Sanoma vypustila týdeník Agenda. A hned má problém | E15.cz

Sanoma vypustila týdeník Agenda. A hned má problém

Sanoma vypustila týdeník Agenda. A hned má problém
Agenda
• 

ČTK

Princip nového týdeníku Agenda, který v pondělí uvedlo na trh vydavatelství Sanoma Media Praha a který je založen na přebírání textů z ostatních médií, je z právního pohledu problematický. Pokud totiž vydavatelství nemá se zdrojovými médii uzavřené licenční smlouvy, mohlo by dojít k porušení autorského práva a práva na ochranu databází. Řekla to advokátka Zuzana Císařová, specialistka na mediální právo.

Vydavatelství Sanoma Media představilo Agendu jako týdeník, který bude uveřejňovat zprávy z tisku, rozhlasu, televize a nových médií z uplynulého týdne. V tiskové zprávě k uvedení nového titulu stojí, že Agenda by měla být podporou tištěných médií a že jiná média bude citovat korektně tak, jak to dovoluje zákon - vždy s uvedením zdroje.

„Podle mého názoru je idea týdeníku Agenda, tak jak byla prezentována v tiskové zprávě vydavatelství Sanoma Media Praha ze 13. března, problematická jak z pohledu autorského práva a s tím souvisejícího práva ochrany databází, tak i z pohledu hospodářské soutěže,“ řekla Císařová. Přebírání článků a jiných zpráv z ostatních médií bez svolení jejich vydavatelů může být podle ní neoprávněným zásahem do autorského a soutěžního práva.

AgendaAgendaAutor:

Týdeník u převzatých textů vždy uvádí zdroj. Na své facebookové stránce zástupce vedení Agendy na dotaz jednoho z uživatelů, proč někteří autoři nevěděli, že jsou obsahem čísla, řekl, že cituje přesně podle zákona s uvedením zdroje. Podle Císařové ale pouhá zmínka v textu o zdroji, odkud se informace čerpala, požadavkům citace nevyhovuje.

V prvním vydání týdeník bez souhlasu autora mimo jiné převzal text Michala Kašpárka, který napsal pro web Navolnénoze.cz. „Ráno se vydavatelé Agendy chlubili na Facebooku mým jménem, aniž bych o tom dopředu věděl a aniž by nějak kompenzovali média, která za to draze platí,“ řekl Kašpárek. Souhlas k otištění textu nedal ani vydavatel webu Navolnénoze.cz Robert Vlach. „Jako držitel licence jsem žádný souhlas neudělil, ani mne nikdo z redakce Agendy nekontaktoval,“ řekl Vlach.

Souhlas k otištění neměla Agenda ani od Jindřicha Šídla, jehož článek psaný pro Hospodářské noviny se stejně jako Kašpárkův text ocitl v rubrice „Nejlepší české články“. „Vzhledem k tomu, že všechny hlavní autory osobně znám, nebylo asi tak těžké se ozvat mně nebo Economii. Patrně je to právně dobře ošetřeno, ale jinak mi to připomíná Parlamentní listy. Úrovní i etikou. Myslím, že na to docela sedí aktuálně oblíbené označení „parazitování“,“ řekl Šídlo. Agenda převzala také text serveru iHned.cz, který stejně jako Hospodářské noviny vydává Economia. Ta podle jejího mluvčího Luďka Březiny s vydavatelstvím Agendy žádnou licenční smlouvu uzavřenou nemá.

Šéfredaktorem týdeníku Agenda, který vychází v nákladu 40 000 kusů, je David Shorf. Hlavním editorem je pak šéfredaktor a vydavatel zpravodajského webu Médiář.cz Ondřej Aust. Cena titulu, který se kromě výběru klíčových témat převzatých z jiných médií chce více než z třetiny soustředit na vlastní materiály včetně komentářů či ilustrací, je 20 Kč.

Týdeník Agenda si "přisvojil" i článek ze serveru E15.czTýdeník Agenda si "přisvojil" i článek ze serveru E15.czAutor:
Týdeník Agenda převzal i článek ze serveru E15.cz

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!