Mezi česká chráněná označení by se mohl dostat i řepkový olej

Mezi česká chráněná označení by se mohl dostat i řepkový olej
17. června 2016 • 06:02
Česko má na seznamu chráněných označení EU zhruba tři desítky výrobků a komodit. K dalším by mohl patřit český česnek, český mák a nově i řepkový olej.

Jako významnou pomoc při exportu a potvrzení vyšší kvality své produkce bere část tuzemských producentů potravin a zemědělských komodit možnost používat některé ze tří chráněných označení Evropské unie. Ke zhruba třem desítkám, mezi něž patří České pivo, Třeboňský kapr, Pardubický perník či Žatecký chmel, by v následujících letech mohly přibýt tři zcela nové – český česnek, mák a řepkový olej.

Novinkou je zejména snaha o chráněné označení pro řepkový olej. „Zatím je to ve stadiu záměru. Letos bychom chtěli zpracovat studii proveditelnosti, zda je, či není případná žádost předložitelná Evropské komisi,“ řekl deníku E15 viceprezident Potravinářské komory Miroslav Koberna.

Značka „Made in Czech“ moc neláká, tvrdí průzkum

Pokud studie prokáže, že specifika tuzemského řepkového oleje jsou na dostatečné úrovni, pak by ještě letos mohla začít příprava samotné žádosti ke komisi. Celý proces je ovšem běh na delší trať a potrvá několik let – vždyť jen u Pražské šunky od podání žádosti k jejímu oficiálnímu zveřejnění uběhly kvůli námitkám sousedních států čtyři roky.

Komora hodlá v nejbližší době svůj záměr představit i širší odborné veřejnosti, tedy i výrobcům řepkového oleje. Ti jsou v Česku čtyři – ADM, Glencore vyrábějící značku Lukana, Preol z holdingu Agrofert a společnost Fabio. „Preol sice není členem komory, ale vnímá tuto aktivitu pozitivně. Jde o podporu pěstitelů řepky v ČR a poctivých lokálních výrobců,“ uvedl mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Úvahy o zapsání dalších tuzemských produktů a komodit jsou stejně jako v minulosti vedeny snahou pomoci tuzemským producentům ve velké evropské konkurenci. O kvalitách česneku či máku přitom podle Koberny svědčí to, že patří k nejčastěji falšovaným tuzemským komoditám. „V obchodních řetězcích se prodává třikrát až čtyřikrát více českého česneku, než činí tuzemská produkce,“ uvedl Koberna na nedávné tiskové konferenci Potravinářské komory.

Boj o Pražskou šunku jde do finále
Čtyři roky uběhly od podání žádosti o zapsání Pražské šunky k jejímu oficiálnímu zveřejnění v polovině května letošního roku. Důvodem byly zejména námitky ze strany Slovenska, které se dlouho nedařilo vyřešit. Zveřejněním žádosti nyní začala tříměsíční lhůta, ve které mohou ostatní členské státy podat případné další námitky. Pokud žádné nepřijdou, mělo by být zapsání Pražské šunky na seznam Zaručených tradičních specialit EU již pouze formalitou.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!