Takeplace: Jeden z nejslibnějších českých startupů

Takeplace: Jeden z nejslibnějších českých startupů
31. července 2012 • 23:59
„Rok jsme pracovali na první verzi, poučili se a začali na všem dělat znovu,“ vypráví v jedné kavárně v centru Prahy mladý brněnský podnikatel Jaroslav Škrabálek o začátcích projektu, od kterého si slibuje, že se brzy rozšíří na světové trhy. Věnoval mu úspory a zhruba poslední 3 roky svého života a nyní s první verzí produktu obsluhuje první zákazníky a stojí před významnou investicí.

Dílo Škrabálka a jeho týmu sdruženého kolem společnosti Acemcee se jmenuje Takeplace a míří na hodně veliký a prozatím ne zcela obsazený trh s nástroji pro organizaci a pořádání konferencí, školení, workshopů a dalších podobných akcí. „Někdy v roce 2008 jsem se dal do řeči s mým kamarádem Tomášem Staudkem, se kterým se znám z mého působení na Masarykově univerzitě, a shodli jsme se na tom, že na trhu chybí softwarový nástroj, který by právě tuto oblast řešil,“ popisuje Škrabálek zrod původní myšlenky.

V roce 2009 začali ještě společně s dalšími 2 kolegy pracovat na vývoji prvního prototypu cloudové služby, která pořadatelům akcií umožní kompletně zvládnout jejich organizaci – od vytváření registrace, prodeje lístků a tvorbu programu přes tvorbu různých úloh až po tisk konferenčních brožurek nebo práci s komunitami. Vize Takeplace je taková, že organizátor akce bude moci drtivou většinu záležitostí vyřešit v jedné aplikaci ve webovém prohlížeči.

Skutečně veliký trh

„V době, kdy jsme na Takeplace začali pracovat, prakticky žádný solidní nástroj tohoto druhu neexistoval. Byl tady jeden vyvinutý univerzitou v Manchesteru, ten byl ale dále nerozvíjený a měl typické univerzitní mouchy jako otřesné uživatelské rozhraní,“ říká Škrabálek. Organizátoři konferencí a dalších akcí přitom musí řešit značnou spoustu úloh a každou z nich přes jiný nástroj. „Je velice náročné všechna data z těchto nástrojů udržovat pohromadě,“ dodává.

O 3 roky později je už trh s těmito nástroji někde jinde; mladí podnikavci z Brna nebyli jediní, kdo v obrovské díře na trhu spatřili šanci. Objevily se projekty jako Eventbrite, Amiando, Ex Ordo nebo Easychair. Není divu, event management, jak se tato oblast trhu nazývá, má jenom ve Spojených státech velikost kolem 260 miliard dolarů ročně. Konkrétně Eventbrite už v roce 2011 vygeneroval příjmy ve výši 400 milionů dolarů a meziročně si připsal dvojnásobný růst. „My míříme na podobná čísla,“ netají se Škrabálek s ambicemi.

Mladý podnikatel, který v projektu vlastní většinový 51procentní podíl, ale zároveň přiznává, že produkt nepřišel na trh tak rychle, jak by bylo potřeba. Zatímco Eventbrite už kasíruje zákazníky ve velkém a v začátcích stihl získat investici ve výši 78 milionů dolarů od investorů, jako jsou Sequoia Capital nebo Tiger Global Management, v Brně se musel odepsat rok práce a začít znovu, navíc s malým týmem.

Máme funkce, které ostatní nemají, vzkazuje Jaroslav Škrabálek.Máme funkce, které ostatní nemají, vzkazuje Jaroslav Škrabálek.Autor: Jan Sedlák

Po dalších necelých 2 letech vývoje se nicméně první verze dostala letos v únoru na trh a firma se začíná postupně rozjíždět. Mezi první zákazníky se zařadila například Akademie věd České republiky, Generální konzulát v New Yorku nebo část bratislavského TEDx. Takeplace za letošní druhý kvartál využilo 13 významných klientů a další už jsou nasmlouvaní.

Směrem k černým číslům

Produkt ještě není soběstačný a Škrabálek ho prozatím dotuje z vlastních peněz. „Bod zlomu by měl nastat letos na podzim, kdy by firma měla být při současném složení soběstačná.“ Na Takeplace aktuálně pracuje 8 externích spolupracovníků a měsíční náklady se pohybují kolem 150 tisíc korun.

