Průzkum: RPSN a debetní karta jsou pro velkou část Čechů stále cizí pojmy | E15.cz

Průzkum: RPSN a debetní karta jsou pro velkou část Čechů stále cizí pojmy

Průzkum: RPSN a debetní karta jsou pro velkou část Čechů stále cizí pojmy
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Miroslav Chaloupka, E15

ČTK

Podle aktuálního průzkumu České bankovní asociace ve spolupráci s agenturou SC&C jsou pojmy jako RPSN, debetní a kreditní karta pro značnou část lidí stále velkou neznámou. Průzkumu se zúčastnilo přes tisíc respondentů.

„Při srovnání výsledků dvou průzkumů realizovaných s odstupem devíti let, které se zabývaly úrovní finanční gramotnosti, jsme zaznamenali jen velmi mírné zlepšení. V roce 2006 činil Index finanční gramotnosti české populace v průměru 66 bodů, letos v únoru jsme dospěli k hodnotě 71 bodů,“ uvedla ředitelka výzkumu SC&C Jana Hamanová. 

Více než polovina lidí například nechápe rozdíl mezi kreditní a debetní kartou, zhruba pětina se neorientuje v tom, co je to RPSN. Každý pátý Čech netuší, k čemu slouží finanční plán. Téměř třetina domácností si nevytváří žádné finanční rezervy a 78 procent lidí v zabezpečení na stáří spoléhá především na starobní důchod od státu. 

Kerry vyzval Moskvu k dodržování minských dohod

Špatné finanční návyky a nízké znalosti dostávají lidi do obtížně řešitelných problémů. „Čísla z průzkumu naznačují, že značná část lidí nemění své špatné finanční návyky a nedoplňuje si finanční znalosti.

Tento stav je o to horší, že je v dnešní době finanční trh plný lákavých nabídek snadných půjček od predátorských poskytovatelů úvěrů. Zvyšuje se tak riziko, že lidé snáze podlehnou relativně snadno dostupným finančním nabídkám, které jsou pro ně v konečném důsledku velmi nevýhodné až likvidační,“ upozornil náměstek ředitele asociace Jan Matoušek. 

Průzkum podle něj potvrdil naléhavou potřebu dalšího rozvoje finančního vzdělávání v ČR. „K tomu je nezbytná úzká spolupráce mezi školami, neziskovými organizacemi a finančními institucemi. Banky jsou významným článkem finančního vzdělávání a i do budoucna chtějí být v popředí snah o zlepšení, dodal Matoušek. I proto se Česká bankovní asociace rozhodla letos připojit k projektu European Money Week, do kterého je zapojeno 23 evropských států, a jehož hlavním cílem je finanční vzdělávání žáků a studentů základních a středních škol. 

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!