Mládek otevře novou kancelář CzechTrade v Teheránu | E15.cz

Mládek otevře novou kancelář CzechTrade v Teheránu

Mládek otevře novou kancelář CzechTrade v Teheránu
15. ledna 2016 • 13:38
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) během návštěvy Íránu slavnostně otevře zahraniční kancelář agentury CzechTrade v hlavním městě Teheránu. Půjde o 47. pobočku v zahraničí, jejím vedoucím bude Filip Tůma. S Mládkem v sobotu odlétá na čtyřdenní pracovní návštěvu šedesátičlenná podnikatelská mise. V Teheránu má být mimo jiné podepsán kontrakt na dodávku českých nákladních aut za pět milionů eur.

České firmy v Íránu hledají příležitosti pro investice, které by po letech mělo umožnit zrušení mezinárodních ekonomických sankcí vůči Teheránu. V misi, kterou organizuje Svaz průmyslu a dopravy, převažují zejména strojírenských podniky. Do Íránu odlétají také zástupci firem jako výrobce lůžek Linet, producent průmyslových armatur MSA či sklářská firma Preciosa.

„Íránská ekonomika patří díky uvolňování z mezinárodní izolace k nejzajímavějším podnikatelsko-investičním teritoriím posledních let,“ uvedl Mládek. Ministr také podepíše se svým íránským protějškem mezivládní dohodu o hospodářské spolupráci. Ta umožní založit Smíšenou komisi pro hospodářskou spolupráci, jejímž hlavním cílem bude podpora rozvoje vzájemných obchodních a ekonomických vztahů.

S Mládkem odlétá do Íránu také vedoucí zahraniční kanceláře Filip Tůma z agentury CzechTrade, který bude zajišťovat pomoc českým exportérům. „Máme vytipované klíčové obory v teritoriu. Patří mezi ně stavebnictví, zdravotnictví, strojírenství a v neposlední řadě ropný průmysl. České firmy mohou využít k prezentaci svých produktů společný stánek již na dubnovém stavebním veletrhu Project Iran 2016, květnových veletrzích Iran Oil Show a Iran Health International Exhibition,“ dodal Tůma.

Írán představuje perspektivní trh, který není přesycen západním zbožím. „Myslíme si, že vyhlídky pro česko-íránské obchodní vztahy jsou velmi dobré. Írán má významné ekonomické postavení v regionu, obsahuje značné přírodní bohatství a je to velký trh s téměř 80 milióny lidí s velkým potencionálem rozvoje,“ uvedl ředitel sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy Lukáš Martin.

Vstup na íránský trh zvažuje například i Škoda Auto. „Situaci na řadě trhů, kde prozatím nejsme přítomni, průběžně analyzujeme. Írán patří mezi jeden z velice perspektivních trhů, jehož potenciálem pro značku Škoda se nyní z dlouhodobého hlediska intenzivně zabýváme. Konkrétní rozhodnutí ale prozatím ještě nepadlo,“ řekl Vítězslav Pelc z mladoboleslavské automobilky.

Praha by v budoucnu také mohla mít přímé letecké spojení s Teheránem. „Jednání s místními leteckými společnostmi v roce 2015 probíhala, nicméně zatím není žádné přímé spojení na obzoru,“ řekla mluvčí pražského letiště Marika Janoušková.

Česko-íránské obchodní vztahy mají dlouhou tradici. Český vývoz do Íránu činil v roce 2014 zhruba 571 milionů korun. Loni se export po čtyřech letech poklesu zvýšil o 66 procent. Od ledna do listopadu české firmy vyvezly zboží za 838 milionů korun.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou