Některé obchody zneužívají paniky a zvyšují marže na nedostatková vejce | E15.cz

Některé obchody zneužívají paniky a zvyšují marže na nedostatková vejce

Některé obchody zneužívají paniky a zvyšují marže na nedostatková vejce
9. března 2012 • 13:16
Aktuální nedostatek vajec nahrává nekalým praktikám. Někteří obchodníci totiž zneužívají paniky v souvislosti s nedostatkem vajec na trhu a neúměrně zvyšují své marže. Tvrdí to prezident Agrární komory Jan Veleba.

Velkochovatelé nosnic podle Veleby dostávají v současnosti za jedno vejce maximálně 3,50 koruny, spravedlivá cena v obchodě by podle něj proto neměla rozhodně překročit pět korun. V některých obchodech se však vejce prodávají i za sedm korun za kus.

Podle Veleby je přitom u vajec přidaná hodnota obchodníka minimální. „Vejce obchodníkovi někdo přiveze, obchodník to složí z kamionu a ze skladu to ještěrkou rozveze do obchodu,“ řekl šéf agrárníků. V loňském roce obchodníci v tuzemsku od chovatelů vykupovali v průměru jedno vejce za 1,43koruny, průměrná cena vajíčka v regálech obchodů dosáhla 2,31 koruny. „Konkrétně to znamená marži 61 procent,“ poznamenal Veleba. Ve výše uvedeném modelovém případě by marže obchodníka byla minimálně stoprocentní.

V Česku se podle Veleby loni vyprodukovalo kolem dvou miliard vajec, z toho takřka 800 milionů stále připadá na domácí chovy, celková tuzemská spotřeba dosahovala přibližně 2,6 miliardy vajec.

Obchodníci se stále potýkají s nedostatkem vajec na tuzemském trhu a některým z nich dodavatelé posílají pouze zlomek obvyklého množství vajec. V Česku i celé Evropské unii začal být po Novém roce kvůli poklesu produkce drůbežáren výrazný nedostatek vajec, což mělo za následek prudký růst jejich ceny, která je nyní ve srovnání se začátkem roku až dvojnásobná. Produkce vajec v EU letos klesla, protože začala platit směrnice zakazující chov slepic v dosud značně rozšířených menších klecích.

Zájem o vejce prodávaná přímo chovateli slepic v posledních dnech kvůli zdražení a nedostatku vajec v obchodních řetězcích výrazně stoupl. Podle předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie Dagmar Tůmové velkochovatelé prostřednictvím podnikových prodejen běžně prodají přímo zákazníkům zhruba tři procenta své produkce, v současnosti však podíl přímých prodejů vzrostl na desetinu. Zvýšený zájem o vejce hlásí také menší farmáři v regionech a trhovci ve městech. V posledních týdnech se také opět zvyšuje zájem lidí na venkově o nosnice ve snaze zajistit pro svou rodinu domácí vejce.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou