéf ŘSD Alfréd Brunclík byl podle tisku loni v srpnu obviněn kvůli údajně nevýhodné nájemní smlouvě na sídlo organizace na pražském Kačerově. ŘSD za budovu ročně platí 46 milionů korun, podle vládní analýzy je to třikrát víc, než kolik stojí kanceláře průměrné státní instituce. Brunclík podepsal po příchodu do funkce v roce 2007 prodloužení kontraktu až do roku 2022.
Ceny za stavbu dálnic: ŘSD bývá kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Loni v létě publikoval NKÚ zprávu, v níž srovnal odhady stavebních nákladů v ČR a v Německu. Zatímco v tuzemsku stojí kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu to podle NKÚ je 260 milionů korun. Podle ministerstva dopravy ale tuzemské silnice prodražují požadavky obcí na sjezdy, tunely a další stavby, které s původní trasou nesouvisí.
Problematická kvalita některých staveb: ŘSD bývá kritizováno také kvůli problematické kvalitě dopravních staveb. Příkladem je zvlněná část dálnice D47 (dnes součást D1) na Ostravsku. Podle ŘSD zhotovitel, firma Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že materiál si objednalo ŘSD. Organizace nyní vede se stavebními firmami několik sporů. Pochybnosti ohledně kvality se týkají i Lochkovského mostu na Pražském okruhu, v jehož konstrukci jsou praskliny. ŘSD stavbu na loni na podzim úspěšně reklamovalo, ale jednání o řešení problému dosud není uzavřeno.
Případ údajně předraženého Pražského okruhu: Nejvyšší kontrolní úřad dal v roce 2012 policii podnět, podle kterého byly při stavbě dálničního obchvatu Prahy utraceny miliardy korun navíc. Podle kontrolorů použilo ŘSD v letech 2005 až 2011 celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Loni v prosinci policie vyšetřování ukončila s tím, že nešlo o podezření z trestného činu.
Odvolání šéfky Úseku kontroly a kvality staveb: V polovině ledna byla odvolána šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD Miloslava Pošvářová. Šéf organizace Pavel Kočica tvrdil, že Pošvářová nekomunikovala s vedením a neodevzdala výsledky kontroly vrtů na zvlněné dálnici D47. Tyto dokumenty odvolaná ředitelka odmítla předat s tím, že by se mohly dostat do rukou firmám, s nimiž je ŘSD ve sporu. Propuštění Pošvářové vyvolalo v médiích vlnu reakcí. Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) dnes oznámil, že Kočicu odvolá z funkce generálního ředitele ŘSD a Pošvářová se naopak vrátí.

Autor: ČTK, nos
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!