Proč Google stvořil Google+ a proč to není město duchů | E15.cz

Proč Google stvořil Google+ a proč to není město duchů

Proč Google stvořil Google+ a proč to není město duchů

Jan Sedlák

Podle comScore průměrný uživatel stráví měsíčně na Google+ pouze tři minuty, zatímco na Facebooku je to až několik hodin. Google+ má pouhých 170 milionů uživatelů a Facebook přes 900 milionů. Mladé sociální službě od Googlu je velice často podsouváno, že je přímou konkurencí Zuckerbergovy sítě a na základě toho se srovnávají zmiňované a další podobné parametry. Google však celou situaci vidí poněkud jinak a na základě jeho argumentů skutečně jde o porovnávání neporovnatelného.

Google uvádí, že z udávaných 170 milionů uživatelů jich je 100 milionů aktivních a 50 milionů využívá Plus každý den. Například comScore ale přišel s jinými čísly. Google+ má podle něj celkově pouze 100 milionů lidí. „Máme data, která společnosti zvenčí nemají. ComScore pracuje na bázi odhadů,“ vysvětluje v rozhovoru pro E15.cz odlišné počty Ade Oshineye z londýnské pobočky, který patří mezi jedny z nejvíce zasvěcených lidí kolem celého projektu.

Sociální ekosystém, ne jedna stránka

Pro Google není podle Oshineye kritické dostat co největší množství uživatelů přímo na Google+, jde o propojení všech služeb firmy. „Už máme miliony uživatelů na celém Googlu. Není to o tom dostat co nejvíce lidí přímo na domovskou stránku Google+, ale je to o uživatelích, kteří každý den používají Android, Gmail, vyhledávání a další naše služby,“ popisuje.

Nejdůležitějším měřítkem je pro Google to, jak dlouho jsou lidi připojení s jejich Google účtem k jakékoliv službě, která je napojená na Plus. Proto v Mountain View vybudovali horní černou lištu, která je neustále k sociální síti připojená a prorůstá prakticky všemi produkty společnosti. Google+ nemá být další konkurencí pro Facebook, ale jakousi sociální vrstvou nad službami Googlu, které díky tomuto spojení mohou být lepší, chytřejší a přesnější.

„Eric Schmidt už dříve řekl, že svět nepotřebuje další Facebook. A má pravdu. To, co potřebujeme, je nový kontext informací,“ říká Oshineye. A stejně, jako pro Google není příliš důležité, kolik uživatelů skutečně denně chodí přímo na domovskou stránku Plus, není pro něj ani tolik směrodatné, jaký čas na této stránce stráví.

Na první pohled smutné číslo. Z pohledu Googlu ale o nic nejde. Zdroj dat: comScoreNa první pohled smutné číslo. Z pohledu Googlu ale o nic nejde. Zdroj dat: comScoreAutor: Jan Sedlák

Zmiňované tři minuty za měsíc jsou skutečně titěrným číslem, kvůli kterému se službě začalo přezdívat město duchů. Tato čísla ovšem nemusí odpovídat tomu, jak uživatelé produkt skutečně využívají. Důvodem je opět ona provázanost. „Můžete například používat Gmail a z něj jedním klepnutím něco sdílet. Otázkou je, zda se to dá počítat jako čas strávený na Google+,“ pokládá otázku Oshineye. „Pro nás není čas strávený na stránce tak důležitý, jako spíše to, jak užitečný celý produkt je.“

Sběrna sociálních dat

Plus má sloužit především jako sběrna sociálních dat, která dokáže vylepšit například vyhledávání, ale také další služby. Zároveň má přibližovat komunikaci a sdílení blíže realitě. Google nutně nepotřebuje, aby lidé na domovské stránce sítě trávili hodině, bohatě mu postačí, když uživatelé například ve vyhledávání nebo v článku klepnou na tlačítko +1. Tím už se začíná vytvářet hodnotný obsah, který do toho současného a roboty tříděného přináší nový a žádaný sociální prvek.

„Lidé více věří dalším lidem než strojům,“ popisuje zapálený vývojář a manažer. Z tohoto důvodu je pro vyhledávání Googlu sociální lidský prvek velice důležitý. „Pokud něco hledám, chci vědět, co si o daném tématu myslí moji přátelé a ostatní lidé. Chceme, aby lidé poháněli vyhledávání. Chci, abych věděl, zda někdo četl daný článek nebo navštívil určité místo, a co na to říká.“ Takové vyhledávání nemusí být pouze o vašich kontaktech, ale o kontextu. Výsledky vyhledávání a doručování kontextové reklamy se už nyní zásadně liší v případě, zda je či není přihlášený ke svému Google účtu.

I když tedy v Googlu tvrdí, že nechtějí stavět další Facebook, Plus využívají k velice podobnému účelu – získávání uživatelem zpřístupněných, které by klasickou cestou získávali velice těžko. Googlu více méně stačí, když se uživatelé do Plus pouze přihlásí a zadají některá svá osobní data. Tím společnost získá osobní informace, díky kterým už ví mnohem více. Pokud je pak uživatel přihlášený a využívá služby Googlu, generuje další osobní obsah, jenž je možné zpracovat.

Není to pouze o tom dostat lidi na domovskou stránku Google+, tvrdí Ade Oshineye z londýnského Googlu.Není to pouze o tom dostat lidi na domovskou stránku Google+, tvrdí Ade Oshineye z londýnského Googlu.Autor:

„Chceme vylepšit kompletní uživatelskou zkušenost, vyhledávání je pouze jedna z částí. Chceme vylepšit například e-maily, reklamu, mapy nebo YouTube. Využíváme sociální aspekt, aby všechny tyto věci byly lepší,“ potvrzuje možnosti využití Oshineye. Změny je možné pozorovat už nyní, kdy Google postupně začíná měnit vliv SEO a naopak se snaží docílit toho, aby informace byly co nejvíce relevantní. „Například něco hledáte a nemůžete to najít. Můžete se hned zeptat někoho jiného, což vás dovede k výsledku,“ popisuje jednu z nových možností vyhledávání Oshineye.

Ne pouze geekové

Google+ tedy nevznikl způsobem, tedy alespoň podle komunikace Googlu směrem k veřejnosti, „honem, musíme mít taky vlastní Facebook“, ale jednoduše proto, že je to užitečná věc. „Podobný příklad je naše služba Hangout (Setkání). Tu jsme také nevytvořili proto, že už podobná věc existuje, ale protože nám z našeho průzkumu došlo, že je to pro naše služby užitečná záležitost.“ Plus nikdy neměl být zabijákem Facebooku. Google se snaží využít možnosti sociálních sítí, nechce jim ale dominovat.

Celé to neustálé přihlášení pod jedním účtem ať už děláte cokoliv, a sbírání osobních dat, může působit tak trochu „velkobratrsky“. To je ostatně argument, který je Googlu překládán v podstatě pořád. „Pokud lidé chtějí mít s našimi službami tuto novou zkušenost a možnosti, mohou si službu vyzkoušet,“ vysvětluje Oshineye, „pokud o to ale nestojí, nemusí se přihlašovat a žádné údaje nám poskytovat nemusí.“

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!