České Brand Embassy míří na světový trh | E15.cz

České Brand Embassy míří na světový trh

České Brand Embassy míří na světový trh
Vít Horký, spoluzakladatel a šéf Brand Embassy
• 

Jan Sedlák

Pokud byste hledali tuzemský software, který nejvíce prorazil v zahraničí a udělal Česku jméno, bezpochyby by to byly bezpečnostní aplikace a videohry. V současné době se ale začíná rýsovat další odvětví, které by na tyto úspěchy mohlo navázat. Je jím analýza dat na sociálních sítích a webu. První větší vlaštovkou jsou SocialBakers mladého podnikatele Jana Řežába, a nyní se objevuje další nadějné jméno – Brand Embassy.

Brand Embassy umožňuje firmám a institucím ovlivňovat mínění o jejich značce mezi uživateli na internetu. Diskusní fóra, blogy, webové stránky a zejména sociální sítě obsahují mnoho reakcí (především) nespokojených zákazníků, což může mít vliv na další uživatele a na celkové vyznění značky. Firmy proto musí aktivně na tyto příspěvky reagovat a s lidmi komunikovat.

Nový český nástroj umožňuje automatické prohledávání webu například podle jména společnosti. Zákaznické nebo třeba PR oddělení díky němu mohou celý den monitorovat, jak o jejich značce lidé mluví a jakmile se objeví určitý příspěvek, je možné na něj během chvilky zareagovat. Veškeré tyto aktivity se pak projevují ve výsledných reportech o spokojenosti zákazníků na internetu. Brand Embassy tak jde dál, než některé dosavadní nástroje pro monitoring sociálních sítí a webu. Nenabízí pouze statistiky a přehledné výstupy, ale umožňuje do diskuse přímo vstupovat.

Rychlý efekt

„To nás zásadně odlišuje od nástrojů jako například SocialBakers, které generují především grafy. My umožňujeme zákazníky také kdekoliv na internetu oslovit,“ vysvětluje v prostorách pražského TechSquare zakladatel Brand Embassy Vít Horký. Brand Embassy má podle Horkého velice rychlý efekt. Jakmile firmy začnou tento nástroj využívat, spokojenost uživatelů se značkou vzroste o 30 až 50 procent. „Je vidět, že když se firma stará, výrazně to zvyšuje spokojenost zákazníků,“ pochvaluje si mladý podnikatel.

„Prvotní impuls k tomu vytvořit Brand Embassy byl ten, že firmy tuto problematiku skutečně musí aktivně řešit,“ říká Horký a opírá se přitom o své osmileté zkušenosti z podnikání v oblasti internetového marketingu. Svůj projekt už před více než rokem a půl přihlásil do úvodního ročníku českého StartupYardu, aby získal co nejvíce zpětné vazby. Výsledkem byla zhruba rok fungující beta verze s 12 velkými zákazníky jako například Johnson & Johnson nebo Telefónica. V těchto dnech ale firma spouští verzi ostrou, která se od té testovací výrazně liší a má ambici postupně prorazit na co nejvíce světových trhů.

„V současné době jsme úplně na začátku,“ konstatuje Horký. Brand Embassy aktuálně nabízí verzi svého nástroje především pro velké podniky, kde licence pro 5 uživatelů startuje na zhruba 30 tisících korunách na měsíc. Možná ještě během tohoto roku by měla přijít také cenově přijatelnější verze pro střední a malé firmy. Ta by v budoucnu měla být hodně důležitá. „Menší podniky si ve většině případů nebudou moci takovou drahou hračku dovolit,“ myslí si například zakladatel inkubátoru Node5 Lukáš Hudeček.

