V Česku se nám velice líbí, říká nový šéf IBM | E15.cz

V Česku se nám velice líbí, říká nový šéf IBM

V Česku se nám velice líbí, říká nový šéf IBM
V Praze na Chodově a v Brně v Králově poli. IBM se v Česku líbí.
• 
ZDROJ: Jan Sedlák

Jan Sedlák

Světovému technologickému obrovi IBM se v Česku líbí, a pokud bude mít příležitost, své aktivity a přítomnost zde rozšíří. Společnost Českou republiku využívá jako vstupenku na trhy střední a východní Evropy. Z Brna obsluhuje stovky zákazníků po celém světě a v Praze pak mimo jiné funguje významná část výzkumu. „Několik zemí je pro nás klíčových a Česko je jednoznačně jedna z nich,“ říká v rozhovoru pro E15.cz nový generální ředitel českého IBM Riccardo Forlenza.

„V Česku jsme velice šťastní. Je to pro nás jedna z nejdůležitějších zemí ve střední a východní Evropě a budeme zde nadále investovat,“ konstatuje Forlenza. Italský manažer na pozici českého šéfa Big Blue vystřídal Vladka Šlezingra, který se posunul na regionální post. Forlenza zároveň zůstává na křesle ředitele pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

IBM už ve svém takzvaném delivery centru v Brně zaměstnává více než 3 tisíce lidí z 87 zemí, kteří se starají zejména o podporu 800 zákazníků z celého světa. Je možné, že se toto centrum do budoucna ještě více rozroste. „Růst centra v Brně závisí na našem růstu. Pokud budeme mít úspěch u zákazníků po celém světě a v Česku, Brno poroste,“ tvrdí Forlenza.

Přístup k mozkům a univerzitám

Moravská metropole je pro IBM atraktivní zejména díky široké základně mladých talentovaných lidí a kvalitních technických univerzit. „Jsem velkým fanouškem Brna,“ říká nový šéf českého IBM. „V Brně jsme velice spokojení s talentovanými lidmi. A velice, velice spokojení s kooperacemi s tamními univerzitami,“ doplňuje. „Jsme na dobrém místě, kde máme k dispozici množství talentovaných lidí všech věkových skupin.“

Podobně hovoří také další velké společnosti. Například Red Hat se v Brně nedávno rozrostl a provozuje zde své největší vývojářské centrum na světě.

Praha zase pro IBM představuje centrum byznysu pro střední a východní Evropu. Firma už sem delší dobu koncentruje nejvyšší vedení v těchto oblastech, což mimo jiné pomáhá českým zaměstnancům v růstu do zahraničí – pokud povýší, často se nemusí přesouvat do jiné země a mohou pracovat i nadále z Prahy.

Riccardo Forlenza, nový šéf českého IBM.Riccardo Forlenza, nový šéf českého IBM.Autor: IBM

Součástí pražské centrály jsou také výzkumné projekty. Tým IBM Prague R&D Lab pracuje na technologiích rozpoznávání řeči. Působil zde i Jan Šedivý, který poté zamířil do Googlu a nyní se angažuje v podobných projektech na ČVUT. „Na mnoha zásadních věcech se pracuje tady,“ komentuje Forlenza pražský výzkum. Na Chodově se také pracuje na lokalizaci nástrojů Lotus, které pro IBM stále představují miliardový byznys.

Riccardo Forlenza věří, že IBM je velice atraktivní zaměstnavatel. „IBM je nyní atraktivní zaměstnavatel více než kdy jindy,“ říká a zmiňuje například platové ohodnocení a možnosti výhodného nákupu zaměstnaneckých akcií. Třeba v Brně je IBM skutečně častou destinací studentů technických univerzit, ne vždy tam ale dlouho vydrží a Big Blue představuje spíše dobře placenou brigádu na dobu během studií.

Mladým lidem totiž často vadí, že v IBM vládne klasický korporátní hierarchie, byrokracie a procesy. Dlouholetí zaměstnanci, kteří toho v české pobočce zažili hodně, navíc mluví o tom, že s procesy je to čím dál horší. „Tvoří se procesy nad procesy,“ říká jeden z těchto zaměstnanců, který pražskou IBM nakonec opustil a zamířil ke konkurenci. „Je to ale hodně specifické pro českou sekci. Ještě před pár lety byla atmosféra mnohem uvolněnější.“

Transformace a zájem o Watsona

Nový ředitel chce české IBM transformovat. Nejspíše ani ne tolik v samotných procesech, ale v tom, jak se zaměřit na podporu zákazníků. „Naši zákazníci po nás žádají řešení problémů pro specifické oblasti průmyslu. Například banky se zajímají o to, jak jim technologie pomohou v jejich transformaci,“ popisuje Forlenza.

IBM tak před více než měsícem začalo budovat týmy pro nejdůležitější oblasti průmyslu (banky, telco, energetika a velcí mezinárodní klienti), kteří mají v přerodech pomáhat. A přerod má být viditelný také uvnitř firmy. „Snažíme se české IBM transformovat stejně, jako se o transformaci snažíme u zákazníků.“

V Praze v IBM je nejenom byznys, ale také výzkum.V Praze v IBM je nejenom byznys, ale také výzkum.Autor: Jan Sedlák

I z toho důvodu údajně český trh dobře přijímá novinky v podobě cloudových služeb IBM, řešení PureSystems a technologie Watson. „Zájem o komerční nasazení Watsona je zejména u finančních institucí obrovský,“ konstatuje Forlenza. Zájem o „umělou inteligenci“ a analytickou platformu roste s tím, jak roste počet dat, které firmy musí zpracovávat. „Mluví se o tom, že čeští zákazníci neřeší big data. Naopak, řeší je velice aktivně.“

Zákazníky IBM v Česku každopádně tvoří zejména velké firmy a společnosti, které mají centrály v zahraničí, díky čemuž mohou k IT přistupovat aktivněji a velkoryseji.

IBM se v poslední době povedlo několik velkých obchodů. Firma například získala zakázku od energetického giganta ČEZ, který migroval databáze z Oraclu na DB2 od Big Blue. IBM v tom pomohlo nejenom to, že DB2 podporuje asi 98 procent funkcí Oraclu, ale také politika a cenová válka.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!