Praha proti Pentě: zůstanou na Masarykově nádraží koleje?

Fotogalerie Hlavní město chce na Masarykově nádraží ponechat dvě rezervní kolejiště, která by mohla sloužit vlakům v případě napojení na plánovanou rychlodráhu. Změnu územního plánu budou příští týden projednávat pražští radní. Investor, firma Masaryk Station Investment, za kterou stojí Penta, však v původním návrhu požadoval zrušení rezervy.

 Pohled na Masarykovo nádraží ze strany hlavního vchodu Dalších 11 fotografií v galerii
22.2.2013 9:25   |  

Náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček podotkl, že sílí tlaky ze všech stran, aby k jejímu zrušení došlo. Podle investora, městské části Praha 1 i Českých drah by mělo Masarykovo nádraží v dlouhodobém horizontu ukončit provoz a není proto nutné rezervu pro vybudování dalších dvou kolejí zachovat.

Masarykovo nádraží dnes obslouží za hodinu téměř 20 vlaků a v případě napojení na letiště poptávka přesáhne 40 vlaků za hodinu. „Zachování Masarykova nádraží je pro město klíčové,“ sdělil Hudeček. Rezerva navíc podle něj umožňuje poměrně levný rozvoj železniční dopravy v centru města.

„Možný koncept, takzvaný průjezdný model, kdy Masarykovo nádraží nahradí nový železniční tunel pod Prahou, skutečně existuje. Bylo by to pravděpodobně ideální řešení. Ale v souvislosti s aktuálním stavem městské i státní kasy a ne příliš optimistického ekonomického výhledu, je tento krok hudbou velmi, velmi daleké budoucnosti,“ uvedl Hudeček. Vybudování podzemní železnice dle něj realizovatelné nejdříve v horizontu padesáti let, spíše však ještě později.

Investor si podle Hudečka může v případě, že by chtěl v místě rezervy stavět, poradit i jinak, objekt by prý šel umístit i nad kolejiště. Dodal, že Praha 1 spolu s investorem nutnost zastavění odůvodňují tím, že stávající stavební pozemek je příliš úzký (30 metrů pozn.red.) a vznikly by urbanisticky nevhodné „deskové domy“.

„I pro nás je zachování možnosti budoucího napojení Masarykova nádraží na letiště důležité a toto propojení jednoznačně podporujeme. Z našeho developerského pohledu, není uvedená diskuze o rozšíření stávajícího kolejiště podstatná,“ sdělil mluvčí Penty Martin Danko. Dodal, že pokud územní plán umožní rozšířit kolejiště z nynějších sedmi na devět, zabere Penta menší část pozemků, což bude mít dopad na cenu, kterou dostanou České dráhy.

„Naopak, když v územním plánu zůstane současný stav, tedy sedm kolejí, tak budeme za pozemky platit vyšší cenu. Pro nás jsou obě dvě varianty možné a je na odbornících, aby rozhodli, jestli kolejiště potřebuje rozšířit, a nebo ne,“ uvedl Danko.

Změna, kterou by se v březnu mohlo zabývat zastupitelstvo, počítá kromě zachování nádraží i s přestavbou autobusového nádraží na Florenci a propojením ulic Pernerova a Na Florenci.

Výstavbu rychlodráhy mezi Kladnem a pražským Veleslavínem chce Správa železniční a dopravní cesty zahájit letos nebo v příštím roce. Náklady se odhadují na osm miliard korun. Součástí této etapy budou také úpravy nástupiště na Masarykově nádraží a Negrelliho viaduktu v Praze.


Čtěte také:

Masarykovo nádraží se zatím prodávat nebude. Zájem o něj má Penta

Penta ovládla projekt na zástavbu u Masarykova nádraží


Autor: čap

Komentáře

Čtěte také

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají dokonce dráž než jejich moderní nástupci. Třeba taková „tisícovka“ mění majitele klidně za čtvrt milionu. A zdaleka není… více

Mobilní web