Maloobchod po šňůře propadů vzrostl, obrat to znamenat nemusí | E15.cz

Maloobchod po šňůře propadů vzrostl, obrat to znamenat nemusí

Maloobchod po šňůře propadů vzrostl, obrat to znamenat nemusí
ilustrační foto
• 
ZDROJ: archiv E15

ČTK, vrb

Maloobchodní tržby v Česku po pěti poklesech v řadě stouply. V dubnu se bez sezonního očistění meziročně zvýšily o 1,5 procenta po březnovém revidovaném propadu o 3,5 procenta. K meziročnímu zvýšení přispěl vývoj v motoristickém segmentu, prodej nepotravinářského zboží a také vyšší počet pracovních dní.

Růst tržeb obchodů byl mírně vyšší, než analytici očekávali. „Údaje vypadají nadějněji, než jsme byli zvyklí za uplynulé měsíce a mohou naznačovat stabilizaci poptávky domácností. Je ale také třeba varovat před přílišným optimismem,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Na tržby podle něj zapůsobil pozitivně mimo jiné opožděný nástup jara, který odložil některé výdaje domácností typicky uskutečňované v březnu, kupříkladu zahrádkářské potřeby či výměnu pneumatik.

Podle ekonoma Petra Dufka z ČSOB ale maloobchod nenaznačuje zatím žádný obrat ve svém trendu. „Lidé zůstávají opatrní a citliví na výkyvy své spotřebitelské nálady, kterou mohou občas překonat jen skutečné slevy,“ uvedl.

Za propadem potravin jsou i dřívější Velikonoce

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot neočištěné tržby klesly meziročně o 0,3 procenta. Tržby za prodej pohonných hmot stouply o 2,6 procenta a za prodej nepotravinářského zboží o 3,7 procenta.

Prodej potravin meziročně v dubnu klesl o šest procent. „Tržby za potraviny v dubnu byly částečně ovlivněny i realizací velikonočních nákupů již v předchozím měsíci,“ dodali statistici.

Pokračuje trend přesunu k e-shopům

Pokles tržeb zaznamenal prodej farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží a výrobků pro domácnost. Dařilo se naopak mj. prodeji po internetu nebo prostřednictvím zásilkové služby, který zaznamenal nárůst o 23,7 procenta. „Pokračuje tak trend odchodu zákazníků z kamenných prodejen k počítačům. Je to hodně velký kontrast ve srovnání s celkovými výsledky obchodu,“ dodal Dufek.

Spotřební chování domácností letos podle analytiků nebude na rozdíl od loňska ekonomiku brzdit, výraznější impuls jí ale také nedodá. „Za celý rok 2013 nadále čekáme mírný celoroční pokles maloobchodních tržeb o 0,6 procenta, přičemž trendem by mělo být mírné zlepšování,“ uvedl Michal Brožka z Raiffeisenbank.

Autor: ČTK, vrb
 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!