Správa železnic chystá opravy desítek nádraží, letos investuje miliardu

Správa železnic chystá opravy desítek nádraží, letos investuje miliardu
17. března 2016 • 06:19
Správa železniční dopravní cesty má nachystané zajímavé sousto pro uvadající stavebnictví. Do zchátralých nádražních budov chce investovat v následujících čtyřech letech přes tři miliardy korun. Poslední verze plánů hovoří o tom, že už letos by mělo jít zhruba o miliardu.

Věc má ale háček. Nádraží jsou stále v majetku Českých drah, dlouho chystaný převod na státní SŽDC se zatím neuskutečnil. „Zásadní je, že jsme na převod nádražních budov připraveni. Míč ale nyní není na naší straně hřiště, nýbrž na straně Českých drah. O investicích tak stále můžeme hovořit jen v podmiňovacím způsobu,“ řekl deníku E15 generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Pro letošek připravená miliarda se tak zřejmě neutratí celá, pokud správa železnic nepřevezme nemovitosti k začátku dubna. Tak rychlý scénář je ale nepravděpodobný, transakce ještě neprošla představenstvem a dozorčí radou Českých drah. A tam nemá jen zastánce, ostře proti vystupují především zástupci odborů. Vadí jim mimo jiné, že není zatím jasné, kolik budou posléze dopravci za využívání nádraží platit. Se zavedením takzvaného ošlapného přitom správa železnic počítá.

Raději pronajmeme prostor za korunu nějakému serióznímu partnerovi typu úřadu, než bychom tam měli mít hrací automaty.

Pro první rekonstrukce vytipovali správci kolejí osmdesát zchátralých stanic, skrze které zároveň proudí až 80 procent pasažérského ruchu. Na prvním místě jmenuje Surý nádražní budovu v Českých Budějovicích. Výstavní novorenesanční budova z roku 1908 kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu CB Station Development málem padá cestujícím na hlavu. Na řadu přijde například i Vsetín nebo Otrokovice. Jiná nádraží ale zřejmě zaniknou.

„Některá nádraží budou nadbytečná. Může se ukázat třeba i to, že tam kvůli docházkové vzdálenosti nikdo nemůže nastupovat,“ uvedl Surý. Takové budovy SŽDC prodá nebo zbourá. Zároveň přemýšlí o využití těch zachráněných, která jsou vesměs pro potřeby dnešní železnice naddimenzovaná. „Raději pronajmeme prostor za korunu nějakému serióznímu partnerovi typu úřadu, než bychom tam měli mít hrací automaty. To bude naše filozofie,“ doplnil Surý.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!