Školní sešit.cz: E-sešity do škol a investice 4 miliony

Mladý podnikatel Jakub Rož vešel do povědomí médií a širší veřejnosti zhruba před dvěma lety, když si tehdy ještě jako student střední školy v PHP naprogramoval vlastní nástroj pro psaní zápisků z vyučovacích hodin do notebooku. Nápad se zalíbil jeho kamarádům, a jak začala růst poptávka od dalších zájemců, Rož a jeho společník Jan Kuča se rozhodli jejich projekt přetavit do služby ŠkolníSešit.cz.

Učíme se za běhu a chtěli bychom milion dolarů. Spoluzakladatel Školní sešit.cz Jakub Rož na konferenci WebExpo.
7.10.2012 23:59   |  

V digitální oblasti nepříliš progresivním českém školství se tak zrodilo něco, co z Jakuba Rože dělalo miláčka médií a mezi řadou učitelů a představitelů škol naopak často začal vzbuzovat záporné reakce.

Notebook jako primární nástroj pro zapisování školních poznámek se totiž mnoha „přátelům školy“ nezamlouval. „Dokonce nám přišly reakce typu, že chceme děti odnaučit psát rukou a pomalu zničit školství,“ směje se Rož při rozhovoru v prostorách Vysoké školy ekonomické před svojí přednáškou v rámci letošního ročníku konference WebExpo.

Se čtyřmilionovou investicí

Rož nicméně nic takového v plánu neměl a Školní sešit dokonce v začátcích ani neměl sloužit jako komerční projekt. „Tehdy jsem v tom ještě neviděl žádný byznys a ani mě nenapadlo, že by to někdy něco mohlo vydělávat,“ vzpomíná cílevědomý mladík. Postupem času se ale ukázalo, že služba dalece přesahuje poptávku jeho kamarádů a že dost možná objevil díru na trhu. Po spuštění veřejné verze se Školní sešit začal šířit mezi studenty, bez toho aniž by Rož a jeho vznikající tým nějak zásadně tlačili do propagace. „Byla to naprosto virální a řetězová reakce. Velice rychle jsme získali první tisíce uživatelů a naše servery nezvládaly nápor,“ říká. Velikou roli přitom sehrálo přihlašování přes Facebook, díky čemuž se uživatelům na zdi objevovaly statusy, které o Školním sešitu informovaly.

Školní sešit se od té doby výrazně rozrostl a kromě klasické verze pro webový prohlížeč nabízí také aplikace pro iPad, iPhone a Android. Studenti si nyní mohou vytvářet vlastní digitální sešity podle témat, předmětů a lekcí, formátovat text, zveřejňovat vytvořené sešity na webu, sdílet je s ostatními spolužáky, vyhledávat v poznámkách, kreslit si náčrtky, vytvářet ze sešitů PDF soubory a zabudována je také podpora pro ukládání jiných souborů, například prezentací, zvukových nahrávek a dalších. V případě prohlížečů Chrome a Safari je k dispozici i offline verze.

Produkt má v současné době více než 46 tisíc zaregistrovaných uživatelů, přičemž těch skutečně aktivních je kolem 25 procent. I když značná část registrací pochází z České republiky, tuzemští studenti zdaleka nejsou jediní, kdo Školní sešit využívá. Rož s jeho týmem totiž na adrese mySchoolNotebook.com spustili plně lokalizovanou anglickou verzi a snaží se s ní prorazit také v zahraničí. Kromě Česka tak má největší počet studentů ve Spojených státech a značný nárůst je možné sledovat v zemích, jakými jsou Indie nebo třeba Filipíny.

Rostoucí popularita a počet uživatelů vyvolaly zájem investorů. Jakub Rož se nakonec před rokem dohodl se švýcarským internetovým investičním fondem BlackLex, který do projektu vložil zhruba 4 miliony korun výměnou za 15procentní podíl ve firmě. „Nic extra složitého to nebylo,“ tvrdí Rož o námluvách. Pro Školní sešit a jeho tehdy teprve sedmnáctiletého tvůrce každopádně peníze znamenaly posun k větší profesionalizaci – byla založena nová společnost a začal nábor spolupracovníků, kteří měli pomoci k dokončení plánovaných funkcí, rychlejší expanzi a vydělávání peněz.

