Čeští GoodData získali další investici ve výši 25 milionů dolarů

E15 exkluzivně Český technologický podnikatel Roman Staněk má našlápnuto k tomu, aby vybudoval svojí už třetí významnou společnost. Firma GoodData, kterou založil a řídí v San Franciscu, získala ve třetím investičním kole investici 25 milionů dolarů a celkově si už přišla na 53,5 milionu dolarů. Staněk chce peníze využít pro další rozvoj a budování obchodu a marketingu.

Roman Staněk, zakladatel a CEO GoodData
26.7.2012 0:41   |  

Aktuální investiční kolo vedl fond Tenaya Capital a financování se zúčastnili také současní investoři jako Andreessen Horowitz, Fidelity Investments či Next World Capital. První 2 miliony dolarů Staněk získal už v roce 2008.

GoodData se prozatím jeví jako největší projekt výkonného českého podnikatele. Roman Staněk už v roce 1999 prodal firmu NetBeans společnosti Sun Microsystems, která je nyní součástí Oraclu, a v roce 2006 zpeněžil Systinet nyní spadající pod Hewlett-Packard. Tyto projekty vždy dorostly to určité velikosti a došlo k jejich prodeji. S GoodData má podnikatel podle investorů mnohem vyšší plány.

Cloud a big data

Nový projekt těží ze dvou současných fenoménů: cloudu a analýzy dat. Společnosti po celém světě aktuálně řeší to, jak zpracovávat data, která se neustále kupí v jejich databázích. Už to nejsou pouze strukturované údaje z různých obchodních a finančních aplikací, ale také nestrukturovaná data jako e-maily, web, sociální sítě a další. Z těchto dat je nutné vytvářet smysluplné a srozumitelné výstupy, které například ukáží to, v jakých oblastech musí firma přidat, kam investovat, co zlepšit apod.

Na tzv. business intelligence pracuje více firem, včetně těch největších hráčů jako jsou Oracle, SAP, IBM nebo Microsoft, a kupí se rovněž nemalé množství startupů. Roman Staněk ale věří, že jeho firma v této oblasti naprosto mění hru. Například v tom, že se produkt nesnaží prodávat technologickým lidem, ale jako jednoduché řešení pro obchodní a marketingové týmy.

„Jsme průkopníky nového přístupu k business intelligence, který dokáže zpeněžit a přivést big data k životu,“ tvrdí Staněk. GoodData nabízí veškeré své funkce a aplikace v rámci cloudové služby ve webovém prohlížeči za pravidelné poplatky, což produkt zpřístupňuje také mladým společnostem. Ty už nemusí kupovat drahý software a servery, ale mohou platit pouze za to, kolik skutečně „spotřebují“.

Zákazníci si mohou GoodData napojit na celou řadu dalších cloudových služeb jako Salesforce.com, Google Analytics, Zendesk, Twilio apod. Z nich je pak možné získávat data a zobrazovat přehledné grafy, statistiky a využívat best practices.

Součástí jsou i nástroje pro marketingové a obchodní aktivity, což GoodData umožňuje dostat se k penězům těchto oddělení. Právě obchod a marketing mají v budoucnu utrácet za technologické nástroje více peněz, než IT oddělení, a technologické firmy se k těmto penězům chtějí dostat.

Miliardová firma

„Roman a jeho tým vybudovali výjimečnou společnost a stali se průkopníky nové generace platformy pro obchodní data. Jsme nadšení z toho, že můžeme být součástí nového investičního kola a věříme, že GoodData má potenciál být vítězem v obrovském stomiliardovém trhu s big data,“ popisuje situaci na trhu Brian Paul z investiční skupiny Tenaya Capital.

GoodData jsou aktuálně v silné růstové fázi, v roce 2011 příjmy společnosti rostly o 600 procent. Firma má 6 tisíc zákazníků včetně jmen jako AOL, Time Warner Cable, Groupon, Pandora Media, SugarCRM nebo Software AG, přičemž ještě před rokem jich bylo kolem 2 a půl tisíc. „Investujeme do nejrychleji rostoucích technologických společností s potenciálem být lídrem na trhu na globální úrovni. Věříme v GoodData jako v jedničku na trhu s obchodními daty,“ vzkazuje Craig Hanson z Next World Capital.

Investiční fond Andreessen Horowitz vidí původem českou společnost jako miliardový podnik. „GoodData mají vedoucí postavení, produkt a agresivní přístup k věci, díky kterým mění hru v oblasti business intelligence,“ komentuje zástupce fondu John O˙Farrell.


Čtěte také:

Jak česká Geewa průkopničí v nových technologiích

Český startup CSS Hat za první den vydělal osm tisíc dolarů


Prostor pro další růst je značný. Trh s aplikacemi jako službou (SaaS) v roce 2011 podle IDC představoval zhruba 13 miliard dolarů a do roku 2015 by toto číslo mělo narůst o více než 20 procent.

Roman Staněk chce nově získanou investici použít nejenom pro další vývoj produktu, ale také na budování obchodních a marketingových aktivit, které pojem cloudových aplikací a analýzy dat protlačí do širšího povědomí. „Je čas odpojit zásuvku starého modelu business intelligence. Je jasné, že je zastaralý,“ vzkazuje úspěšný podnikatel.

V GoodData v pracuje 180 zaměstnanců a i když má českého zakladatele a šéfa a množství českých pracovníků, firmu lze klasifikovat jako mezinárodní. Kolem 95 procent zákazníků společnosti pochází ze Spojených států, kde se s novými trendy jako jsou SaaS a big data seznamují rychleji než ve zbytku světa.

V GoodData pracovali například Jakub Nešetřil a Jan Moravec, kteří aktuálně rozjíždí svůj vlastní startup Apiary.io. Ten firmám umožňuje vyvíjet a spravovat aplikační rozhraní služeb (API), jenž slouží pro propojování s dalšími produkty a službami. S projektem už prošli proslulým britským akcelerátorem Springboard a získal investici 2 miliony korun.

S daty pracují také další české firmy. Se sociálními sítěmi si hrají SocialBakers a Brand Embassy a identifikaci návštěvníků webu provádí Leady.cz.

Autor: Jan Sedlák

Komentáře

Čtěte také

Babiš start EET neodloží, systém se spustí ještě před Vánoci

Babiš start EET neodloží, systém se spustí ještě před Vánoci

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) rozhodl, že neodloží o měsíc spuštění elektronické evidence tržeb (EET). Návrh Hospodářské komory původně zvažoval. Od 1. prosince se tak do… více

Mobilní web