Ničí Google a Facebook mediální byznys? Australská vláda chce znát odpověď, spouští rozsáhlé vyšetřování | E15.cz

Ničí Google a Facebook mediální byznys? Australská vláda chce znát odpověď, spouští rozsáhlé vyšetřování

Jiří Liebreich

Jak velký je ve skutečnosti vliv amerických technologických gigantů Googlu a Facebooku na mediální svět? Odpověď chce zjistit australská vláda, která pověřila státního regulátora vyšetřováním. Zmíněné technologické firmy totiž v oblasti digitální reklamy vytvořily de facto duopol, který si ukrojí výraznou většinu inzertních příjmů.

Cílem šetření je zjistit, zda Facebook, Google a podobně zaměřené technologické firmy poškozují svou činností vydavatele mediálního obsahu, jejich spotřebitele a inzerenty.

„Přezkoumáme, zda tyto firmy nevyužívají tržní sílu v obchodních jednáních na úkor spotřebitelů, tvůrců mediálního obsahu a inzerentů,“ informoval Rod Sims, šéf regulatorního úřadu.

Vyšetřovatelé budou oprávněni vyslýchat zástupce společností i nahlížet do interních materiálů firem. Závěrečnou zprávu o šetření má úřad zveřejnit koncem příštího roku.

Podnětem k vyšetřování je také úbytek pracovních míst v mediálních domech a nárůst vlivu lživých zpráv, takzvaných fake news.

Konec Facebooku v Rusku? Úřady hrozí jeho zákazem

Australská iniciativa není ovšem zdaleka ojedinělá. Evropská komise už například vyměřila Googlu rekordní pokutu 62,5 miliardy korun letos v červnu za zneužití dominantního postavení na trhu. Ve vyhledávači zvýhodňoval vlastní službu pro porovnávání obchodních nabídek. Firma se proti rozsudku odvolala, čelí i dalším evropským vyšetřováním.

Podobné komplikace řeší také Facebook. Německý Spolkový sněm schválil zpřísňující zákon, kvůli kterému budou sociálním sítím hrozit pokuty až 1,31 miliardy korun, pokud nebudou důsledně mazat protiprávní obsah. Terčem kritiky je i v USA za způsob, jakým řeší placenou politickou reklamu a za údajné umožnění ovlivnění prezidentských voleb.

Google zbrojí proti falešným zprávám - sám uživatelům řekne, co je pravda
Analýza: Módní pojem postpravda. Nejvíce nás „manipulují“ příběhy, ne fakta. Ví to i Babiš

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!