Hledáni sebe sama

To, jak si na sebe Školní sešit vydělá, je teď hlavní Rožovou starostí. „Bavili jsme se s několika investory a ti nám často říkali, že jsme blázni, že se v této fázi snažíme vydělávat peníze,“ popisuje běžné smýšlení současných startupů, které se nejdříve snaží nalákat co největší množství uživatelů, získat investici na dobu tohoto růstu, a až poté řeší, jak masu uživatelů začnou zpeněžit. „Tohle není můj styl a chci, aby firma byla soběstačná a vydělávala.“

Rožův tým, který se v počátcích rozrostl až na 11 lidí (dnes už ho po dokončení největších vývojářských prací tvoří pouze 5), tak během roku vyzkoušel několik obchodních modelů a hodně se během této cesty naučil. „Hodně se učíme za běhu. Hodně věcí nás zpočátku ani nenapadlo,“ říká podnikatel. Školní sešit například zavedl tzv. freemium model, v rámci kterého uživatelům nabídnul základní verzi zdarma a za příplatek 2 dolary měsíčně pak prémiové funkce navíc.

„Něco to vydělávalo, ale náklady to nepokrylo,“ konstatuje Rož. Vlivem toho údajně také klesl počet nových registrací, protože začala působit jakási psychologická bariéra. Školní sešit tak od tohoto modelu upustil a v současné době je běžným uživatelům opět k dispozici kompletně zdarma. Od letošního června nastal zvrat a počet uživatelů opět výrazně roste. „Teď máme každý měsíc nárůst zhruba o 40 procent,“ pochvaluje si Rož.

Návrat k freemium modelu je ale i tak stále ve hře, podle Rože může ale fungovat až od určitého množství uživatelů, v tomto případě od půl milionu. „Při tomto počtu uživatelů bude stačit i ta mizivá konverze mezi neplatícími a platícími zákazníky, která byla předtím,“ počítá. Při půl milionu a výše uživatelů už by tak i necelé jedno procento platících uživatelů mohlo zajistit zajímavý příjem.

Školní sešit se nějakou dobu snažil nejvíce prosadit ve Spojených státech a většinu získaných investic směřoval tímto směrem. Firma vybudovala zastoupení v Chicagu, kde se pomocí tamních českých studentek snažila produkt prodávat. Tamní marketing už má podle Rožových slov velice dobré výsledky, dostat se ale k prvním kontaktům a výsledkům bylo složité.

Jakubu Rožovi se poté začali sami ozývat novináři a školy z rozvojových trhů jako již zmiňované Indie a Filipín. „Zkusili jsme se na nějakou dobu zaměřit více na tyto oblasti než na Spojené státy a rozdíl je obrovský. Když něco zkusíte ve Státech, je to jako plivnutí do moře. Když to stejné úsilí dáme do Indie nebo Filipín, jsou výsledky daleko lepší.“ Rozvojové země si navíc často rychleji osvojují nové trendy, protože nejsou zatížené historickými investicemi – uživatelé si typicky například jako své první digitální zařízení připojené k internetu pořídí namísto notebooku tablet nebo chytrý telefon. Konkrétně na Filipínách využívá Školní sešit 90 procent studentů právě na iPadu.

Přímo do škol

Mladý podnikatel se nicméně v současné době snaží razit úplně jiný obchodní model – Školní sešit se snaží prodávat přímo školám, nikoliv studentům a jejich rodičům. Školy si tak zakoupí licenci a v rámci ní získají například vlastní subdoménu a logo, uživatelské rozhraní je převedeno do barev školy, k dispozici je rychlejší technická podpora a v ceně jsou také školení toho, jak službu využívat.

