Dropbox získal investici a byl oceněn na 4 miliardy dolarů

21.10.2011 8:54   |  

Populární Dropbox získal rizikovou investici ve výši 250 milionů dolarů, což ho oceňuje na 4 miliardy. Zároveň s tím se ale musí vypořádat s tvrdou konkurencí a riziky.

Ještě před několika málo lety takové služby neexistovaly a nikoho (snad až na pár vizionářů) nenapadlo, že by si i běžní uživatelé mohli svá data bez omezení ukládat do cloudu a mít je dostupná odkudkoliv a na čemkoliv. V roce 2011, čtyři roky po vzniku Dropboxu, 45 milionů uživatelů po celém světě stále dokola opakuje, jak bez této služby mohli vůbec fungovat.

Dropbox, který v době jeho vzniku dokonce navštívil Steve Jobs a později ho chtěl i koupit a začlenit do Applu, tento týden získal investici ve formě rizikového kapitálu ve výši 250 milionů dolarů. Částka od několika zkušených investorů tak mladou firmu ocenila na 4 miliardy dolarů. Zakladatelé Dropboxu sami ještě chtějí odprodat malou část svých akcií a veškeré nově získané prostředky hodlají použít na akvizice jiných, menších firem, posílení stávajícího týmu a uzavírání strategicky důležitých partnerství.

Goldmani, Sequoia, Greylock… jsou tam všichni

Prakticky první skutečně významnou investici do jednoho z nejnadějnějších projektů v celém Silicon Valley uskutečnila investiční skupina Index Ventures, která posbírala finanční prostředky od firem jako Goldman Sachs (25 milionů dolarů, správce IPO Facebooku), Benchmark Capital, Greylock Partners (investice do Digg, LinkedIn nebo Facebooku), Institutional Venture Partners, RIT Capital Partners a Valiant Capital Partners. Ke 250 milionovému balíku se připojili také dřívější investoři Dropboxu – ostřílení Accel Partners (Facebook, Baidu, AdMob, Zimbra nebo SB Nation) a legendární Sequoia Capital (Apple, Atari, AdMob, Cisco, Google a mnohé další).

Dropbox byl po celou dobu finančně hodně konzervativní a nechtěl se pouštět do žádných odvážných rozhodnutí. Až doposud firma inkasovala „pouhých“ 7,2 milionů dolarů, z nichž 6 milionů investovala již zmíněná Sequoia.

Ve firmě, která má v logu otevírající se krabici, v současnosti pracuje pouze kolem 70 lidí, většinou vývojářů a techniků. Zakladatelé a bývalí studenti MIT Drew Houston a Arash Ferdowsi přitom oznámili, že by Dropbox měl v tomto roce vygenerovat příjmy 240 milionů dolarů. Pokud se toto číslo skutečně potvrdí, znamenalo by to, že Dropbox dokáže získat na jednoho zaměstnance třikrát vyšší příjem, než například Google.

Část z nově získaných finančních prostředků nicméně má jít na nábor nových, talentovaných zaměstnanců. Firma chce postupem času přijmout dalších zhruba 130 lidí. Kromě dalšího technologického vývoje se ale bude muset více zaměřovat také na obchodní stránku, ve vzduchu totiž číhá hodně rizik a konkurence.

Konkurence: Box.net, SkyDrive, iCloud, Amazon a Google

Ti největší konkurenti se přitom objevili relativně nedávno. Před pár týdny se do všeobecného povědomí dostala služba Box.net, která začala v akci všem zájemcům nabízet zdarma cloudové úložiště o kapacitě 50 GB, zatímco Dropbox zdarma aktuálně nabízí pouhé 2 GB. Pokud u Dropboxu chcete 50 GB, musíte začít platit 10 dolarů měsíčně. Tady visí poměrně veliký vykřičník, protože už nyní je 96 % z celkových 45 milionů uživatelů neplatících. K tomu mimo jiné přispělo třeba to, že Dropbox nabízel navyšování úložné kapacity v rámci různých propagačních a virálních akcí. Pokud jste například sdíleli status na Twitteru a Facebooku a uživatelé klepnuli na odkaz, automaticky vám přibylo nějaké to místo zdarma.

Byznys ohrožujících služeb a firem je ale mnohem více. Microsoft má SkyDrive, Google také nezůstane stranou, úložiště připravuje Amazon a dost zásadní odpověď přišla před pár dny od Applu, který spustil iCloud.

Právě iCloud odstraňuje tu nevýhodu, kterou kritici Dropboxu často vyčítají. Modrá krabice je stále oddělenou aplikací, zatímco iCloud je provázaný s celým operačním systémem. Nemusí se spouštět zvlášť. Toho jsou si ostatně v Dropboxu vědomi a umožňují vývojářům jiných aplikacím přistupovat k API, díky čemuž je možné napojení na tuto službu nalézt v mnoha dalších programech.

Partnerství s výrobci mobilů, počítačů a televizí

Na integraci se mladí šéfové hodlají zaměřit ještě více. Nedávno například uzavřeli dohodu s výrobcem chytrých telefonů HTC, který Dropbox začne nabízet jako výchozí volbu pro sdílení a ukládání souborů. Podle oficiálních prohlášení je firma v jednání také s dalšími výrobci a v budoucnu hodlá navázat řeč s výrobci počítačů a moderních televizí. K tomu se bude nově získaná investice určitě hodit.

Jak už jsem nastřelil, placené služby Dropboxu využívají pouze 4 % uživatelů. Aby bylo možné navyšovat příjmy, je potřeba se dostat do firemního sektoru, který po různých kolaboračních a úložných systémech postavených na cloudu vyloženě prahne. Houston s Ferdowsim proto sestavují nový obchodní tým, který bude jejich službu prodávat především SMB zákazníkům.

Výzev a hrozeb je tu tedy hodně, příležitostí a možností ale také. „Chceme udělat skvělou službu, kterou budou používat desítky milionů lidí po celém světě,“ říká v oficiálním prohlášení šéf Dropboxu Drew Houston. A zdá se, že by to mohlo vyjít. Jen za posledních šest měsíců počet uživatelů jeho služby vyrostl dvojnásobně.

Autor: Jan Sedlák

Komentáře

Čtěte také

Michael Romancov: Pro Moskvu brexit není velká výhra

Michael Romancov: Pro Moskvu brexit není velká výhra

Obavy, že brexit výrazně posílí geopolitickou pozici Ruska, jsou přehnané. Pokud se Západ dokáže dohodnout, Kreml může spíše tratit. více

Komerční prezentace
Mobilní web