Právníci Českých drah varují před riziky převodu nádraží

Členové představenstva Českých drah mají po posledním zasedání tento týden zase o něco horší spaní kvůli chystanému převodu nádražních budov na Správu železniční dopravní cesty. Nejnovější vnitropodniková právní analýza vrcholové manažery varuje před celkem třinácti riziky, které transakce pro dopravce představuje. Deník E15 má dokument k dispozici.

 Vlakové nádraží v Českých Budějovicích
2.2.2016 18:12   |  

„Rizika zvažované transakce jsou tak vysoká, že reálně hrozí poškození postavení Českých drah jako národního dopravce na trhu veřejné osobní dopravy,“ píše se ve zprávě. Podle analýzy převod nemovitostí nevyplývá z žádného právního předpisu, tudíž jde fakticky o restrukturalizaci, pro kterou chybí analytický podklad. To je rozdíl oproti dřívějším přesunům údržby kolejí a výpravčích, jejichž oddělení žádala evropská legislativa. Nelze proto nyní vyloučit riziko, že někteří z vlastníků drážních dluhopisů budou žádat jejich předčasnou splatnost.

Hospodářsky dráhy prý rovněž zatíží poplatky za užívání služeb na nádražích. Jako významnou překážku uvádí dokument rovněž žalobu společnosti RegioJet, která chce dráhy donutit k vrácení částky přes sedm miliard korun. Jde o transakci z roku 2008, kdy dráhy převedly na správu železnic péči o koleje a související nemovitosti, za což inkasovaly 12 miliard korun. Tehdy byla pro ocenění použita takzvaná nákladová metoda, díky čemuž byly dráhy podle RegioJetu přeplaceny o zmíněných sedm miliard.

Přesun nádraží by přitom mohl RegioJetu přihrát argumenty, neboť pro ocenění výpravních budov je využita odlišná výnosová metoda. Jejím výsledkem je výrazně nižší suma. Dráhy mají za nádraží dostat 3,24 miliardy korun, ačkoliv ještě před několika lety počítaly s osmi miliardami. „Nelze vyloučit, že ČD obdrží za převod majetku tři miliardy a v prohraném sporu zaplatí sedm miliard,“ tvrdí právní dokument.

Problematické pražské nádraží

Kamenem úrazu je podle analýzy také pražské hlavní nádraží, s jehož přesunem se donedávna nepočítalo. Nyní je oceněno na necelých 200 milionů korun, ačkoliv realitní odborníci mluví o hodnotě v řádu jednotek miliard. Nedořešené jsou vztahy s firmou Grandi Stazioni, která nádraží opravuje a pronajímá. Analýza rovněž varuje před možným přesunem nádraží ze SŽDC na třetí osoby.

Podle informací deníku E15 je pětičlenné představenstvo v názoru na přesun rozpolceno. Vedení ministerstva dopravy přitom transakci prosazuje, poukazuje mimo jiné na to, že ji schválila vláda. Ta se ale nijak nezabývala termíny a finančními parametry. Analýza proto členy představenstva upozorňuje na zodpovědnost, kterou schválením nádraží ponesou. O převodu bude zřejmě tento týden jednat i řídící výbor, který v ČD plní funkci valné hromady.


Čtěte také:

Na dráze se chystá obří přesun majetku, budovy převezme SŽDC

„Hlavák“ za 150 milionů. Převod drážního majetku vázne na největším nádraží

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

JPMorgan: Devizové trhy fungují po brexitu dobře

JPMorgan: Devizové trhy fungují po brexitu dobře

Devizové trhy fungují po čtvrtečním rozhodnutí Britů o odchodu z Evropské unie přes počáteční šok vcelku dobře. Tvrdí to Daniel Pinto z banky JPMorgan Chase, která je největším… více

Komerční prezentace
Mobilní web