Maloobchodní tržby v srpnu vzrostly meziročně o osm procent, nejvíce rostl internetový prodej

6. října 2016 • 09:19

Tržby v malo obchodě bez aut v srpnu zrychlily meziroční růst na osm procent z červencových 1,6 procenta. Vývoj tržeb byl ovlivněn mimo jiné tím, že letošní srpen měl o dva pracovní dny více než ten loňský. Oznámil to dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Jde o druhý nejrychlejší růst v letošním roce.

 

 

 

Výraznější meziroční růst než v srpnu zaznamenaly tržby letos v únoru, kdy stouply o 9,7 procenta. Šlo tehdy o nejrychlejší růst za sedm a půl roku. V září 2008 si obchodníci polepšili o 8,7 procenta.

 

Lidé více než před rokem utratili za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový prodej. Po očištění o sezónní vlivy vzrostly v srpnu tržby meziročně o 5,6 procenta. Ve srovnání s letošním červencem tržby stagnovaly.

 

"Srpen maloobchodu bohatě vrátil, co mu červenec vzal," napsal hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. "Spotřebitelům pomáhala jak jejich vlastní, příznivá finanční situace, tak skutečnost, že ceny většiny výrobků meziročně stagnovaly nebo dokonce klesaly."

 

Eshopy opět táhly maloobchod, tržby v červenci přesto zpomalily růst

 

Více než před rokem zákazníci utratili za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový prodej, který vzrostl o 31,3 procenta.

 

Zvýšení tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. "V nepotravinářském sortimentu vzrostl prodej ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 14,1 procenta," uvedl ČSÚ. Podobně na tom byly obchody s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, kterým v srpnu vzrostly tržby o 10,7 procenta.

 

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel v srpnu vzrostly reálně meziměsíčně o 3,6 procenta. Meziročně se zvýšily o 11,5 procenta. "Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 18,8 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 19,7 procenta," uvedli statistici.

 

Utrácení za cokoliv

 

"I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácejí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Zbytné věci, na kterých se dříve spíše šetřilo, se tak podle něj dostávají stále více do popředí spotřebitelského zájmu.

 

"Dnešní data potvrzují naši domněnku, že červencové prudké zpomalení růstu maloobchodních tržeb byl jen jednorázový výkyv, který ovlivnila jednak nepříznivá skladba kalendářních dnů, a také čerpání celozávodních dovolených velkých firem," řekla Daniela Milučká z Raiffeisenbank.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!