ŘSD: V havarijním stavu je i druhý z ostravských mostů | E15.cz

ŘSD: V havarijním stavu je i druhý z ostravských mostů

ČTK

I druhý z dálničních přivaděčů na dálnici D1 v Ostravě Přívoze je v havarijním stavu. Posudek k ostravským mostům pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zpracovala dopravní fakulta Univerzity Pardubice. O havarijním stavu prvního z mostů informovalo ŘSD před týdnem. Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa uvedl, že s opravami mostů by se mělo začít na jaře. Práce začnou zřejmě na začátku dubna a potrvají zhruba do konce května. Přesný harmonogram ale specifikovat nechtěl.

„Přímým důsledkem příčin současného havarijního stavu celého mostu je řada vzájemně souvisejících poruch. Bez odstranění nejzávažnějších z těchto poruch se neúměrně zvyšuje riziko nutnosti úplného vyloučení provozu na mostě, případně kolapsu mostní konstrukce,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl s odvoláním na posudek univerzity.

Na důvodech, proč jsou šest let staré mosty v nevyhovujícím technickém stavu, se ŘSD nemůže shodnout se zhotovitelem stavby, firmou Eurovia. Podle ní se ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, tzv. studeného odvalu. Začátkem ledna proto Eurovia odmítla provést nutné opravy za vlastní peníze. Ty ale chce ŘSD po firmě vymáhat zpětné poté, co mosty samo opraví.

Kroupa dnes uvedl, že kvůli stavu mostů nebude v první fázi vypsáno na jejich opravu klasické výběrové řízení. „S největší pravděpodobností využijeme takzvaného jednacího řízení bez uveřejnění,“ řekl Kroupa. Doplnil, že po odstranění havarijního stavu bude pak vypsáno výběrové řízení na opravu zbylých nedostatků. Kroupa ale nepředpokládá, že by se mosty tím pádem uzavřely na dvakrát. „Odstraněním havarijního stavu, odstraníme největší příčiny tak, aby potom další opravy mohly být bez kompletní uzavírky, a pokud budeme potřebovat, tak pouze částečné,“ dodal.

Hodnotu prací na odstranění nejpalčivějších závad odhadlo už dříve ŘSD na 20 milionů korun. Tato částka ale podle Rýdla neznamená konečnou sumu, kterou si vyžádá uvedení mostů do bezvadného stavu, ale pouze náklady na odstranění havarijního stavu. Fyzické práce by mohly začít v dubnu a koncem května by mohly být hotové, dodal mluvčí s tím, že během oprav budou mosty pro dopravu uzavřené.

Na mostech se v polovině roku 2014 objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze. Od konce loňského roku, kdy ŘSD zkoumalo na mostech přípustnou zátěž, smějí na ně vjíždět osobní vozidla pouze třicetikilometrovou rychlostí.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!