Stát neumí utratit miliardy na dopravní stavby

Je to paradox českého dopravního stavitelství. Na jedné straně vyhladovělé firmy lkají nad neustálým snižováním výdajů Státního fondu dopravní infrastruktury, na straně druhé se státu nedaří ani výrazně osekaný rozpočet na silnicích a železničních tratích utratit. V plné nahotě se to ukazuje nyní při sestavování rozpočtu fondu.

Stavba dálnice D3 finišuje
29.8.2013 6:44   |  

Už je jasné, že letos ve fondu zbude 2,3 miliardy korun z národních peněz. Na ně se nabalují peníze z evropských zdrojů, tedy zhruba 5,5 miliardy. „Ta suma evropských peněz bude nakonec asi ještě vyšší,“ odhaduje ředitel fondu Tomáš Čoček.

Státu se tak letos nepodaří v dopravě proinvestovat minimálně osm miliard korun z celkových 64,5 miliardy. Paradoxům ale ještě není konec. I když se v dopravě letos nechtěně ušetří, rezort o tyto peníze v podstatě přijde. Fond je sice převede do příštího roku, o to méně ale pak dostane ze státní pokladny. Podle Čočka by bez převodu zmíněných 2,3 miliardy nebylo příští rok na spolufinancování evropských peněz.

Příčin tristního stavu je hned několik, hlavní je ale zanedbaná příprava staveb v minulosti. Státní investorské organizace, především Správa železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic zoufale hledají každou stavbu, kam by mohly peníze nasměrovat. Když už se jim to povede, zdrží je administrativní průtahy třeba u antimonopolního úřadu. Například Správa železnic si podle Čočka letos sáhne pouze na šest evropských miliard místo plánovaných 11. Může za to mimo jiné zpoždění stavby koridoru s tunelem před Plzní.

Vina je ale i na straně firem, které se obracejí na antimonopolní úřad častěji než dříve. Úřad přitom drtivou většinu podání zamítá, ovšem po dlouhém zkoumání.

„Před několika lety se zapomnělo na to, že dopravní projekty se připravují řadu let. Je potřeba mít jejich zásobník, ten se ale vyprázdnil a náhradní projekty nejsou připraveny,“ uvedl dopravní expert a někdejší ředitel SFDI Pavel Švagr. Podle něj se příprava fakticky zastavila po roce 2007. Stejný názor vyjádřil i bývalý ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. „Kdybyste mi dnes poslali do jižních Čech dvacet miliard, tak nevím co s nimi. Projekty nejsou připraveny,“ nechal se slyšet na setkání se stavebníky. Podle Švagra se ale stát provinil i tím, že evropskými penězi nahrazuje ty národní. „Příliv evropských peněz měl být bonus navíc,“ dodal Švagr.

SFDI má podle aktuálního návrhu hospodařit příští rok s 66 miliardami. Zda se je podaří prostavět, se teprve uvidí. Ještě v roce 2008 se přitom rozpočet blížil sto miliardám.


Čtěte také:

Krize ve stavebnictví: ceny klesly o čtvrtinu, marže firem jsou záporné

Ministr Žák chce dál měnit „trafikanty“ za odborníky. Dokud to půjde

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali

ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali

Nevyužité kapacity v zemích eurozóny jsou možná až dvakrát větší, než se dosud předpokládalo. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila Evropská centrální banka (ECB). To může… více

Komerční prezentace
Mobilní web