Česko šílí z bizarních tvarů zeleniny, retězce se předhánějí v nabídkách | E15.cz

Česko šílí z bizarních tvarů zeleniny, retězce se předhánějí v nabídkách

20. dubna 2017 • 17:00

Češi mají o ovoce a zeleninu netradičních tvarů zájem, někteří obchodníci proto rozšiřují její prodej. Například Tesco zvýší počet prodejen v Česku, kde jsou v nabídce nedokonalá jablka, mrkve, řepy či brambory, z 12 na 23. 

Také on-line supermarket Rohlik.cz chce letos navýšit nabídku takových potravin. Jako první začal křivé okurky, mrkve či brambory loni nabízet Penny Market. Obchodníci tyto výpěstky nabízejí se slevou deset až 50 procent.

"Na pilotní projekt máme velmi pozitivní hlasy od našich zákazníků. I z toho důvodu rozšiřujeme počet obchodů, kde bude ovoce a zelenina nestandardních tvarů a velikostí k dostání," uvedl komerční ředitel společnosti Tesco pro čerstvé potraviny Patrik Dojčinovič.

Vidíte červené jahody?  Japonský psycholog zmátl tisíce lidí ojedinělou iluzí

Rohlik.cz má v nabídce "křivou" mrkev a brambory od českých farmářů. Ty se podílí na celkových prodejích těchto druhů zhruba pětinou. "Hned jak začne sezóna nabídku opět rozšíříme o další českou produkci, například papriky, okurky či řepu," řekla mluvčí Michala Gregorová.

Mezi největší dodavatele nestandardních výpěstků patří Odbytové družstvo Polabí. "V OD Polabí s oblibou říkáme, že je to zelenina s příběhem. Třeba taková pokroucená mrkev svůj netradiční tvar získá díky tomu, že roste kolem nějaké překážky, např. kamene či kořene, kterou musí překonat. I když není rovná, je stejně kvalitní jako ta standardní," uvedl obchodní ředitel OD Polabí Petr Štefko.

Zelenina prudce zdražuje, rajčata stojí až o polovinu více

Penny Market začal s prodejem zeleniny a ovoce nestandardních tvarů od českých zemědělců loni v létě, nabízí na ně minimálně desetiprocentní slevu. V nabídce má mrkev, cibule, okurky, brambory, bílou papriku a jablka.

Iniciativa Zachraň jídlo vítá, že se objevují první vlaštovky v podobě prodeje křivé zeleniny a ovoce v obchodech. Nicméně možnosti využití ovoce a zeleniny, které jsou vyřazované kvůli svému vzhledu, by mohly být mnohem širší - od uplatnění ve zpracovatelském průmyslu až po maloobchod, restaurace a jídelny.

Podle Organizace pro výživu a zemědělství OSN se ve světě kvůli vzhledu vyhodí až 20 procent zemědělské produkce. Iniciativa Zachraň jídlo v dokumentu, který dnes zveřejnila, uvádí, že se v ČR každoročně vyhodí 1,92 milionu tun potravin. Z toho asi polovina vyhozených potravin se znehodnotí u spotřebitelů, téměř čtvrtina (23 pct.) v zemědělství, 16‚5 procenta během balení a zpracování, 6‚3 procenta u distributorů a 3‚8 procenta po sklizních.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!