IBM chce nahradit firemní e-maily sociálními sítěmi

To, jak se bude v byznysu pracovat s informacemi, by se během pěti let mělo změnit. IBM tvrdí, že místo e-mailů přichází sociální sítě a kolektivní inteligence.

Social software změní byznys, věří Alistair Rennie. Dalších 6 fotografií v galerii
18.1.2012 3:28   |  

Když počátkem ledna do nejvyššího postu v IBM usedla Virginia Rometty, nenapsala všem svým více než 400 tisícům podřízeným hromadný e-mail, jako to dělá většina nově nastupujících šéfů, ale nahrála video se svými vizemi a plány pro rok 2012 a umístila ho na firemní sociální síť. A o pár dní později zástupci její společnosti v Orlandu na Floridě představili výrazně inovovanou službu IBM Connections. Ta ze všeho nejvíc připomíná Facebook pro firmy a ukazuje, kudy se v budoucnu bude ubírat vnitrofiremní komunikace.

Nedávno médii proletěla zpráva, ve které se šéf IT společnosti Atos dušoval, že do roku 2014 ve své nemalé firmě vymýtí e-mailovou komunikaci a nahradí ji, mimo jiné, právě „firemní Facebook“. Do jisté míry to byl virální marketingový trik, na druhou stranu je ale možné, že je tato vize jasná a nakonec jí neujde žádná vyspělá firma.

Stejně nevyhnutelné, jako telefon, e-mail a IM

E-maily jsou značně neefektivní komunikační nástroj. Neustále se posílají tam a zpět, vrství se zprávy typu „Re: Re: Fw: Re:“ a v nich se povalují různé verze různě důležitých dokumentů. Co je ale nejdůležitější, firmám uniká kontext a výsledky informací, které skrze elektronickou poštu proudí. Firemní sociální sítě v čele s novými IBM Connections se toto snaží změnit.

Podle IBM je přesun firemní komunikace do sociálních sítí nevyhnutelná budoucnost. „Je dobré si to porovnat retrospektivně,“ začal celou vizi v Orlandu v rozhovoru pro Živě.cz popisovat Vojtěch Trš, který IBM zastupuje ve střední a východní Evropě. „Když přišly první e-maily, lidé ve firmách říkali, že raději seběhnou o patro níž a informací sdělí osobně, případně po telefonu,“ porovnává Trš. „Pak přišla IM komunikace a to se zase pořád říkalo, že je to dobré maximálně na sdělení informace, kdy se zaměstnanci sejdou na oběd,“ dodal dále. Obě formy komunikace (stejně jako VoIP a další) jsou nyní zcela běžnou a prozatím nenahraditelnou součástí podnikového světa a Microsoft, Cisco, IBM a další na nich vydělávají solidní peníze.

IBM proto věří, že stejné to bude v případě firemních Facebooků. Nahrává jim k tomu nejenom neefektivnost a nepružnost e-mailů, ale také skutečnost, že se postupem času do pracovního procesu zapojuje tzv. YouTube generace zaměstnanců, pro kterou jsou sociální sítě naprosto přirozenou cestou, jak komunikovat. Začleňování těchto nástrojů do firemního prostředí vykresluje také trend toho, jak se technologie a služby pro běžné uživatele začínají promítat do myšlení firem. Zatímco dříve se nové technologie dostávaly k uživatelům až poté, co se etablovaly ve firmách (například mobilní telefon a e-mail), dnes se se všemi těmi iPady děje přesný opak. Uživatelé chtějí do svého pracovního prostředí přenášet to, co jim vyhovuje a co znají ze svého soukromí.

Kolektivní inteligence

Pokud používáte sítě jako Facebook, Twitter nebo Google+, prostředí IBM Connections vám bude velice povědomé. Naleznete zde hlavní výstup s aktuálními zprávami od uživatelů, které můžete „lajkovat“, komentovat, sdílet a tak dále. Uživatelé jsou členěni do různých skupin (například podle oddělení ve firmě) a je možné pracovat v uzavřených skupinách. IBM tomu říká komunity. Síla toho všeho spočívá v kolektivní (sociální) inteligenci. Pokud například řešíte nějaký pracovní problém, můžete napsat status a ostatní zaměstnanci vám pak pomohou podat relevantní informace.

Ze všeho publikovaného obsahu se vytváří znalostní báze. „Čím více takový systém používáte, tím se stává chytřejším,“ upozorňuje šéf divize Collaboration Solutions v IBM Alistair Rennie. Jestliže pak řešíte určitý problém, systém sám zjistí kontext a nabídne vám materiály a dokumenty, které už před vámi řešili jiní zaměstnanci. Případně vás kontextově nasměruje k podobným a relevantním informacím.

Důležitou součástí Connections jsou dokumenty (ECM). Všichni uživatelé mohou do systému nahrávat dokumenty podle potřeby a ostatní pak k nim mohou přistupovat. Není tak nutné neustále posílat nové a nové verze dokumentů e-mailem. Nově přidané dokumenty se zobrazí v hlavním výpisu zpráv (na vaší zdi) a opět je možné s nimi kolektivně pracovat a uplatňovat na ně logiku znalostní báze.

IBM využilo svých zkušeností s vývojem kancelářského balíku Lotus Symphony a svého přispívání do OpenOffice.org a přímo do prohlížeče jako součást Connections zabudovalo webový kancelářský program. S nahranými dokumenty je tak možné pracovat přímo na webu, aniž byste museli spouštět desktopovou aplikaci.

Výhodou je, že je celý systém postavený na otevřených standardech. Dokumenty tak můžete skladovat v cloudu, SharePointu, vlastním souborovém systému atp. Je na vás, co si do Connections připojíte.

Webový klient pro všechno

Prostor ale dostává také „starý“ způsob komunikace. Součástí Connections je webový e-mailový klient, který je možné napojit na Lotus Domino nebo Microsoft Exchange, což mimo jiné umožňuje práci s kalendáři, úkoly a dalšími položkami. „Není to o tom, že bychom úplně zabíjeli e-maily, ale spíše sjednocujeme komunikaci do jednoho prostředí,“ okomentoval situaci Tomáš Vávra z IBM, který se v Česku stará o softwarový byznys a v Orlandu doprovází početnou skupinu českých zákazníků a partnerů firmy. Connections jsou skutečně takový hub, který nasákne informace z celé firmy, umožní je tam řešit a ještě z nich dokáže vytvořit výstup a analýzu. Navíc je jasné, že sociální síť prozatím může fungovat pouze uvnitř firmy, nikoliv navenek. Zde bude nutné prozatím e-maily posílat.

Nová generace Connections přináší mobilní aplikace pro všechny hlavní mobilní platformy, tedy kromě Symbianu. Klienti umožňují využívat všechny zmiňované funkce s tím, že navíc dokážou spolupracovat s celým systémem, takže například na iPadu můžete dokument z vašeho e-mailu sdílet v Connections.

Právě vstup IBM do mobilního světa je pro společnost zásadním krokem a novinkou. „Jsme mobilní, mobilní a ještě jednou mobilní,“ rozpovídal se na sezení s novináři Alistair Rennie. Důležitost vstupu na mobilní trh je opřena mimo jiné o výzkum skupiny IDC, která odhaduje, že se počet zaměstnanců, kteří pracují s mobilními zařízeními, do roku 2013 rozroste na 1,19 miliardy.

Vycucat informace z celého webu

Vnitrofiremní komunikace pomocí sociální sítě je pouze jedna strana toho, jak IBM hodlá celý sociální byznys využít. Připravuje také nástroje, které dokážou získat data ze sítí po celém internetu (data mining) a následně je analyzovat do přehledné formy.

V praxi to funguje třeba takto: Jako firma si do nástroje od IBM napojíte sítě, které chcete sledovat (Twitter, blogy, YouTube, LinkedIn Facebook a mnoho dalších). Následně vydáte svůj nový produkt a začne obří sledovačka toho, co si o něm zákazníci na vámi přidaných službách myslí. Nástroj vám vyhodnotí, kolik lidí o vašem produktu mluví špatně a kolika lidem se naopak líbí. Ukáže, co by bylo dobré zlepšit, jakou použít reklamu a kterou naopak ne. Vše se pak vygeneruje do pěkných grafů a dalších výstupů. Uplatnit to bude možné i na vnitrofiremní bázi. Do systému bude možné napojit SAP apod., což pak umožňuje lépe analyzovat data o vašich zákaznících a vědět o nich první poslední.

Všechny tyto nástroje by měly vést k tomu, že firma najednou díky slepování informací odevšud bude o svém byznysu a svých lidech vědět mnohem více, než doposud. „Už za 5 let budeme pracovat s úplně novými informacemi pro byznys,“ myslí si Alistair Rennie. Celé to přirovnává k novému filmu Moneyball s Bradem Pittem v hlavní roli. Snímek vykresluje skutečný příběh manažera baseballového týmu Oakland Athletics, který změnil fungování populární americké hry díky podrobné analýze atributů hráčů a samotného sportu. „Nová analýza, nová hra.“

Social software jako miliardový byznys

Big Blue na budoucnost svého sociálního systému věří. Firma od roku 2005 utratila 14 miliard dolarů za nákupy společností a technologií, které umožňují tzv. data mining a analýzu sociálních sítí. Celé je to samozřejmě o obrovských penězích. Segmentem social software už se začal zabývat i Gartner, který tvrdí, že do roku 2016 tento trh vzroste na 6 miliard a poté poroste ještě dále.

IBM logicky nechce peníze z tohoto lukrativního segmentu samo. Zbrojit začali také hráči jako Microsoft, SAP, Adobe, Oracle, Salesforce.com, HP a další. Velká modrá si ale myslí, že je zdaleka nejdál. „Konkurenti umí pracovat buďto se sociálními sítěmi nebo analýzou, ale pouze my umíme oboje. Navíc je za námi obrovská síla všemožných produktů IBM,“ míní Vojtěch Trš.

Social software otevřel pole působnosti také novým internetovým společnostem. Mezi nimi nejvíce vyčnívá Yammer. Ten už měl na konci loňského roku přes 4 miliony firemních uživatelů (v roce 2010 to bylo 1,6 milionu) a letos toto číslo plánuje zvýšit až na 8 milionů. Tento Facebook pro firmy používá 130 tisíc firem v čele s Fordem, DHL, O2 a dalšími. V Česku na Yammeru funguje například Slevomat.cz.

IBM Connections přitom není žádná nová věc. Stoletý technologický obr začal službu interně používat už před několika lety. Ve firmě měla úspěch, takže se rozhodlo, že se z Connections udělá komerční produkt. Ten odstartoval v roce 2007, ale až rok 2012 tomu celému dává nový a ambiciózní rozměr.

Takže, IBM si po umělé inteligenci ve Watsonovi a budování propojené chytré planety zahrává také s inteligencí kolektivní. Fantazii skrývající se za tímto sdělením se meze nekladou.

Autor: Jan Sedlák

Komentáře

Čtěte také

Olympijský výbor Rusko z Ria nevyloučil, rozhodovat budou svazy

Olympijský výbor Rusko z Ria nevyloučil, rozhodovat budou svazy

Mezinárodní olympijský výbor Rusko z her v Riu de Janeiro kvůli rozsáhlé dopingové aféře nevyloučil. Rozhodnutí o účasti ruských sportovců na olympiádě ponechá na federacích… více

Mobilní web