Videohry: Prodej ovládá digitalizace | E15.cz

Prodej her ovládá digitalizace, provozovatelé českých obchodů jsou ale v klidu

Michal Tomeš
Jaroslav Bukovský

Především prodeje počítačových her se přesouvají z kamenných obchodů na internet. Zatímco před devíti lety klasické prodejny jen v USA obsloužily čtyři pětiny trhu, v roce 2016 už to byla pouhá čtvrtina.

Přesun prodejů her z fyzických nosičů na digitální služby zaznamenávají především maloobchodní řetězce. „Meziročně vidíme čtvrtinový pokles prodejů počítačových her,“ říká šéf obchodu XZone Martin Schovanec. Na druhou stranu prodejcům pomáhá další trend – čím dál více hráčů se přesouvá z počítačů na herní konzole, hry na ně se primárně prodávají stále na fyzických nosičích.

„Prodej her na konzole rostl o 19 procent. Jejich ceny se přitom pohybují ve vyšších částkách než hry na PC, naše tržby se tak drží na stejné úrovni,“ dodává Schovanec. Totožný stav potvrzuje rovněž Marek Měrka, šéf řetězce JRC. Trh s hrami podle něj udržuje především obliba konzole Playstation, jejíž výrobce Sony stále věří tradičnímu prodeji her přes běžné prodejce. Provozovatelé internetových i kamenných obchodů tak neočekávají, že by museli na měnící se situaci reagovat například zavíráním poboček. JRC dokonce plánuje další expanzi na českém trhu v tempu tří poboček ročně.

Herní akcie rostou třikrát rychleji než celý trh

Vývojáři fyzických verzí počítačových her v současnosti sázejí především na skalní fanoušky, pro které je vlastnictví fyzické kopie doplněné speciálním obalem srdcovou záležitostí. Kamenné obchody se rovněž stále více zaměřují na prodej doplňkového zboží, který souvisí s videoherní kulturou obecně. „V sortimentu reklamních předmětů rostou naše prodeje meziročně až trojnásobně,“ uvádí Měrka, podle něhož bude tento artikl v brzké době tvořit až polovinu tržeb kamenných prodejen. „Například ke hře Zaklínač šlo do prodeje až 100 různých předmětů,“ uvádí Schovanec.

Vývoj podílu prodejů videoher v USA

Autor: Statista

Digitalizace prodeje počítačových her v posledních letech podpořila také další trend. Tím jsou dodatečné platby uvnitř titulů, které hráčům poskytují různá rozšíření děje, případně jim průchod hrou usnadní. Právě na prodeji dodatků nebo herních kreditů se snaží tradiční obchody dále vydělávat, i přestože se často nejde o žádné fyzické zboží, ale pouze jen například o odkaz ke stažení.

Monopol jménem Steam
Významný vliv na kulturu prodeje videoher měla digitální platforma Steam, jež vznikla v rámci herního vývojáře Valve před necelými patnácti lety. „Steam má v současnosti na poli distribuce her monopol,“ říká šéf sdružení České hry Pavel Barák. Výsadní postavení Steamu na světovém trhu už pro firmu znamenalo několik soudních sporů, zároveň musela bojovat proti konkurenčním snahám.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!