Filmoví distributoři vyhlížejí tučné léto | E15.cz

Filmoví distributoři vyhlížejí tučné léto

2. května 2013 • 06:39
Premiéra očekávaného hitu Iron Man 3 dnes odstartuje letní filmovou sezonu. Ačkoli jde historicky o fenomén amerických kin, v posledních letech se mohou na letní stamilionové tržby těšit i čeští distributoři. Dokládají to statistiky Unie filmových distributorů, z nichž je patrný rostoucí trend tržeb za období od května do srpna.

Zatímco v roce 2000 se příjmy českých kin vyšplhaly v létě k částce 176 milionů korun, loni to už bylo přes 446 milionů. Výrazně roste i počet diváků. „Půjde o jednu z nejsilnějších sezon za poslední čtyři roky,“ říká šéf distribuční firmy Falcon Jan Bradáč.

Dosavadním lídrem historických tabulek je léto roku 2010. Tehdy do kin přišlo přes 4,6 milionu diváků a tržby přesáhly hranici půl miliardy korun.

O přízeň diváků se poperou především americké snímky, takzvané blockbustery.

Ty v českých kinech uvádějí společnosti Falcon, Warner Bros. a letos nově také Cinemart, který převzal některé smlouvy s hollywoodskými studii po Bontonfilmu.

Největší kasovní trháky se tak budou rekrutovat z filmů těchto distributorů. Všechny spojuje sázka na osvědčené franšízy, tvůrčí týmy a žánry, především akční snímky a komiksové adaptace. „K našim favoritům patří především nový Superman Muž z oceli, dále snímky Pacific Rim-Útok na Zemi a 300: Vzestup říše,“ říká mluvčí české části Warner Bros. Eva Teglová.

Podobný recept na úspěch má i nováček v první lize Cinemart. „Hodně si slibujeme od šestého dílu série Rychle a zběsile, samozřejmě od nového Star Treku: Do temnoty a překvapením léta by mohla být komedie Stážisti,“ uvádí mluvčí Cinemartu Petr Slavík.

Distribuční společnost Bontonfilm, která patřila mezi premianty ještě loni, musí letos zkusit jiné lákadlo – české filmy. „Naším hlavním hitem bude jednoznačně komedie Revival Alice Nellis. Je to skvělý ‚divácký‘ film a my věříme, že se stane jednou z událostí sezony,“ sdělil mluvčí Bontonfilmu Lukáš Vedral. Bontonfilm navíc uvede ještě novinku Jiřího Menzela Donšajni a pohádku Kovář z Podlesí.

Na česká díla vedle osvědčených amerických velkofilmů vsadí i Falcon. „Letní sezonu zahajujeme třetím pokračováním Iron Mana, zakončíme ji pak novým filmem dua Jarchovský-Hřebejk Líbánky,“ říká Bradáč.

Letní sezona v českých kinech v letech 2000−2012Letní sezona v českých kinech v letech 2000−2012Autor: E15

Hollywoodská studia roztočí každoroční soutěž o miliardy

Každý rok je to stejné. S prvním květnovým víkendem do amerických a v poslední době i světových kin vstoupí některý z očekávaných hitů a odstartuje takzvanou letní sezonu. Tedy období trvající něco přes čtyři měsíce, během nichž kina v USA a Kanadě utrží třetinu až čtyřicet procent ročních příjmů z prodeje vstupenek.

Hollywoodská studia se předhánějí v nasazování nejsilnějších franšíz a velkofilmů osvědčených tvůrců. Ne náhodou měla většina nejvýnosnějších filmů uplynulých let premiéru právě v období mezi prvním květnovým víkendem a takzvaným Labor Day víkendem, což je víkend před prvním pondělkem v září. Dosavadním rekordmanem letních sezon podle dat serveru boxofficemojo.com je nadále rok 2011. Tehdy se tržby amerických kin vyšplhaly k částce 4,327 miliardy dolarů. Přitom celkové roční tržby činily 10,2 miliardy dolarů.

