V Česku se příští rok neotevře žádné obchodní centrum, poprvé od roku 1995 | E15.cz

V Česku se příští rok neotevře žádné obchodní centrum, poprvé od roku 1995

V Česku se v příštím roce neotevře po 22 letech žádné nové obchodní centrum. Naposledy se to stalo v roce 1995. V dalších pěti letech by nová obchodní centra mohla vyrůst v Plzni, Zlíně, Brně, Ostravě a Praze.

Informaci uvedla realitně poradenská společnosti Cushman & Wakefield. Mezi plánovaná centra patří projekt na Americké v Plzni o ploše 55 tisíc m2, zlínská Fabrika (cca 30 tisíc m2). V Brně by se mělo rozšířit do roku 2020 centrum Avion, dále Královo Pole a Tesco Dornych. V centru Prahy se chystají komplex Savarin a OC Letná. Jeho otevření je naplánované na polovinu roku 2019. Obchodní centrum se supermarketem bude mít plochu přes 15 tisíc m2.

V oblasti výstavby budou podle Jana Kotrbáčeka z Cushman & Wakefield dominovat dva směry. Prvním je pokračující rozšiřování stávajících, dobře fungujících center. Druhým trendem bude budování multifunkčních center ve středu měst, které posílí jejich historickou úlohu a postavení.

"Příkladem podobných center je projekt v Plzni podél ulice Americká. Pozice v centru města přináší výhodu velmi dobrého napojení na městskou hromadnou dopravu. S tím také souvisí další trend, a to výstavba projektů na dopravních uzlech s výrazným zastoupením služeb a gastronomie," uvedl Kotrbáček.

V Česku je podle společnosti Cushman & Wakefield 101 obchodních center jejichž celková obchodní plocha dosahuje 2,325 milionu metrů čtverečních. Podle poměru celkové obchodní plochy na 1000 obyvatel je ČR (150) za unijním průměrem (240). Celkově letos přibylo 57.850 m2 nových ploch obchodních center. Šlo o rozšíření IGY Centra České Budějovice, Centralu Jablonec a rozšíření pražského centra Chodov.

Centrum Chodov se rozrostlo z 61 tisíc metrů čtverečních na více než 102.266 m2. Nabízí přes 300 obchodů a 40 restaurací. Do stavby investoval jeho vlastník Unibail-Rodamco 4,4 miliardy Kč.

Letos bude pouze rozšířeno centrum Galerie Butovice o obchodní dům Kika, což se do statistik ale nepočítá. "Za rok 2017 jsme zaznamenali podstatný nárůst obratů obchodních center díky jejich vyšší návštěvnosti. Za tím stojí především růst ekonomiky, který odráží chování zákazníka," uvedl Kotrbáček. "Zájem maloobchodníků přetrvává a zaplnit nové jednotky není problém. Významný je také vstup nových značek na trh. Příkladem jsou Vapiano (v Quadriu a na Chodově), Tezyo, Boax či Kazar (Centrum Chodov)," dodal.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!