Školní sešit dříve tuto možnost nenabízel, Rože s ní ovšem přímo oslovilo několik americký škol. A evidentně zavedení nového obchodního modelu funguje. „Rozhodnutí o přechodu na tento obchodní model jsme udělali před 14 dny a za poslední týden jsme uzavřeli partnerství s pěti školami,“ říká Rož spokojeně. Mezi zákazníky je možné najít nejenom několik českých školních institucí, ale také univerzity v Palo Alto, Ontariu či Oklahomě.

„Plánujeme, že Školní sešit bude využívat nejprve našich 75 žáků 9. ročníku. Postupně budeme počet uživatelů rozšiřovat a svůj účet bude mít zřízeno všech 700 našich žáků,“ popisuje nasazení služby ředitel Základní školy T. G. Masaryka v Poděbradech Jindřich Monček. Její nejstarší žáci budou moci své digitální sešity začít využívat nejdříve v přírodovědných předmětech. „Očekávám, že studenti přijmou novinku s nadšením. Rodiče budou zdrženlivější, ale budeme s nimi o výhodách a přínosech Školního sešitu diskutovat,“ říká dále jeden z prvních českých školních ředitelů, kteří službu zakoupili.

Jakub Rož věří, že školy mohou jeho produkt využít také jako marketingový nástroj. „Mohou se chlubit tím, že jsou inovativní,“ tvrdí. „Školy bojují o studenty, a když rodiče vidí, že jedna ze tří škol v okolí nakupuje pro žáky iPady a mají Školní sešit, je to pro ně něco nového a inovativního,“ dodává. Hlavní cílovou skupinou jsou podle něho víceleté školy, které si každého studenta drží delší dobu a investice do Školního sešitu se jim tak vrátí.

Jedna škola v současnosti za licenci zaplatí podle rozsahu a další spolupráce. „Pro školy je pořízení výhodné. Když na produkt nalákají dva nebo tři studenty, zaplatí se jim to,“ říká Rož. Ředitelé jsou ale opatrnější. „Investice do zřízení samotné domény, její zprovoznění, vytvoření přístupů žákům, zaškolení a spravování není zanedbatelná ani pro větší školu jako jsme my. Pro zavedení hovořil příslib toho, že žáci budou moci použít při svém vzdělávání jím blízké moderní médium, tedy počítač, tablet a chytrý telefon,“ popisuje Monček. „Významnější bude investice do vytvoření nových interaktivních webových stránek, které podpoří efektivnější využívání školního sešitu.” Podle ředitele poděbradské základní školy navíc přetrvává obava z toho, jak se podaří všem studentům zajistit elektronické zařízení, na kterém budou mocí Školní sešit provozovat.

S nasazením digitálního sešitu experimentuje také pražské Gymnázium Arabská. „Aplikaci budeme tento školní rok testovat a poté se rozhodneme, zdali je možné její použití rozšířit i do jiných předmětů,“ říká Jaroslav Mašek, který na této škole vyučuje aplikační software a angličtinu. Právě kolem sta studentů a studentek aplikačního softwaru jsou prozatím jediní, kdo se Školním sešitem při výuce běžně přijdou do styku. Plně jim nahrazuje sešity papírové a během hodin si mohou kromě poznámek například vyfotit údaje z tabule či promítacího plátna a vložit si je ke svým poznámkám. Ve většině případů ale studenti službu využívají na klasických školních počítačích prostřednictvím prohlížeče Chrome.

Další milion dolarů

Školní sešit podle všeho našel životaschopný model, který by ho měl v budoucnu uživit, i když Jakub Rož tvrdí, že tento byznys „není škálovatelný až někam do miliardy dolarů“. Nový zdroj příjmů už dokáže pokrýt náklady, peníze z původní investice se ale tenčí a provoz je ještě nyní částečně dotován z internetové agentury Flow Media, která se zabývá zakázkovou výrobou webových stránek a mobilních aplikací a kterou Rož rovněž vlastní. Ten opravdový bod zlomu by měl přijít s kvótou kolem půl milionu uživatelů.

