Praha musí za Blanku zaplatit dalších 183 milionů, rozhodla arbitráž

Praha musí za Blanku zaplatit dalších 183 milionů, rozhodla arbitráž
30. července 2015 • 16:04
Firmě Inženýring dopravních staveb (IDS) musí Praha zaplatit za práce na tunelovém komplexu Blanka 183 milionů korun včetně úroků. Po několika měsících o tom rozhodli arbitři. Magistrát původně uváděl výši 169 milionů korun plus sedm milionů úroků, později ale upřesnil, že úroky budou 13,9 milionu. Jde o dluhy za správu stavby do poloviny loňského roku. Obě strany budou dál řešit sporné faktury do současnosti.

„Mrzí mě, že je částka takto vysoká, ale jiný prostor pro vypořádání než cestou arbitráže nebyl,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek. „Na druhou stranu bude Praha muset zaplatit méně, než IDS původně žádala,“ doplnil. IDS, která požadovala 300 milionů korun, je podle mluvčího Pavla Kočiše s rozsudkem spokojena. „Jde o finanční i morální satisfakci,“ řekl Kočiš. Soud podle něj otevřel cestu k vypořádání dalších nároků, které vyplývají z rozšířených smluv s Prahou.

„Soud nám dal za pravdu, že posudky, které předkládala společnost IDS, nebyly správně koncipovány,“ konstatoval na tiskové konferenci právník, který Prahu ve sporu zastupoval, Pavel Fráňa. IDS podle něj srovnávala Blanku s jinými podobnými stavbami, je ale třeba vycházet z nákladových cen.

Arbitráž rozhodla o nárocích IDS do června loňského roku. Magistrát očekává, že IDS vznese nárok na dalších dosud 12,5 měsíce smluvně nekrytých činností. Zatím není jasné, jestli i další nároky bude Praha řešit pomocí arbitráže. Nejprve si chce podrobně prostudovat spis a poradit se s právníky.

Na smír nedošlo

Firma IDS, která dohlíží na stavbu Blanky, kvůli dluhu na konci loňského roku pohrozila, že ze stavby odejde. Hrozbu odvolala, ale původně požadovaných 150 milionů zvýšila na dvojnásobek. Rozhodčí soud v únoru rozhodl, že IDS má na peníze nárok. Částku ale nestanovil. Zároveň dal protistranám možnost najít smírnou cestu. Smír se ale tehdy uzavřít nepodařilo.

Problematický Tunel Blanka bez napojení na Strahovský tunel vyjde na 37 miliard. Rozhodčí soud už řešil spory Prahy se stavební firmou Metrostav, kdy šlo o částky v řádu miliard korun. Dopravní stavba, která je součástí městského okruhu, by se po opakovaných odkladech měla otevřít 20. září.

Koncert vážné hudby v Blance nebude

Kvůli přípravám na zářijové otevření tunelu Blanka se v něm neodehraje koncert vážné hudby. „Není to politické rozhodnutí, ale rozhodnutí odborníků,“ řekl náměstek Dolínek. Akce má podle něj nadále podporu města a hledá se náhradní termín.

Vystoupení Pražské komorní filharmonie se mělo uskutečnit měsíc před otevřením, tedy 20. srpna, ve vjezdu do tunelu na Letné. Organizátoři očekávali účast až deseti tisíc lidí. „V tuto chvíli v tunelu probíhají přípravy na zkoušky, kalibrování přístrojů a další, takže experti hudebníky na stavbu nepustí,“ řekl Dolínek. „Je to ale hezká akce, zvažujeme proto jinou variantu,“ doplnil.

V minulosti se objevilo několik nápadů, čím otevření tunelu ozvláštnit. Mezi nejbizarnější patřil zamýšlený průjezd vozů Formule 1, diskutovalo se i o průjezdu cyklistů nebo bruslařů. Ti se tunelem svezli letos na jaře v rámci cyklojízdy.

Před několika měsíci se na internetu objevila videa, na kterých tunelem projíždějí lidé na skateboardech. Lidé se na internetu baví i debatami nad tím, jak tunel využít jinak než pro dopravu. Objevily se již úvahy o možnosti zasypání a 1. dubna se na jednom slevovém serveru objevila nabídka na prodej sklepní kóje na uskladnění brambor v tunelu Blanka.