Škrabálek však byznys nechce rozvíjet pouze tímto tempem, ale věří, že musí významně urychlit další vývoj a expandovat na další trhy. V současné době se mu daří oslovovat zákazníky v Rakousku, Německu a Španělsku a míří především do Spojených států. „Před třemi měsíci jsem navštívil New York a od té doby v USA intenzivně rozvíjíme vazby a obchody a máme v plánu tam založit pobočku,“ říká. Takeplace počítá s celkem 5 příjmovými kanály, mimo jiné s provizí z lístků, podporou, SLA a dalšími.

Urychlený vývoj a expanze má být pro firmu stěžejní. Konkurence sice rychle roste a trh už dávno není neobsazený, jako při prvních plánech na vznik nové služby. Zakladatelé Takeplace přesto věří, že mají v zásobě bezkonkurenční služby. „S hotovými funkcemi už jsme se vyrovnali nejpoužívanějšímu produktu Ex Ordo a s rozpracovanými funkcemi máme ambici mít produkt vůbec nejkomplexnější,“ konstatuje Škrabálek. Oficiálně o chystaných vlastnostech programu nechce mluvit, mimo záznam však předvádí několik velice aktuálních a technologických novinek.

Ve vývoji je například aplikační rozhraní (API), díky kterému bude možné s Takeplace pracovat také mimo jeho prostředí. Třeba firmy pořádající konference budou moci data z Takeplace propojit s jejich obchodními, účetními, finančními a dalšími aplikacemi a využít nástroje pro business intelligence.

Současná konkurence podle Škrabálkových slov stále nedokáže nabídnout všechny důležité součásti a firmy tak stále musí kombinovat více nástrojů. „Pořadatelé si buď vyvíjí vlastní interní systém, nebo používají různé nástroje a navíc si k tomu vezmou třeba Eventbrite. Neubrání se ale kopírování dat mezi jednotlivými systémy.“

Investice přes milion eur

Jenže k jejich rychlému dokončení naplánovaných funkcí potřebuje Takeplace mnohem větší tým lidí, v jehož velikosti nedokáže s Eventbrite a dalšími prozatím soutěžit. Takeplace proto aktuálně vyjednává s několika i zahraničními investory a ve hře je investice přesahující 1 milion eur. „S touto investicí bychom chtěli rozšířit tým na 35 lidí,“ plánuje Škrabálek. „Často se říká, že použít investici také na platy je nesmysl, že jsou to utopené peníze, ale nám ti lidi dokončí ony inovativní funkce.“

Vývoj Takeplace doposud spolykal kolem 2 milionu korun. Většina šla z úspor a 750 tisíc pak startup využil v rámci mikro půjčky Jihomoravského inovačního centra, kde je doposud inkubován a kde také aktuální tým sídlí. „U JIC oceňuji především bohatou síť kontaktů. Když jsme potřebovali nějakou radu, vždy věděli, kam se obrátit,“ popisuje mladý podnikatel výhody brněnského akcelerátoru. „Výhodné prostory byly až na posledním místě.“ Do JIC se Takeplace dostali v roce 2010, kdy odstartoval vývoj nové verze produktu a kdy startup zároveň skončil druhý v soutěži Nápad roku.

S Brnem se počítá také do budoucna, minimálně s vývojovým týmem. „Je tam dobré podhoubí vývojářů. Je ale pravda, že se tam o ně firmy začínají přetahovat a sehnat dobré lidi už je hodně složité.“

Jedním z důvodů, proč vývoj Takeplace nejde dopředu tak rychle, je použitá technologie. „Programujeme v Javě. Je to robustní, škálovatelné a bezpečné prostředí. Na druhou stranu je vývoj v ní velice pomalý. I to je možná důvod toho, že některé firmy přijdou a za rok mají produkt, a nám to trvalo dva roky,“ popisuje Škrabálek. Věří ale, že se vývoj v Javě jednou vrátí.

Škrabálkův tým nicméně používá také další moderní technologie. Na front-end využívá Google Toolkit a hraje si také projektem Memcached od Twitteru nebo Hadoopem. Takeplace funguje čistě jako cloudová služba ve webovém prohlížeči, k čemuž firma využívá Amazon Web Services. „S Amazonem jsme velice spokojení, ale máme teď takovou kacířskou myšlenku, že budeme diverzifikovaní nejenom v oblasti technologií, ale také v oblasti cloudu. Část bychom nechali na Amazonu a část přesuneme na Windows Azure a Google AppEngine, podle toho, jak to pro nás bude výhodné.“

Takeplace má šance stát se skutečně významným produktem, kromě rychlého vývoje ale bude záležet také na prodejní síle a úspěšném vstupu na americký trh. Škrabálek je nicméně velice aktivní v navazování kontaktů, čehož také výrazně využívá. „Vstup na některé trhy se nám podařil díky naší účasti na CeBITu a v dalších obchodních aktivitách určitě budeme pokračovat.“

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!