Mladý podnikatel v současné době hledá dalšího investora. „Chceme částku kolem milionu dolarů, jež hodláme použít na expanzi do Spojených států. Obchod a přítomnost tam něco stojí,“ říká. Rož se přitom netají, že Školní sešit je anebo bude na prodej. „Od začátku jsme dohodnutí s původním investorem, že firma je dělaná na prodej.“

Jedním z možných kupců je podle jeho slov populární digitální zápasník Evernote, který už získal 166 milionů dolarů v investicích a postupně skupuje menší projekty, aby značnou valuaci potvrdil. Školní sešit se jeví jako ideální cíl už jenom kvůli tomu, že sám Evernote má webovou microsite, na které se propaguje jako nástroj, které je možné využít právě jako digitální pomůcku do škol.


Čtěte také:

Jak vyrůstá mladá startupová krev (videorozhovor)

České CDN77 jde do boje s Amzonem či Akamai

Český systém BIRD porazil Cisco a je největší na světě


Evernote a například Google Dokumenty a Office 365 jsou zároveň jedni z hlavních konkurentů českého produktu. I když ani jeden z nich není určený primárně pro potřeby školního sešitu, studenti právě tyto nástroje pro tyto účely používají nejčastěji. „Myslím si, že tvoříme nový trh,“ tvrdí Rož. „Je to ostatně vidět i na tom, že zjišťujeme co a jak, měníme obchodní modely a trhy a prošlapáváme si cestu.“ Školní sešit už je dnes ve stavu, kdy o něm každý týden vychází několik článků mezi odbornou komunitou, například na blozích učitelů. A studenti o něm postupně získávají větší povědomí. „Ti žáci, kteří nás ještě neznají, často používají Evernote, takže se snažíme dělat osvětu, že pro prostředí škol jsme lepší varianta,“ popisuje Rož.

Služba je podle jejího zakladatele na další růst připravená. „Technologicky máme vše připravené tak, že nás nelimituje, zda budeme mít sto tisíc, nebo milion uživatelů,“ věří. Současní zákazníci však upozorňují na některé problémy a nedodělky. „Zaznamenali jsme občasné výpadky během dne, které studenty omezují v tvorbě poznámek,“ říká Jaroslav Mašek z Gymnázia Arabská. Zároveň dodává, že mu chybí kompletní funkčnost služby v Internet Exploreru, což je podle Rože dáno tím, že IE „jednoduše technologicky nedokáže to, co aplikace vyžaduje.“

Rožův zmenšený tým už se vývoji nevěnuje v takové míře, jako na začátku, stále se ale pracuje na dalších projektech a rozšířeních. Implementaci dalších funkcí a opravě chyb se podle požadavků škol a studentů věnuje Rožův společník a technologický šéf. Samotný produkt k chodu využívá nové technologie, například databázi MongoDB a cloudové technologie provozované na vlastních serverech u společnosti SuperHosting.cz a do světa distribuované přes české CDN77.

Učení se za běhu se v případě Školního sešitu projevilo například v nedávné kauze, která proběhla českým internetem. Služba využívající k registraci přihlašování přes Facebooku byla od této sítě odstřihnuta kvůli údajnému obcházení platebních podmínek. Rožově týmu trvala komunikace se zástupci miliardové sociální sítě několik dní, během které se nebylo možné přihlásit a během které se zároveň pracovalo na alternativním přihlašování přes e-mail. Nyní už tato forma registrací tvoří více než polovinu všech přihlášení.

Autor: Jan Sedlák

Komentáře

Čtěte také

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Ropná společnost Royal Dutch Shell omezí investice do solární energetiky, dokud nebude dostatečně zisková. Prohlásil to generální ředitel Ben van Beurden. Na jednání s akcionáři… více

Komerční prezentace
Mobilní web