Už žádné billboardy. Praha sváže stavitelům ruce, navrch přidá zákaz reklamy

Výšku domů, šířku chodníků, garantovaná místa pro stromy a navíc zákaz reklamy prosadil pražský magistrát v rámci nových stavebních předpisů, které začnou platit od začátku října. Primátor Tomáš Hudeček dokument označil za „naprosto zásadní“, od nových pravidel si slibuje konec architektonické devastace města.

Ilustrační foto
18.7.2014 11:10   |  

Mezi nízkou zástavbou nevyroste věžák, mezi věžáky zase dům „trpaslík“, nová pravidla podle architekta, urabanisty a autora předpisů Filipa Tittla zavádějí normy pro takzvanou „výškovou hladinu“. U nové výstavby si všímají i toho, aby si objekty nestínily.

Z nových ulic by do podzemí novostaveb měly zmizet parkující automobily. Předpisy stejně tak předepisují například šířku chodníků, od podzimu budou široké minimálně 1,5 metru. Každá ulice, která bude širší než 12 metrů, bude muset mít pruh určený pro výsadbu stromů. Narýsuje to nová uliční a stavební čára.

„Těžiště zájmu se přesunulo k tomu, jak stavby ovlivňují své okolí a jaké urbanistické vztahy z výstavby plynou,“ sdělil Tittl serveru E15.cz. Na město prý materiál nahlíží jako na organismus.

Návrh Pražských stavebních předpisů zpracoval Institut plánování a rozvoje (IPR). Dosavadní vyhláška totiž podle institutu řešila negativní jevy konce 19. století, jako například problémy s hygienou. Předpis, který tento týden schválili pražští radní, se však věnuje současným problémům města.

„Přirovnal bych to k novému občanskému zákoníku. Praha získává kvalitní stavební regulaci, která přibližuje město evropskému standardu výstavby s důrazem na kvalitu urbanistického uspořádání a kontext místa,“ uvedl Hudeček. Při sestavování nových předpisů se Praha inspirovala evropskými městy jako je Berlín a Vídeň.

Konec reklamy

Nová pravidla také zásadně zasáhnou budoucnost billboardů a velkoformátové reklamy na území Prahy. „Jde o konec staveb pro reklamu a reklamní a informační zařízení větších než šest metrů čtverečních,“ zmiňuje materiál.

Omezení budou platit podle Tittla v podstatě na celém území metropole. Dotknou se i záplavových oblast a parků. V současnosti jde v Praze o tisíce ploch. „Bohužel nelze uplatnit změnu retroaktivně. Plochy budou mizet tak, jak budou dobíhat smlouvy,“ uvedl architekt.

Zdrženlivý postoj k omezení reklamy zatím zaujímá zástupce společnosti Areklama Adam Jakishe. „Jde o nové informace, ale to, že to omezí podnikání, není dobře,“ sdělil. Firma se zaměřuje na outdoorovou velkoformátovou reklamu.


Dále čtěte:

V Karlíně staví podle 80 let starého povolení. Je to v pořádku, tvrdí úřady

Praha dala zelenou nové čtvrti na Smíchově. Developer Sekyra slaví

Rozhodnuto: se starším autem se od roku 2016 všude v Praze nedostanete


Autor: Tereza Čapková

Komentáře

Čtěte také

Obamová zazářila s řečí na demokratickém sjezdu. Chválí ji i republikáni

Obamová zazářila s řečí na demokratickém sjezdu. Chválí ji i republikáni

První dáma Spojených států na sjezdu Demokratické strany podpořila kandidaturu Hillary Clintonovou a postavila se proti volbě Donalda Trumpa prezidentem. Od komentátorů z obou… více

Mobilní web