Hlavně do zahraničí

Horký a jeho tým aktuálně jednají s několika velkými zákazníky v České republice, jejich hlavní směřování je ale do zahraničí. „Určitě chceme do celého světa, nicméně to se vyvine postupně,“ říká. „Jsme zaměření především na britský a německý trh.“ Z Velké Británie už se ozvalo několik zájemců. Brand Embassy v současné době otevírá pobočku v Londýně a během několika měsíců dojde také na Berlín. Šéf společnosti se letos na podzim chystá také do Spojených států, aby zjistil, jak bude možné vstoupit na tamní trh. „S aktuální verzí Brand Embassy jsme zaznamenali vysokou návštěvnost právě z USA.“

Brand Embassy chce do každé země, kde bude firma působit, přijmout interního zaměstnance, který by se měl starat především o obchod. Vývoj samotné aplikace by měl získat v Česku. „Jsme strašně šťastní, že máme vývoj tady. Nejenom, že je to u nás podstatně levnější, ale i talent je nesrovnatelně lepší, než v západních zemích,“ vysvětluje Horký.

Ve firmě aktuálně pracuje 7 lidí na plný úvazek – 3 jako obchodníci a zbytek zajišťuje vývoj. Do loňského StartupYardu přitom vstupovali pouze 2 zakladatelé firmy. „Počty zaměstnanců budeme navyšovat podle toho, jak se nám na jednotlivých trzích bude dařit.“ Pracovní místa se otevřou také v Česku, zejména pro dobré vývojáře.

Příjmy v milionech liber

Brand Embassy funguje bez jakékoliv externí investice. „Vývoj, který byl v posledním roce a půl hodně nákladný, jsme si financovali z vlastních zdrojů a částečně z prodejů beta verze,“ říká šéf ambiciózní služby. Projekt podle jeho slov doposud spolknul několik milionů korun. To je na mladý startup poměrně značná částka, její návratnost by ale mohla být velice rychlá.

Vít Horký, spoluzakladatel a šéf Brand EmbassyVít Horký, spoluzakladatel a šéf Brand EmbassyAutor: Jan Sedlák

„Během jednoho roku bychom měli být na nule,“ plánuje mladý podnikatel. Trh se zdá být veliký. „V současné době jsou na každém trhu, kam cílíme, připraveny desítky až stovky klientů, kteří mohou bezprostředně začít nás produkt využívat.“ Jakmile Brand Embassy vypustí verzi pro malé a střední podniky, toto číslo by navíc mohlo narůst ne na stovky, ale tisíce potenciálních klientů. Horký míří vysoko – odhaduje, že během následujících 3 až 4 let by se obrat Brand Embassy mohl pohybovat v jednotkách až desítkách milionů liber ročně.

Brand Embassy nabízí novým zájemcům o jejich službu bezplatnou a funkčně neomezenou čtrnáctidenní testovací verzí. Projekt chce v rámci propagace vsadit na veřejné výstupy. Podobně, jako se to povedlo například SocialBakers. Ti díky svým nástrojům a statistikám zkoušejí odhadovat například výsledky amerických prezidentských voleb podle nálad voličů na sociálních sítích. Výsledky jejich práce začala přebírat a citovat přední americká média včetně CNN nebo New York Times.

Vít Horský se jeho týmem v současné době nabízí třeba srovnání tuzemských tradičních a internetových bank z hlediska spokojenosti zákazníků. Z pohledu britského trhu je to pak srovnání tamních mobilních operátorů. V Brand Embassy si nemyslí, že by jim veřejné výstupy mohly případně uškodit u ne zrovna dobře umístěných firem. „Naopak uvidí, že jejich problém musí řešit,“ věří Horký. Nemyslí si to sám. „Hodnotit, jak jsou na tom velké značky s karmou na internetu, je velice dobrý tah,“ souhlasí Lukáš Hudeček.

Vít Horký věří, že během několika málo následujících let dokáže jeho firma hrát významnou roli a stane se velice atraktivní. O tom, jak by s celým projektem v případě většího úspěchu naložil, prozatím nespekuluje. „Pro mě je to srdcovka, která může být na prodej,“ zakončuje se smíchem.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!