600 kilometrů ujedete za půl hodiny, říká o revolučním dopravním systému vizionář Elon Musk | E15.cz

600 kilometrů ujedete za půl hodiny, říká o revolučním dopravním systému vizionář Elon Musk

ČTK

,

pav

Excentrický miliardář Elon Musk představil projekt superrychlé meziměstské dopravy. Systém Hyperloop - ne nepodobný způsobu cestování v animovaném seriálu Futurama - označil za naprosto reálný projekt. Do deseti let by měl spojit Los Angeles se San Franciskem.

Systém má mít solární pohon a moduly s cestujícími se v něm budou pohybovat ve dvou trubicích po nadzemní dráze.

Hyperloop čili hypersmyčka má přepravovat lidi ale i automobily v hliníkových kapslích s až 28 místy uvnitř dvou ocelových potrubí. Musk - mj. zakladatel PayPalu, výrobce elektromobilů Tesla Motors a firmy pro lety do vesmíru SpaceX - na svém blogu přirovnal podobu systému k brokovnici, jejíž dvě hlavně na každém konci dráhy uzavřou smyčku.

Potrubí má stát na sloupech postavených podél mezistátní dálnice I-5 z Los Angeles do San Franciska a vzdálených 50 až 100 metrů. Kapsle uvnitř něj se mají pohybovat rychlostí až 1287 kilometrů za hodinu. Potrubím poletí na vystřeleném vzduchovém polštáři a dál je budou pohánět lineární magnetické urychlovače.

Hyperloop překoná i plánovaný rychlovlak, v rychlosti i bezpečnosti

Systém Hyperloop má být mnohem levnější a efektivnější než rychlovlak, jehož projekt nyní Kalifornie plánuje. Právě jeho obrovské náklady, pomalost a neefektivnost se staly Muskovi podnětem k jeho vlastnímu projektu. Podle Muska má Hyperloop stát necelých šest miliard dolarů (117 miliard korun), takže bude více než desetkrát levnější než projekt rychlovlaku za téměř 70 miliard dolarů.

Hyperloop bude bezpečnější, rychlejší, levnější a pro cestující pohodlnější než rychlovlak, uvedl Musk na blogu. Plánovaný rychlovlak má urazit vzdálenost mezi oběma kalifornskými velkoměsty za 2 hodiny a 40 minut. Letadlo trasu absolvuje za hodinu a čtvrt a automobil za pět a půl hodiny.

Musk odhadl, že celý projekt by mohl být hotový do sedmi až deseti let. Hyperloop by podle něj mohl přepravovat ročně 7,4 milionu cestujících.

Musk má prozatím starosti s Teslou a SpaceX

Musk před pondělní prezentací dával najevo, že se nehodlá na projektu Hyperloop podílet osobně, protože má dost práce ve svých hlavních podnicích Tesla a SpaceX, a předá pilotní návrh veřejnosti k technickému doladění. V pondělí ale novinářům na konferenčním hovoru řekl, že by mohl celý projekt sám odstartovat.

„Trochu jsem o tom přemýšlel. Možná bych to mohl zahájit a pak to předat někomu jinému,“ řekl. Dodal, že by do projektu mohl i sám něco investovat, zopakoval ale, že Hyperloop pro něj nem á tak vysokou prioritu jako SpaceX a Tesla.

Musk stojí také například za projekty on-line platební metody PayPal a jeho luxusních elektromobily Tesla jsou jedněmi z mála, jimž se tomto novém trhu daří. Jeho soukromé vesmírné lodě nahradily při letech na oběžnou dráhu vysloužilé americké raketoplány.

„O Hyperloop jsem původně začal přemýšlet, když jsem si přečetl o návrhu na stavbu kalifornské vysokorychlostní železnice, který mi připadal poněkud neuspokojivý,“ uvedl Musk na diskusním fóru Google Hangout. „Vždyť je to horší než letět letadlem. Vždycky mě rozladí, když se věci nezlepšují,“ dodal.

Elon Musk má skromný cíl: zemřít na Marsu

Jan Cepák: Elektrizující Tesla

Autor: ČTK, pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!