Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa | E15.cz

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

Daniel Novák

V okolí česko-německých hranic se již staví více průmyslových hal než kolem Prahy. Do příhraničních regionů se stěhují dodavatelé automobilek i e-shopy.  

Dlouhé roky opomíjené regiony od severních Čech přes Karlovarsko po Tachovsko jsou plné stavebního ruchu. Firmy mají v těchto lokalitách na dohled od Německa čím dál větší zájem o pronájmy skladů a výrobních hal. To žene developery k nové výstavbě.  

„Poptávka po těchto regionech vychází především z jejich infrastrukturního napojení na trhy západní Evropy, především Německo,“ uvedl specialista na industriální trh Martin Šumera z poradenské společnosti 108 Agency.

Například v Chebu ještě před několika lety investoři ani nevystoupili z auta. V posledních dvou letech tam ale realitní skupina Accolade s developerem Panattoni vybudovali na čtyřiceti hektarech jednu z největších průmyslových zón ve střední Evropě. Do města dorazila též česká developerská jednička CTP.  

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

„Velkým plusem je vesměs vstřícný přístup místních samospráv, které stojí o nové investory nejenom kvůli pracovním místům, ale hlavně kvůli tomu, že nové průmyslové projekty tu prokazatelně zvedají mzdy,“ řekl šéf Accolade Milan Kratina. Vznik nových parků a příchod dalších projektů do oblasti mezi Chebem, Karlovými Vary a Ústím nad Labem je podle něj jen otázkou času.

Do konce letošního roku se má v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji dokončit 300 tisíc metrů čtverečních průmyslových ploch, vyplývá z dat konzultantské firmy CBRE. To bude dokonce více než v Praze a okolí, která dosud trhu dominovala.

Na nejdražší pražské adrese se chystá miliardový obchod

Impulsem pro developery v severních Čechách byla dokončení dálnice D8. Firmy současně sází na to, že nejpozději do roku 2030 bude dostavěná dálnice z Prahy přes Karlovy Vary a Cheb do Německa.

Velký areál o 130 tisících metrech čtverečních chystá v Lovosicích hned vedle tamní Lovochemie developer P3. Hodlá mimo jiné těžit z nedaleké průmyslové zóny v Drážďanech a Lipsku, kde vyrábí automobilky typu BMW.

„Z pohledu středoevropské logistiky bude mít park význam pro přepravu rychloobrátkového zboží mezi Německem, Českou republikou a Polskem,“ dodal Jakub Pelikán, šéf developmentu P3 pro tuzemský trh. Zahájení výstavby očekává ještě letos.

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Problémem i v pohraničí je ale pro firmy nedostatek zaměstnanců. Například developer CTP kvůli přilákání pracovníků staví v zóně Bor u Tachova vlastní ubytovny a další zařízení pro volný čas. Výstavbu podnikových bytů zvažuje i Accolade s Panattoni.

Jaká firma musela po zásahu úřadů zastavit v pohraničí velkou stavbu? Dočtete se již brzy v sekci E15 Premium >>>

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!