Propad se nezastavuje: Facebook ztratil dalších 10 procent | E15.cz

Propad se nezastavuje: Facebook ztratil dalších 10 procent

Propad se nezastavuje: Facebook ztratil dalších 10 procent
ilustrační foto
• 
ZDROJ: ČTK/Fotobanka ČTK/Horázný Josef, Štěrba Martin

Ondřej Vrba

Po několika dnech, kdy se cena akcií Facebooku stabilizovala kolem 32 dolarů, přišel další prudký propad. Poprvé od vstupu na burzu, kde jsou necelé dva týdny, klesly akcie největší sociální sítě pod hranici 30 dolarů. Odepsaly 9,6 procenta na 28,84 dolarů, takže jejich celkové ztráty od vstupu na trh už přesahují 24 procent. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg už také vypadl z čtyřicítky nejbohatších lidí světa.

Facebook od svého debutu na burze ztratil na své hodnotě zhruba 25 miliard dolarů. Propad akcií podle některých investorů není ještě u konce. „Ocenění dosud neodpovídá skutečnosti. Facebook ještě čeká cesta dolů,“ uvedla pro Reuters investorka Janet Tavakoli. „Insideři budou 20. srpna prodávat své akcie, až skončí první fáze blokace. Na trh se postupně bude dostávat víc a víc akcií,“ upozornila s tím, že čeká pokračování sázek na propad ceny.

Investoři po krátké euforii začínají stále více vnímat šířící se obavy z toho, že Facebook nemá dostatečně robustní obchodní model. Problém je hlavně to, že se mu zatím nedaří zpeněžit uživatele připojující se z chytrých telefonů. Tomuto sektoru vládne Apple a Google.

Vývoj akcií Facebooku v posledním týdnu

Vývoj akcií Facebooku v posledním týdnuVývoj akcií Facebooku v posledním týdnuAutor: Yahoo

Poslední kroky Facebooku ukazují, jak vážně smartphony bere

Zuckerberg se usilovně snaží dát najevo, že oblast smartphonů bere vážně. Za miliardu dolarů koupil Instagram, který umožňuje sdílení fotografií prostředním mobilních aplikací. Na trhu se také spekuluje o tom, že chce koupit významného norského výrobce softwaru pro pokročilé mobilní telefony Opera. Jeho nákup by podle analytiků posílil pozici Facebooku v segmentu chytrých telefonů a sociální síť by nemusela složitě budovat vlastní softwarové platformy pro mobilní telefony.

List New York Times pak přišel přímo s tím, že se Facebook ještě letos chystá uvést na trh vlastní chytrý mobilní telefon. Mluví se dokonce o tom, že by mohl koupit kanadskou společnost Research in Motion vyrábějící telefony BlackBerry, která je aktuálně ve velkých problémech.

Čtěte také:

Facebook svede boj s Googlem o firmu Opera

Facebook má prý letos přijít s vlastním smartphonem

Proč Facebook zaplatil miliardu dolarů za Instagram

„Je zjevné, že Facebook smartphony řeší. Prostě nechce být jen jednou z mnoha aplikací na platformách Googlu nebo Applu,“ komentuje poslední dění pro Reuters Ryan Jacob z Jacob Internet Fund. „Spekulace o tom, že Facebook fušuje do oblastí mimo jeho hlavní záběr a zřejmě plánuje další velkou akvizici, ale může zároveň některé investory zneklidňovat,“ dodává.

Přestřelená byla podle kritiků už upisovací cena akcií

Podle kritiků byla nepřiměřeně stanovená už upisovací cena akcií Facebooku před vstupem na burzu. Sociální síť loni vykázala zisk ve výši jedné miliardy dolarů, tržní kapitalizace po IPO byla přitom stonásobně vyšší. Pro porovnání: Apple vstupoval na burzu s oceněním, které odpovídalo 14násobku jeho zisku.

„Smysluplné ocenění Facebooku by odpovídalo 50 miliardám dolarů, což odpovídá ceně akcie 20 dolarů,“ míní investor Walter Price.

Graf týdne: IPO Facebooku nejhorší z největšíchGraf týdne: IPO Facebooku nejhorší z největšíchAutor: Jan Sedlák
Graf porovnává prvních 5 dnů obchodování 10 největších primárních emisí akcií amerických firem v posledních 10 letech. Facebook si z nich vede nejhůře.

Zapracovat bude Facebook zřejmě muset na systému reklamy obecně

Price také upozorňuje na to, že sociální síť bude muset zapracovat i na zefektivnění systému inzerce obecně, ne pouze na chytrých telefonech.

Varováním je v této souvislosti nedávné rozhodnutí americké automobilky General Motors, že přestane na Facebooku inzerovat. Rozhodla se tak prý kvůli tomu, že její inzeráty zde mají jen malý dopad na spotřebitele. Jako účinnější GM považuje samotný facebookový profil, který si firma ponechá. Z toho ale Facebook nemá peníze.

„Facebook je ve fázi přeměny svého obchodního modelu. Bylo poměrně jednoduché získat pro sebe prvních 5 až 10 procent z rozpočtů firem na reklamu. Společnosti si ho rády otestovaly, ale investice dalších 5 až 10 procent už si lépe rozmyslí, protože tam už by se musely něčeho vzdát – třeba kampaně v televizi, což není jednoduché rozhodnutí,“ vysvětluje Price.

Facebook podle něj má přes některé složitosti, se kterými se musí v současnosti potýkat, velký potenciál. „Infrastruktura, kterou Facebook buduje, s navázanými uživateli, fanoušky i inzerenty, mu dává velký prostor pro skvělý byznys,“ uzavírá Price.

Autor: Ondřej Vrba
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!