Polský deník Rzeczpospolita prodali. Už podruhé | E15.cz

Polský deník Rzeczpospolita prodali. Už podruhé

Polský deník Rzeczpospolita prodali. Už podruhé
ilustrační foto
• 
ZDROJ: rzeczpospolita.pl
8. července 2011 • 09:59
Polský deník Rzeczpospolita změnil majoritního vlastníka. Britský fond Mecom Group se prodejem dceřiné společnosti Mecom Poland zbavil 51,01 procenta akcií vydavatelství Presspublica. Nový majitel – společnost Gremi Media patřící krakovskému podnikateli Grzegorzovi Hajdarowiczovi – zaplatil za většinový podíl osmdesát milionů zlotých (493 milionů korun). Transakci ještě musí schválit polský kontrolní a antimonopolní úřad.

Vydavatelství patří vedle Rzeczpospolity deník Parkiet a týdeník Uważam Rze či portál www.rp.pl. Druhou část akcií vydavatelského koncernu vlastní Státní pokladna, která se snažila svůj podíl neúspěšně prodat před několika lety. Mezi zájemci byl Ringier Axel Springer Polska nebo Zdeněk Bakala. Tehdy se menšinový podíl nabízel za sto milionů zlotých. Přitom ještě před pěti lety měla být polovina akcií vydavatelství ceněna na 170 milionů.

Ministr národního majetku Aleksander Grad už v dubnu pro Radio Zet uvedl důvody, kvůli nimž se stát chce podílu v Rzeczpospolitě zbavit: „Proč být vlastníkem 49 procent deníku, o kterém si veřejné mínění myslí, že je vládním deníkem, a přitom v něm má vláda jen menšinový podíl a ve vedení nemůže nic prosadit?“ Podle médií provázely britské vlastnictví polského vydavatelství spory. Grad však odmítl, že by byly jiného než čistě ekonomického charakteru.

Konzervativní, středopravicový deník pod vedením Pawła Lisického přitom vystupuje proopozičně. Média spekulují, jak dlouho bude trvat Hajdaslovensko rowiczovi, než otočí politické zaměření deníku na provládní. Hajdarowicz, jinak též honorární konzul Brazílie, filmový producent, politolog, bývalý novinář a již dva roky majitel měsíčníku Sukces a společenskokulturního týdeníku Przekrój, jehož kompletní obsah byl jako první v Polsku na internetu zpoplatněn, takové domněnky rázně odmítá: „Cílová skupina je dobrá a není důvod ji měnit, novináři mohou klidně spát,“ řekl deníku Gazeta Wyborcza.

Vydavatelství Presspublica

Čistý zisk skupiny dosáhl loni 8,1 milionu zlotých (padesát milionů korun). Noviny Rzeczpospolita, stejně jako další periodika v Polsku, charakterizuje trvající odliv čtenářů, v květnu se prodalo jen něco málo přes 134 tisíc kusů deníku, tedy o 4,4 procenta méně než před rokem.

Autor: Barbora Baronová
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!