VTB Capital postaví největší most v Rusku | E15.cz

VTB Capital postaví největší most v Rusku

VTB Capital postaví největší most v Rusku
Stavba mostu (Ilustrační foto)
• 
ZDROJ: FCC Construccion

Anna Uljačenková

Konsorcium firem v čele s VTB Capital, odnoží ruské bankovní dvojky, vyhrálo soutěž na stavbu mostu v severovýchodní části Sibiře v Jakutsku. Most přes řeku Lenu se stane druhým největším ruským projektem v oblasti PPP, tedy spolupráce veřejného a soukromého kapitálu. Prvenství nadále drží výstavba magistrály z Moskvy do Petrohradu.

„Konsorcium VTB se zavázalo k výstavbě mostu a příjezdových tras v délce 21 kilometrů v prostředí věčného mrazu,“ uvedl Roman Starovojt, ředitel organizace Rosavtodor, která v zastoupení vlády zadává zakázku. Most by měl být uveden do provozu v roce 2021. Konsorcium VTB Capital je připraveno zahájit projekční práce a za dva roky začít stavět, potvrdil viceprezident VTB Jurij Molchanov.

Konsorcium „Dopravní koncese“ o čtyřech firmách v čele s VTB Capital nabídlo výstavbu projektu o 500 milionů rublů laciněji než konkurenti. Tendru se účastnilo například čínské sdružení China Civil Engineering Construction či ruský Strojgazkonsulting.

Podle zprávy týdeníku Expert je vláda připravena investovat do stavby mostu až 40,2 miliardy rublů (zhruba 22,8 miliardy korun). Ostatní část výdajů, nejméně dvacet procent, by měl uhradit vítěz. Předpokládá se, že projekt bude mít celkovou hodnotu 63,9 miliardy rublů. „Soukromý investor musí vyprojektovat most podle nejmodernějších technologií a postavit ho v rychlém termínu ve velmi těžkých klimatických podmínkách,“ podotkl premiér Dmitrij Medveděv.

Kolos nad řekou Lenou
O projektu se hovořilo ještě v sovětských časech a jeho první návrh vznikl v devadesátých letech. Rozvoj Dálného východu teď představuje prioritu vlády Dmitrije Medveděva. Most bude největším a nejdražším v soudobých dějinách Ruska. Jeho výstavba bude kvůli klimatu technologicky náročná. Spojí dvě části nejrozsáhlejšího ruského regionu a dovolí ho propojit s hlavním městem. Most bude tříkilometrový, příjezdové cesty a podjezdy dosáhnou délky osmnácti kilometrů.

Dohoda bude podepsána na čtrnáct let, z nichž šest potrvá projekce a výstavba a zbylých osm připadne na provoz. Během provozu v letech 2020 až 2027 vyplatí stát investorovi šestnáct miliard rublů. „Projekt je zajímavý, protože koncesionářům v rámci tendrového zadání zaručuje návratnost,“ míní Molchanov.

VTB Capital už uskutečnila dva obdobně financované velké projekty. Jedno konsorcium v čele s bankou postavilo a provozuje letiště Pulkovo, druhé začíná stavět úsek placené části dálnice nazvané Západní rychlostní diametr v Petrohradu v hodnotě jedné miliardy eur.

Autor: Anna Uljačenková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!