Teenageři a rodiny

Během letní sezony studia bojují především o dvě cílové skupiny – první jsou teenageři, druhou rodiny s dětmi. Z první se podle zprávy Americké asociace filmového průmyslu (MPAA) nejčastěji rekrutují návštěvníci kin, kteří za filmy utrácejí největší sumu peněz. A během letních prázdnin mají více volného času. To platí i pro druhou skupinu. Z toho vychází i logika studií, která na jednotlivé skupiny cílí přesně vytvořenými žánrovými produkty. Ty ale v uplynulých letech prošly pozvolnou proměnou.

Vládnou komiksy

V předchozí dekádě letní sezoně vládly animované snímky pro celou rodinu. V posledních letech se ale daleko více prosazují komiksové adaptace zaměřené právě na adolescenty. V loňském roce zabodovaly snímky Avengers a Temný rytíř povstal. Letos na peněženky diváků zaútočí třetí díl Iron Mana, Superman se vrátí ve snímku Muž z oceli, fanoušci X-Menů se zase mohou těšit na Wolverina. Přesto letos mohou znovu zabodovat i animované snímky – vrátí se Já, padouch, Příšerky s.r.o. či Šmoulové. Všechny tyto tituly budou moci těžit z dražších trojrozměrných projekcí, které stojí až o třetinu více než běžná vstupenka.

Miliardáři chybějí

Server boxofficemojo.com stejně jako v předchozích letech sestavil žebříček předpokládaných hitů léta. Ačkoli je třeba jeho predikce brát s rezervou, jasně ukazují, že letošní léto sice bude plodné na hity, ale skoupé na miliardáře. Tuto magickou hranici prolomí celosvětové tržby pouze jediného snímku, a to třetího Iron Mana. Snímek chytře navazující na loňské Avengers je logickou volbou, navíc letošní Iron Man bude poprvé distribuován i ve 3D, což by mělo tržby zvýšit. Odhad druhého snímku v pořadí, Já, padouch 2, ale již jen mírně přesáhne hranici 700 milionů, což je na letní hit spíše střední výkon. Pro srovnání: v roce 2011 byly v létě uvedeny hned tři miliardové snímky.

Důvodem může být absence silných franšíz typu Harry Potter či Transformers. Letos se sice vrátí série Rychle a zběsile a na plátna se znovu podívá Superman, ten ale na nastartování aktuální filmové franšízy teprve čeká. Přesto se v odhadech boxofficemojo.com objevil na třetí příčce s celkovými tržbami dosahujícími 650 milionů dolarů. Je třeba také upozornit, že jakékoli predikce jsou problematické. Loni to například ukázaly tržby batmanovky Temný rytíř povstal – negativně ovlivněné střelbou na slavnostní premiéře v Denveru.

Na Supermana rovnou z Walmartu

Hollywood zkouší další trik, jak zvýšit tržby z prodeje vstupenek. Podle magazínu Variety studio Warner Bros. spojilo síly s největším maloobchodním řetězcem v USA Walmart. Řetězec bude ve svých prodejnách nabízet vstupenky na předpremiéry očekávaného hitu Muž z oceli, v němž se na plátna vrátí komiksový hrdina Superman. Hollywoodské studio tak bude moci využít 3700 velmi navštěvovaných prodejen. Jejich návštěvníci od 18. května budou moci exkluzivně koupit celkem milion vstupenek. Dohoda je výhodná oboustranně, protože obě velké společnosti si budou pomáhat marketingově, krom jiného také na sociálních sítích Facebook a Twitter. Magazín Variety upozorňuje, že spojení gigantů je v mnohém určující, pokud jde o budoucnost obou subjektů. Walmart velmi dobře ví, že spojení s Hollywoodem může podpořit jeho dominanci na retailovém trhu, kterou stále více nabourávají konkurenti i fenomén nákupů přes internet. Naopak pro Warner Bros. je případný úspěch Supermana klíčový z hlediska možnosti vytvořit vysněnou sérii Justice League. Ta by měla přímo konkurovat Avengers, které do kin uvádí Walt Disney.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!