Sekyra Group chce podetnout hodnotu žižkovského nádraží

23.2.2011 16:20   |  

Damoklův meč v podobě demolice visí nad Nákladovým nádražím Žižkov. Zatímco místní občanské sdružení nazvané „Tady není developerovo“ usiluje o vzetí funkcionalistické stavby pod památkovou ochranu, developerská společnost Sekyra Group přešla do protiútoku a odvolává se na odborné a architektonické posudky, které podporují zbourání nádraží.

Ministerstvo kultury, které v současné době rozhoduje o tom, zda žižkovské nádraží prohlásí památkou, čelí dvěma protichůdným argumentacím: občanské sdružení „Tady není developerovo“ tvrdí, že hlavní budovu nádraží lze do nového developerského projektu zapojit, aniž by bylo nutné ji bourat. Architekt Zdeněk Lukeš, který sdružení podporuje, také říká, že architektonicky cenná stavba nebrání ani v realizaci tzv. Jarovské spojky, která by ji mohla podjíždět nebo objet. Industriální dílo, které podle Lukeše u nás nemá obdoby, naopak nabízí obrovské možnosti využití – mohly by tu například být kanceláře, výstavní prostory, ateliéry, depozitáře či kavárny.

Také druhá strana v čele s developerskou firmou Sekyra Group se opírá o architektonický názor: například architekt Vladimír Šlapeta se domnívá, že zachování celého původního areálu žižkovského nákladového nádraží je nereálné, protože by „vytvářelo značné překážky velkorysému prostorovému konceptu nové zástavby, které by se problematická památková hodnota bez původní funkce nemohla vyrovnat“.

Nákladové nádraží Žižkov

Podle zastánců zbourání nádraží, mezi které patří i vlastník objektu, České dráhy, by jeho revitalizace stála stovky milionů a nejspíš by se přehoupla do miliard. Takovou investici si stát jako stoprocentní vlastník ČD nemůže dovolit, navíc nemá ani žádnou vizi efektivního využití areálu. S tím, aby se funkcionalistická budova nádraží stala kulturní památkou, nesouhlasí nejen České dráhy a developer, ale i magistrátní odbor památkové péče ani radnice Prahy 3.

Ministerstvo kultury vyhlásilo nádraží kulturní památkou už v prosinci, ale České dráhy se proti rozhodnutí odvolaly. Pokud ministerstvo v čele s Jiřím Besserem památkovou ochranu funkcionalistického nádraží z 30. let potvrdí, České dráhy hodlají proti rozhodnutí podat žalobu.

Autor: nes

Komentáře

Čtěte také

Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská dnes vyzvala německý automobilový koncern Volkswagen, aby za skandál kolem manipulací s emisemi naftových vozů odškodnil rovněž… více

Komerční prezentace
Mobilní web