Průzkum: Češi si na značky tolik nepotrpí, nehledají ani novinky na trhu

Průzkum: Češi si na značky tolik nepotrpí, nehledají ani novinky na trhu
18. dubna 2016 • 14:24
Důraz na značkové výrobky je mezi českými spotřebiteli nižší než v zahraničí. Názor, že je lepší kupovat výrobky známých značek, protože se člověk může spolehnout na jejich kvalitu, zastává 45 procent Čechů. V zahraničí je to v průměru 61 procent lidí. Tuzemští spotřebitelé také výrazně méně vyhledávají novinky mezi výrobky a službami. Vyplývá to z průzkumu Consumer Life/Cunsumer Values společnosti GfK v 27 zemích světa.

Před důležitým nákupem tráví ve světě čas vyhledáváním informací o značkách 62 procent lidí, v České republice je tomu tak u 36 procent osob. „I když je toto procento nižší v porovnání se světem, i tak v Česku mírně převládá podíl hledajících informace nad těmi, kteří si informace o značkách dopředu nezjišťují (32 procent),“ uvádí autoři průzkumu.

Zatímco ve světě je podíl mužů a žen mapujících si trh před důležitým nákupem přibližně stejný, v Česku si dopředu informace o značkách vyhledávají o něco více muži (38 procent) než ženy (33 procent).

Zatímco v 27 zemích světa, kde průzkum proběhl, vyhledává novinky mezi výrobky a službami vždy více jak polovina lidí (53 procent), Češi jsou v tomto směru méně proaktivní a novinky vyhledává jen 29 procent z nich. Rozdíly v zájmu o novinky jsou mezi ženami a muži jen velmi malé. „Spíše než novinky Češi od výrobků očekávají originalitu a potěšení, a to i v případě běžných výrobků (36 procent), podíl osob se stejným postojem je ve světě opět vyšší (53 procent),“ uvádí GfK.

Informování ostatních

Když si lidé oblíbí nějaký výrobek či službu, pak více jak polovina spotřebitelů ve světě a 38 procent obyvatel Česka se snaží o těchto produktech a službách informovat druhé. Průzkum ukázal, že lidé preferují méně produktů v nabídce, 56 procent dotázaných souhlasí s tím, že mají-li menší počet produktů v nabídce, snadněji se pak rozhodují při výběru zboží a jeho nákupu. V Česku tento názor zastává o něco méně než polovina osob, negativně se k němu staví pětina Čechů.

Jednoduchost je pro lidi důležitá i v případě uživatelských vlastností výrobků a služeb. Pokud je produkt uživatelsky příliš složitý, ztrácí o něj zájem 56 procent lidí ve světě. Stejný názor převládá i mezi Čechy. Větší nechuť k uživatelsky složitým výrobkům přitom projevují jak ve světě, tak v Česku častěji ženy než muži. Průzkum byl proveden loni mezi 30 tisíci respondenty staršími 15 let v 27 zemích.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!