Stavbu Blanky provázely arbitráže, růst ceny i propady půdy
Výběr událostí kolem výstavby pražského tunelového komplexu Blanka:
Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, jejíž trasa vede z velké části pod Stromovkou. Do územního plánu byla zařazena v září 1999.
Červen 2001 - Odhad nákladů na Blanku byl 16 miliard korun.
Prosinec 2004 - Zpřesněný odhad nákladů byl 22 miliard korun.
26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, jenž nabídl cenu 21,2 miliardy korun s DPH. Další tři miliardy měly stát technologie či sledování pohybu domů. Práce měly být hotové v roce 2011.
Červen 2007 - Na Letné začali dělníci s přípravnými pracemi před hloubením tunelů, už od jara se pracovalo v Troji.
20. května 2008 - Ve Stromovce se kvůli stavbě tunelu propadla půda, podobná nehoda se v parku stala i o pět měsíců později. Naposledy se rozestavěný tunel propadl v červenci 2010.
19. června 2008 - Primátor Pavel Bém (ODS) řekl, že odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat, pokud bude komplex stát více než 25,7 miliardy korun. Aktivisté v té době odhadovali, že cena bude vyšší zhruba o 15 miliard.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
12. ledna 2010 - Byl zcela proražen první tubus tunelu; ražba posledního skončila v červenci 2011.
Únor 2011 - Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že se Blanka prodraží asi o deset miliard korun. Navýšení způsobily dodatečně přidané části stavby, dražší technologie a inflace.
Říjen 2011 - Vedení Prahy oznámilo, že vyjednalo snížení nákladů na stavbu, město zaplatí minimálně 36 miliard korun.
Květen 2012 - Město přestalo Metrostavu proplácet faktury. Důvodem bylo prodražení a obava z možného konfliktu se zákonem o veřejných zakázkách.
Prosinec 2012 - Radní schválili kategorizaci faktur, tím se chtěli vypořádat s rostoucími dluhy.
20. listopadu 2013 - Metrostav oznámil, že 7. prosince přeruší výstavbu, protože mu magistrát dluží přes 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) řekl, že smlouva s Metrostavem je podle města od začátku neplatná, nikdy ji totiž údajně neprojednaly rada a zastupitelstvo.
5. prosince 2013 - Metrostav podal k rozhodčímu soudu žalobu na pražský magistrát, požadoval proplacení 2,1 miliardy korun. Firma také 7. prosince zastavila práce na stavbě tunelu.
24. ledna 2014 - Z předběžného verdiktu rozhodčího soudu vyplynulo, že smlouva na stavbu Blanky mezi Prahou a Metrostavem je platná. Soud firmě uložil, aby obnovila práce.
3. února 2014 - Bylo oznámeno, že firma IDS podala proti Praze žalobu o 145 milionů korun. Město jí dva roky neplatí.
27. února 2014 - Metrostav rozšířil žalobu proti Praze o více než 500 milionů korun; částka tak činila 2,7 miliardy korun.
27. března 2014 - Pražští zastupitelé schválili seznam prací za zhruba 1,34 miliardy korun nutných k dokončení Blanky.
17. dubna 2014 - Metrostav podruhé rozšířil žalobu, tentokrát o miliardu korun (mimo jiné za Trojský most). Žalovaná částka za nezaplacené faktury tak vzrostla na 3,7 miliardy korun.
18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav má stavbu dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil povinnost zaplatit přes čtyři miliardy korun (2,7 miliardy firma obdržela 28. dubna, zbytek bude Praha splácet).
30. dubna 2014 - Metrostav obnovil práce na tunelu.
13. května 2014 - Praha rozhodla, že půjde do další arbitráže kvůli Blance, tentokrát s IDS. Arbitráž začala 28. srpna.
24. září 2014 - Rozhodčí soud ukončil spor mezi Prahou a Metrostavem a rozhodl, že hlavní město musí zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Největší část sumy připadá na Trojský most. Celkem komplex přijde na 36,9 miliardy korun.
30. září 2014 - Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) oznámil, že Blanka se otevře 2. prosince.
14. listopadu 2014 - Kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová (ANO) řekla, že prosincový termín se nestihne a mluvila o březnu 2015. Podle Metrostavu se vždy počítalo s s dubnem 2015.
26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) oznámil odložení zprovoznění tunelu. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.
6. března 2015 - Vedení Prahy oznámilo, že zvažuje další arbitráž. Soudit se chce s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, kvůli poškozeným kabelům.
16. března 2015 - Metrostav nabídl pražskému magistrátu převzetí kompletní odpovědnosti za dokončení tunelu Blanka.
7. dubna 2015 - Vedení Prahy a firma ČKD Praha DIZ po několika týdnech neshod podepsaly memorandum kvůli výměně poničených kabelů. Náklady na výměnu se budou řešit na základě původní smlouvy, sporné částky arbitráží.
8. dubna 2015 - Tunel by mohl být uveden do zkušebního provozu letos 15. září. Jde o předběžný termín, na němž se v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem.
30. července 2015 - Soud rozhodl, že Praha musí společnosti IDS zaplatit za práce na tunelu 176 milionů. Firma žádala přes 300 milionů. Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek také řekl, že mokré kabely byly kompletně vyměněny a že tunel se otevře 20. září.

Adriana Krnáčová: Na politiku nemám čas, jsem manažerka

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!