Dell to s počítači a tablety nevzdává | E15.cz

Dell to s počítači a tablety nevzdává

Dell to s počítači a tablety nevzdává
Ještě jsme neřekli poslední slovo.
• 
ZDROJ: Jan Sedlák
1. června 2012 • 15:40
E15.cz z Londýna: Dell se mění. V současné době třetí největší výrobce počítačů na světě před několika měsíci ohlásil změnu své strategie a klasickou výrobu počítačů upozaďuje ve prospěch byznysu s IT infrastrukturou a službami, který oproti tomu dosavadnímu dokáže přinést vyšší marže a přidanou hodnotu. Změnu cílení doprovází mimo jiné série akvizic.

„Michael [Dell] před pár měsíci řekl, že už nejsme počítačová společnost,“ připomněl v Londýně novinářům slova svého šéfa prezident Dellu pro Evropu, Střední východ a Afriku Aongus Hegarty, „ale v budoucnu se určitě budeme soustředit na různá zařízení.“ Neznamená to, že by Dell obrátil svá původní tvrzení, jenom se přizpůsobuje době a ukazuje, kudy se jeho stále silná počítačová část bude ubírat.

Počítače stále tvoří více než polovinu celkových příjmů společnosti. Dell tento segment potřebuje také z důvodu, že díky velkým objednávkám hardwarových komponent může výhodně nakoupit komponenty do serverů.

Obnova sortimentu

Trh s klasickými počítači v nejbližší budoucnosti nečeká pád na úplné prodejní dno, doba ale není úplně příznivá. Konkrétně Dellu v posledním čtvrtletí meziročně spadly příjmy z klasických počítačů a notebooků o 7 procent a o 6 procent se propadl také další důležitý ukazatel – marže. Není v tom sám, podobná čísla vykazuje také HP a jeden z mála, komu se v této oblasti daří výrazně růst, je čínské Lenovo. Za posledních 5 let navíc spadly prodejní ceny počítačů průměrně o 5 procent.

Za klesající čísla Dellu může několik skutečností, hodně znatelné jsou především tři z nich. Tradičnímu americkému výrobci vyrostla hodně silná konkurence v oblasti nejlevnějších strojů, kterým nedokáže tak efektivně konkurovat, a podobný problém sleduje také na rozvíjejících se trzích, jež mají do budoucna prodeje IT všeobecně hnát kupředu. Čím dál významnější je také odliv zákazníků od počítačů směrem k chytrým telefonům a tabletům.

A právě těmto faktorům se Dell hodlá přizpůsobit. Společnost se nechce hnát za co nejvyšším tržním podílem, čehož je možné dosáhnout zejména výrobou levných modelů s nízkou marží, ale místo toho se bude plně soustředit na přístroje s co nejvyšší marží a kvalitou. I když i nadále bude nabízet notebooky například pro studenty a domácnosti, cenami i kvalitou se bude řadit spíše k těm výše postaveným, a prioritu mají hrát stroje pro využití ve firmách.

Na příjmech Dellu mají stále největší podíl počítače (sekce Mobility a Desktopy).Na příjmech Dellu mají stále největší podíl počítače (sekce Mobility a Desktopy).Autor: Jan Sedlák

„Právě jsme uprostřed veliké obnovy všech našich produktů pro koncové uživatele,“ sdělil přítomným novinářům v londýnské Saatchi Gallery viceprezident této divize Erik Dithmer. Dell hodlá od června začít vydávat nové modely svých počítačů, které budou postavené na nejnovějších technologiích, například čipech Ivy Bridge od Intelu a koncem roku také na Windows 8 od Microsoftu.

Také na tablety dojde

Informace o tom, o jaké novinky půjde, firma prozatím nechce pouštět do světa, na uzavřené prezentaci jich ale představila celou řadu. K již dříve uniklým informacím o vlastní obdobě počítače ve stylu iMacu přibydou nové modely ze všech současných produktových řad, které budou reflektovat současné nové trendy, například USB 3.0, Full HD displeje, SSD disky a jejich šifrování nebo 4G připojení. Už nyní jdou na trh nově vybavené profesionální řady Latitude a OptiPlex.

Dell tak během několika následujících měsíců uvolní na trh nové modely počítačů, stále se ale bude muset vypořádat s mobilními zařízeními. Trh s chytrými telefony firma opustila. V této oblasti to zkoušela s modely s Androidem, ty ale nakonec nezapadly do celé koncepce a strategie. Především z toho důvodu, že se operační systém od Googlu například kvůli bezpečnosti nehodí do firemního prostředí, kam Dell cílí nejvíce. Opětovný vstup do světa chytrých telefonů Dell nekomentuje, nejeví se ale příliš pravděpodobný.

Stejně jako mnoho ostatních výrobců, i Dell je v oblasti tabletů odkázán na Microsoft a jeho Windows 8. Společnost prozatím oficiálně žádné nové tablety neoznámila, podle získaných informací nicméně chystá stroje právě s tímto operačním systémem a představí je v době jeho vydání.

Díváme se na nové možné cesty. Viceprezident divize koncových produktů Dellu Erik Dithmer.Díváme se na nové možné cesty. Viceprezident divize koncových produktů Dellu Erik Dithmer.Autor: Jan Sedlák

Když Aongus Hegarty mluvil o oněch „zařízeních“, měl na mysli právě tuto novou vlnu. Dell v této oblasti zkouší také pro něj nové věci. Nedávno koupil společnost Wyse Technology, díky které nyní může nabízet tenké klienty pro vzdáleně doručované virtualizované operační systémy. „Díváme se na další možné cesty, jak se k uživatelům dostat,“ vysvětluje Erik Dithmer.

Ekosystém pojatý trochu jinak

Tencí klienti jsou jednou z nich. Mnoho firem, škol a institucí si namísto klasických počítačů raději pořizuje právě tento typ zařízení, který je mnohem méně náročný na údržbu a provoz v mnoha případech stojí méně peněz. S Wyse má Dell dobrou pozici, s akvizicí totiž získal zhruba 30procentní podíl v tomto tržním segmentu a zajímavé jsou i růstové vyhlídky – samotný Wyse v loňském roce navýšil příjmy o 17 procent.

Bolavým místem klasických výrobců koncových zařízení je často skutečnost, že jsou pouhými výrobci „krabiček“ a většina inovací nespočívá na nich samotných. Tu v rukou drží jiné firmy – výrobci procesorů a čipů, operačních systémů a obchodů s aplikacemi. Dokud například Intel nevydá novou lepší platformu, Dell ani další podobní výrobci nemohou udělat notebook s rapidně lepší výdrží na baterii nebo tenčím tělem. Stejné je to i v oblasti softwaru – pokud nebude dobrý operační systém pro tablety, žádný špičkový hardware k zázraku nepomůže.

Dell: Už nejsme počítačová společnost, měníme se

Michael Dell a jeho tým jsou si toho vědomi a snaží se proto přinést přidanou hodnotu jinde. Firma sice nemá jednotný ekosystém podobný Applu, ale ekosystémem nazývá jiné věci kolem.

Dell se připravuje a vysílá jasný signál, s čím má veřejnost v budoucnu počítat. Firma nicméně nemusí zapracovat pouze na nových přístrojích, ale je nutné vyřešit také další problémy. Při posledním hovoru s analytiky a novináři se například řešil problém se slabou poptávkou ze strany kupujících a špatnou prodejní silou ze strany Dellu.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!