Nejčtenější britský týdeník končí kvůli skandálu s odposlechy | E15.cz

Nejčtenější britský týdeník končí kvůli skandálu s odposlechy

Nejčtenější britský týdeník končí kvůli skandálu s odposlechy
Britský bulvární nedělník News of the World končí.
• 
7. července 2011 • 18:50
Britský bulvární týdeník News of the World po 168 letech končí. Nedělník, kterému zlomil vaz skandál s odposloucháváním telefonů politiků, celebrit i pozůstalých po obětech teroristických útoků, vyjde naposled na konci toho týdne.

„News of the World povolává ostatní k odpovědnosti… Selhal ale, když došlo na něj,“ uvedl dnes podle agentury Reuters James Murdoch, syn mediálního magnáta Rupperta Murdocha, jehož News Corporation list vlastní.

Nezákonné praktiky týdeníku vypluly na povrch v pondělí, kdy vyšlo najevo, že list najal soukromého detektiva, který odposlouchával mobilní telefon třináctileté Milly Dowlerové, která byla unesená v roce 2002. Jelikož z telefonu mazal i zprávy, aby uvolnil místo pro nově příchozí, mohl zmást vyšetřovatele. Dívka byla nalezena mrtvá po půl roce pátrání.

V úterý pak uvedl Graham Foulkes, jehož syn zahynul při teroristickém útoku v Londýně v roce 2005, že mu policie oznámila, že jeho mobil zřejmě odposlouchávají News of the World. Podle listu The Guardian to nebyl jediný podobný případ. Podle dnešního vydání The Daily Telegraph nedělník odposlouchával i rodiny britských vojáků padlých v Afghánistánu.

Případ zasahuje i do vysokých pater britské politiky. Bývalý mediální poradce ministerského předsedy Davida Camerona Andy Coulson totiž býval i šéfredaktorem News of the World. Sám Cameron případ označil za „šokující“, včera se jím zabývala i dolní komora britského parlamentu. Šéf opozičních labouristů Ed Miliband prohlásil, že Cameron projevil „katastrofální chybu v úsudku“, když najal Coulsona. Dodal, že uzavření týdeníku „neřeší skutečný problém“.

Vláda pod tlakem

Skandál zpochybnil pověst celé News Corporation ve Velké Británii, jelikož další z bývalých šéfů bulvárního týdeníku Rebeka Brooksová nyní stojí v čele News International, britské pobočky Murdochova impéria. Brooksová v emailu zaměstnancům uvedla, že o odposlouchávání nevěděla.

Vláda se kvůli novému vývoji v kauze ocitla pod tlakem veřejnosti a opozice, aby nepovolila převzetí televize BSkyB ze strany News Corp. Od bulvárního nedělníku se odvrátili i inzerenti, svou reklamu stáhly například automobilky Ford a Vauxhall či mobilní operátor O2.

Aféra okolo News of the World se táhne od roku 2005, kdy vyšlo najevo, že jeho reportér nechal odposlouchávat členy královské rodiny. Vedení nedělníku, který každý týden prodá 2,8 milionu výtisků, tehdy tvrdilo, že se jednalo o individuální čin reportéra.

Skandál v Británii vyvolal debatu o regulaci tisku. „Teď když si veřejnost uvědomuje, jak jsou to odporní lidé a kam až jsou s to zajít, tak snad bude větší tlak na to, aby se něco udělalo,“ řekl pro BBC herec Hugh Grant, který byl také cílem odposlouchávání. Země nyní žádný tiskový zákon nemá.

Autor: bru
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!