Češi přestávají využívat MHD

Městská hromadná doprava zažila loni nevídaný odliv cestujících. Po letech stagnace rezignovalo na jízdy metrem, tramvají či autobusem přes 120 milionů pasažérů. Proti roku 2010 jde o pokles o 5,5 procenta na 2,14 miliardy přepravených osob. To je vůbec nejnižší množství minimálně za deset let, kdy ministerstvo dopravy tyto údaje sleduje.

Cestující městskou hromadnou dopravou
14.5.2012 6:31   |  

Důvodů může být více, od nárůstu automobilové dopravy až po vyšší nezaměstnanost. Jedním z hlavních je zvyšování cen jízdenek.

„To odrazuje od cestování především nepravidelné cestující. Města v posledních letech neustále zvyšují ceny především jednotlivého jízdného, při stagnaci kvality i komfortu dopravy,“ konstatuje prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.


Čtěte také: Praha omezuje MHD: nejdříve prodloužený víkendový provoz


Příkladem může být Praha, která výrazně zdražila jízdenky v polovině loňského roku. Cena klasické přestupní jízdenky se zvedla z 24 na 32 korun. A podle pasažérských statistik na to pražská MHD doplatila, když meziročně přišla o 100 milionů cestujících. Nejhůř dopadlo metro, jehož služeb loni využilo o 50 milionů méně cestujících.

Propad přitom nabral na obrátkách právě po zdražení, ve druhém pololetí metro ztratilo skoro 40 milionů lidí. „Výrazný pokles cestujících v pražském metru mohl ovlivnit i zvýšený počet černých pasažérů anebo prodej falešných jízdenek,“ říká Vyka.

Sám pražský dopravní podnik nabízí jiné vysvětlení. „Bylo to způsobeno zejména tím, že došlo ke zpětnému výkupu již prodaných jízdních dokladů, což mělo vliv na snížení počtu přepravených osob,“ uvedla mluvčí podniku Monika Lojínová. Zda jde o jednorázový výkyv, nebo o dlouhodobý trend, to ukážou až čísla za letošek. Praha nicméně patří mezi jedenáct z osmnácti největších měst, kde cestujících ubylo.

Počet cestujících roste v Brně a v Plzni

Mezi šťastných sedm měst patří například Brno, kde počet pasažérů od roku 2009 roste, a také Plzeň. Tam ovšem při jednoprocentním růstu počtu pasažérů klesly tržby o dvě procenta. Zástupkyně plzeňského dopravního podniku Nataša Mitasová to přisuzuje změnám ve struktuře nakupovaných jízdenek. „Lidé si více rozmýšlejí, který druh jízdného je pro ně z pohledu ceny výhodnější,“ uvedla Mitasová.

Z celkem 80 sledovaných českých měst, kde funguje městská hromadná doprava, si ovšem pohoršilo hned 60 dopravních podniků. Celostátně si přitom vedly hůře všechny druhy hromadné dopravy, vedle metra i trolejbusy, autobusy a tramvaje.

Podle Vyky je za tím mimo jiné výstavba silnic, což zvyšuje přitažlivost automobilové dopravy.
Světlou výjimkou je příměstská vlaková doprava. České dráhy loni zaznamenaly dvouprocentní nárůst počtu cestujících. Podle generálního ředitele drah Petra Žaludy jej přitom hlavně táhly příměstské vlaky.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Šašek provokuje: Přidat učitelům? Jistě, ale také přidat práci

Šašek provokuje: Přidat učitelům? Jistě, ale také přidat práci

Vláda včera schválila zvýšení platů učitelům, čímž splnila to, oč se snaží nejvíce – nahnat si před nadcházejícími volbami preference. K tomu jí můžeme všichni pogratulovat stejně… více

Mobilní web