Paradox: Stát ušetřil miliardy, proto možná přijde o dotace | E15.cz

Paradox: Stát ušetřil miliardy, proto možná přijde o dotace

Paradox: Stát ušetřil miliardy, proto možná přijde o dotace
Problematický most na prodloužené Místecké silnici
• 
ZDROJ: silnice-zeleznice.cz
2. října 2014 • 13:27
Ministerstva životního prostředí a dopravy řeší nečekaný problém. Začala totiž šetřit. Co se může zdát jako dobrá zpráva, dělá teď úřadům potíže. Potřebují totiž dohnat velký skluz v čerpání evropských dotací, nízké ceny stavebních firem jim ale dělají čáru přes rozpočet.

„Pokud se nepodaří všechny peníze vyčerpat, je to dáno i tím, že se otevřenými soutěžemi daří srážet ceny oproti odhadovaným nákladům,“ připouští ministr dopravy Antonín Prachař. Jeho úřadu letos hrozí až deset miliard nedočerpaných dotací.

Prachařovy obavy potvrzují čerstvá čísla Komory administrátorů veřejných zakázek a analytické společnosti CEEC Research. Reálná vysoutěžená cena u stavebních zakázek zadaných v letošním roce byla o pětinu nižší, než předpokládali investoři ve svých rozpočtech. Stát tak od počátku roku ušetřil 18,6 miliardy korun. „Ve stavebnictví stále přetrvává převis kapacit nad poptávkou, proto jsou firmy ochotny tyto kapacity nabízet i s mimořádně nízkými cenami, jen aby své kapacity vytížily,“ vysvětluje Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research.

Do roku 2016 zahájíme stavby za 233 miliard, plánuje doprava

Stavebníci podle analytiků tlačí cenu více dolů než firmy v jiných oborech. Zatímco průměrná sleva na všech zadaných veřejných zakázkách byla v roce 2014 jen 11 procent, u staveb je toto procento téměř dvojnásobné.

40procentní propad

Ministerstvo dopravy tíhu slev poprvé poznalo při modernizaci D1. Ceny tam spadly kvůli hladu o práci až o 40 procent dolů. Nyní jsou na stole další projekty, na které bude Unie přispívat. „Jde o dvě dvoumiliardové stavby na dálnici D3 a v roce 2015 další stavby o celkovém objemu několik desítek miliard korun, například na rychlostní silnici R48, dálnici D11, a při modernizaci dálnice D1,“ vyjmenovává Tomáš Čížek, ředitel Úseku plánování a realizace staveb ŘSD.

S nedočerpáním dotací v resortu dopravy to není zdaleka jednoduché. Podle bývalé ministryně místního rozvoje Věry Jourové resort papírově program vyčerpává, do hry ale může, stejně jako v minulosti, vstoupit EU, která najde chyby v projektech a neproplatí je.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!