Místo Ringieru kupuje Babiš vydavatelství Mafra

aktualizováno Miliardář a majitel agrochemického impéria Agrofert Andrej Babiš nekupuje vydavatelství Ringier, jak se dosud spekulovalo, ale vydavatelství Mafra, které vydává například deníky Dnes, Lidové noviny a Metro. Babiš Mafru koupil od jejího dosavadního vlastníka, německého mediálního domu Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Cenu transakce obě strany tají, prodej ještě musí schválit antimonopolní úřad.

Andrej Babiš
26.6.2013 19:45   |  

„Skupinu Mafra považuji za velmi silného hráče na českém mediálním trhu, především v oblasti seriózní žurnalistiky. Její akvizice bude mít pro naši mediální divizi řadu synergií a umožní nám hledat další nákladové úspory například při fungování našeho týdeníku 5plus2,“ uvedl Babiš.

Babiš: Neberu to jako nástroj vlivu a propouštět se nechystám

Podle Babišova mluvčího Karla Hanzelky není podnikatelovým záměrem dělat ve vydavatelství revoluční změny, či propouštět zaměstnance. „Není naším záměrem dělat změny, které by vedly k propuštění lidí. V tomto směru bychom chtěli všechny zaměstnance uklidnit,“ řekl Hanzelka.

Babišovo působení v médiích se často dává do souvislosti s jeho aktivitami v politice. Jeho dlouhodobá kritika korupčního prostředí předloni vedla ke vzniku politického hnutí ANO 2011, jehož je lídrem. Pro příští parlamentní volby, v nichž by rád uspěl, mu kandidaturu přislíbila řada známých osobností.

„Považuji to za nešťastný krok, zvlášť na tak malém trhu jako je ten český,“ reagoval na dnešní událost novinář a spisovatel Karel Hvížďala, podle kterého tím padá jedna z dalších „čínských zdí“ mezi médii, byznysem a politikou. Za jistých okolností by tak podle zkušeného novináře mohl Babiš přispět k pádu druhého nejčtenějšího deníku, jako tomu bylo jinde v Evropě, když se začalo médium orientovat silně politicky. „Není to dobře v okamžiku, kdy současně neprohlásí, že zavádí nějaký etický kodex, který to zásadně odděluje od jeho byznysu i politického plánu,“ dodal Hvížďala.

„Zcela odmítám, že by pan Babiš kupoval vydavatelství proto, aby zasahoval do obsahu novin. Souvislost s jeho politickými aktivitami vůbec nehledejte,“ uvedl Hanzelka. „Pokud byste se zeptali šéfredaktorů médií, která Agrofert doposud vlastní, všichni vám jednotně potvrdí, že je pan Babiš nijak neovlivňuje,“ dodal.

O prodeji zaměstnance Mafry nejdříve informoval předseda představenstva skupiny Johannes Werle. „I když naši akcionáři vidí na českém mediálním trhu i do budoucna velký potenciál, rozhodli se ze strategických důvodů k tomuto prodeji. Tento krok skupině Rheinische Post umožní se po nedávném převzetí skupiny Saarbrücker Zeitungsgruppe plně soustředit na ostatní trhy,“ sdělil zaměstnancům Mafry Werle.

Babiš se předtím vážně zajímal i o vydavatelský dům Ringier Axel Springer ČR, který vydává nejčtenější český deník Blesk či týdeník Reflex. „Námluvy“ s Ringierem a Mafrou vedl Babiš souběžně, podle informací E15.cz* byla dokonce dohoda s Ringierem v podstatě hotová, Ringier ale nakonec jednání s Babišem v těchto dnech ukončil. „Koncern Ringier Axel Springer Media AG byl osloven podnikatelem Andrejem Babišem, který projevil o firmu v České republice zájem. Ringier Axel Springer AG však vyjednávání ukončil a žádná další jednání nepokračují,“ stojí na profilu vydavatelství na Facebooku.

Babiš minulý týden uvedl, ze z médií chce učinit další core byznys svého holdingu Agrofert. „Do tří let budu mít největší vydavatelství v ČR“, uvedl na setkání Klubu pro prosperitu.

Díky koupi Mafry Babiš značně rozšíří své aktivity na poli médií. Doposud přímo vlastnil v Česku regionální týdeníky 5+2 a na Slovensku nedávno koupil od společnosti Economia vydavatelství Ecopress, jež na Slovensku vydává mimo jiné Hospodárske noviny.

Miniprofil společnosti Mafra
• Společnost Mafra vydává deníky Mladá fronta DNES, Lidové noviny a bezplatné Metro.

• Společnost je velmi aktivní na internetu. Provozuje zpravodajské portály iDNES.cz a lidovky.cz a další internetové portály a služby, např. FINmarket.cz, AAAPoptávka.cz, Automodul.cz., RealityiDNES.cz., JobDNES.cz, jizdnirady.idnes.cz, rajče.net.

• Do skupiny Mafra patří i dvě pražská rádia Expresradio a Classic FM a hudební televize Óčko, k níž letos v červnu přibyla další stanice Óčko Gold.

• Letos v květnu začal fungovat virtuální mobilní operátor Mobil.cz vydavatelství Mafra a T-Mobilu.

• Do skupiny Mafra patří i tiskárny MAFRAPRINT v Praze a v Olomouci.

• Podle výroční zprávy společnosti za rok 2011 firmě předloni klesly tržby o zhruba pět procent na 2,69 miliardy korun. O téměř třetinu na 88,6 milionu korun firmě klesl také čistý zisk.

• Majoritním vlastníkem je od roku 1994 německý holding Rheinisch-Bergische Druckerei und Verlagsgesellschaft mbH.

• Mafra, a. s. má základní kapitál 1,8 miliardy korun.

• Skupina má zhruba 1100 zaměstnanců.

*Omlouváme se za nesprávné informace v pondělním článku na E15.cz. Chybně jsme vyhodnotili zprávy, které jsme měli od svých zdrojů. Je to pro nás ponaučení pro příště.

Marek Lutonský, ředitel internetových redakcí


Autor: hop, čtk

Komentáře

Čtěte také

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

Mobilní operátor T-Mobile zvažuje rozšířit nabídku své internetové televize. Jednou z možností by mohla být stanice, jejíž program by byl významně složen z příspěvků veřejnosti… více

Komerční prezentace
Mobilní web