Zakázka desetiletí: Skanska se odvolá

E15 exkluzivně Nad železniční zakázkou desetiletí, jak se přezdívá stavbě koridoru z Rokycan do Plzně, se stále reálněji vznáší hrozba finančního fiaska. Stavební společnosti Skanska se nelíbí výsledky tendru, ve kterém zvítězil Metrostav s cenou čtyři miliardy korun.

tunel Ejpovice
4.10.2012 6:30   |  

Skanska proto podá na Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) protest, celou kauzu je ochotná hnát až k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To dnes výrazně zpožděný projekt dále zbrzdí, takže je možné, že nebude dokončen do prosince 2015. Tím by stavba definitivně přišla o finační prostředky z evropských fondů, které se mají na nákladech podílet až 85 procenty.

„Na projektu Plzeň–Rokycany jsme podle našeho názoru a přesvědčení předložili v základní verzi, tedy ve verzi splňující veškeré podmínky zadání, nejlevnější nabídku. Proto se proti výsledku výběrového řízení odvoláme,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Stavba je naplánována na tři roky, nyní je proto nejvyšší čas na poklepání základního kamene. „Je otázka, jak dlouhé průtahy by nastaly,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Jádro sporu tkví ve způsobu ražby čytři kilometry dlouhého tunelu, který je součástí stavby. Metrostav podle informací deníku E15 hodlá použít razicí štít, Skanska počítala s využitím vrtání a odstřelování. Odkazuje přitom na zadávací dokumentaci SŽDC. Správa železnic naopak argumentuje tím, že alternativní návrhy jsou přípustné. Cena, kterou nabídla Skanska, činí 4,75 miliardy.


Čtěte také:

Správa železnic dává na trh další velkou zakázku

Správa železnic vypíše zakázku desetiletí

Letiště opraví ranvej, vypsalo tendr za půl miliardy


Pokud se stavba skutečně protáhne za současné rozpočtové období unie, které definitivně končí v roce 2015, není jasné, čím by se evropské peníze nahradily. Podle původních předpokladů SŽDC měl být tendr na zhotovitele vypsán už v polovině loňského roku.

Zpočátku svazovaly správu železnic problémy s pozemky, z nichž poslední se podařilo vyvlastnit teprve v prosinci.


Koridor Rokycany–Plzeň

» celková délka úseku měří zhruba 21 kilometrů

» součástí stavby je čtyřkilometrový tunel, nejdelší v Česku

» dílo není modernizace, stavět se má na zelené louce

» stavba navazuje na úsek Zbiroh–Rokycany, který má být hotov letos v říjnu

» rychlost vlaků se zvýší na 160 kilometrů v hodině

» odhadovaná cena byla skoro osm miliard

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Česká ekonomika byla loni z nových členů EU druhá nejvýkonnější

Česká ekonomika byla loni z nových členů EU druhá nejvýkonnější

Ekonomický růst České republiky loni vykázal 4,5 procenta. Šlo o nejlepší výsledek od roku 2007. Mezi členskými zeměmi vstupujícími do EU po roce 2000 patřila Česku z hlediska… více

Mobilní web