Televizní fotbal za peníze sponzorům nevadí, navzdory slabší sledovanosti

Televizní fotbal za peníze sponzorům nevadí, navzdory slabší sledovanosti
25. dubna 2016 • 06:52
Sportovní přenosy na placených kanálech jsou ve světě běžné, v České republice ale tradici nemají a trend se teprve rozjíždí. I proto mají placené přenosy nižší sledovanost. Většině sponzorů to ale nevadí. Některé sportovní přenosy se již přesunuly do nabídky O2TV, která loni spustila vlastní sportovní kanál. Na něm pak vysílá mimo jiné nejatraktivnější přenos z české nejvyšší fotbalové soutěže. Od roku 2018 se pak na tento placený kanál přesunou i některé zápasy hokejové extraligy.

Podle informací společnosti O2 se sledovanost fotbalových přenosů zvyšuje. „Podzimní derby Slavie se Spartou sledovalo okolo 70 tisíc diváků, to jarní potom přes 190 tisíc,“ řekla Kateřina Mikšovská z tiskového oddělení O2. Od spuštění sportovního programu loni v létě se počet předplatitelů televize navýšil ze 188 tisíc na více než 210 tisíc domácností.

Přesto průměrná sledovanost přenosů stále zaostává. Dle únorových výsledků byla průměrná sledovanost fotbalových přenosů na kanálu O2 Sport 70 tisíc, což je polovina ve srovnání s přenosy České televize, která rovněž přenáší fotbalovou ligu. „Zápasy sleduje na programu ČT sport v této sezoně průměrně 137 tisíc diváků,“ uvedla Karolína Blinková z tiskového oddělení České televize.

Nejde jen o sledovanost

Nižší sledovanost po přesunu na placenou stanici sponzoři ligy neřeší. Zástupci partnerů českého fotbalu, které deník E15 oslovil, sice nechtěli sdělovat detaily smluv, z jejich slov však vyplývá, že televizní sledovanost zápasů není hlavním kritériem spolupráce. „Klauzule týkající se sledovanosti ve smlouvě není,“ přiznal například Miloš Adámek ze společnosti Hyundai, jednoho z partnerů soutěže.

Také firma Generali, která patří ke sponzorům pražské Sparty s nejvyšší fanouškovskou základnou ze všech českých klubů, nižší sledovanost fotbalových přenosů neřeší. „Obecně platí, že placené kanály jsou v zahraničí naprostým standardem, bylo tedy jen otázkou času, kdy se podobné nastavení dostane do České republiky,“ sdělil zástupce společnosti Jiří Cívka. „Stadion Sparty nese oficiální název Generali Arena. Přidaná hodnota pro naši značku je tak například ve spontánní medializaci, která pomáhá budovat a udržovat znalost naší značky,“ dodal Cívka.

Naopak negativně vidí přesun fotbalu na placený kanál Gambrinus. „Pivo je lidový nápoj a fotbal lidová zábava, proto k sobě přirozeně patří. Jsem přesvědčen, že fotbal by měl být pro fanoušky co nejpřístupnější, co se týká televizních přenosů, tedy na volně šířených nekódovaných TV stanicích,“ uvedl Marek Dvořák, manažer značky Gambrinus, která s českým fotbalem spolupracuje více než 20 let.

Běžná praxe
Sportovní přenosy na placených kanálech jsou v zahraničí naprosto běžné. Jedním z nejlukrativnějších přenosů v historii byl loňský boxerský duel Floyd Mayweather-Manny Pacquiao. Utkání se v USA vysílalo dokonce pomocí placeného přístupu. To znamená, že diváci museli zaplatit za přístup k samotnému utkání, i když jsou abonenty příslušné stanice. Zápas stál 89,95 dolaru nebo 99,99 dolaru za přenos v HD kvalitě. Televize před rokem zaznamenaly přes tři miliony placených přístupů. Také anglická fotbalová soutěž Premier League je již několik let vysílána v Anglii pouze na placené stanici Sky Sports. Stejná je situace v Německu, kde se zápasy Bundesligy vysílají na placeném kanále Sky Deutschland.

Autor: Martina Peřinková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!