Schwarzenberg hrotí boj o obchodní mise | E15.cz

Schwarzenberg hrotí boj o obchodní mise

Schwarzenberg hrotí boj o obchodní mise
Martin Kuba
• 
ZDROJ: profimedia.cz
2. května 2012 • 06:36
Ministerstvo zahraničních věcí vrátilo úder ministerstvu průmyslu a obchodu za nabourávání svého výlučného postavení při jmenování ekonomických diplomatů na české ambasády.

S ministrem průmyslu Martinem Kubou a jeho lidmi bude nyní na pokyn šéfa diplomacie Karla Schwarzenberga vyjednávat za ministerstvo zahraničí Ivan Jukl, kterého Kuba nedávno vyhodil z křesla generálního ředitele CzechTrade.

Společně budou připravovat rozšíření sítě obchodních misí, které je součástí nové proexportní strategie do roku 2020 a má propojit služby agentur CzechTrade, CzechInvest, České exportní banky či Hospodářské komory.

Jukl potvrdil, že jmenovací dekret na post vrchního ředitele ekonomické sekce rezortu včera dostal. „Jukla znám z doby, kdy jsme dotáhli do úspěšného konce dohodu o spolupráci obou ministerstev o proexportní podpoře firmám. Má s ní velké zkušenosti a zná firemní prostředí,“ řekl náměstek ministerstva zahraničí Tomáš Dub.

Jukl musel odejít z CzechTrade 5. dubna. Řízením agentury byl pověřen dosavadní šéf Odboru podpory exportu ministerstva průmyslu Zdeněk Vališ. „Vrchním ředitelem MPO pro export se stal diplomat Vališ a vrchním ředitelem ekonomické sekce ministerstva zahraničí člověk z MPO. Věřím, že sdílení různých zkušeností bude ku prospěchu firmám a zejména exportu,“ uvedl Dub.

Vývoz se na HDP podílí 79 procenty a je motorem českého hospodářství. Drtivá většina exportu, 83 procenta, směřuje do Evropské unie, která se pod vlivem finanční, hospodářské a dluhové krize nachází v útlumu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) proto vypracovalo strategii na podporu exportu do roku 2020, kterou představilo veřejnosti na začátku února. Vláda ji schválila v polovině března.

Jejími klíčovými body je silnější důraz na mimoevropské trhy, aktualizovaná soupiska prioritních a zájmových zemí, kvalitnější nabídka veřejných služeb pro exportéry a na zacílení pozornosti na malé a střední podniky. Součástí záměru je i rozšíření sítě obchodní misí, jejichž počet má stoupnout z nynějších 37 na sedmdesát.

Při naplnění toho cíle se od začátku počítalo se zapojením příspěvkové organizace MPO CzechTrade, ale nikoli s dalším působením tehdejšího šéfa Ivana Jukla, který ji vedl od března 2006.

„Agentura CzechTrade vstupuje do nové etapy existence, čeká ji určitá transformace a jsem přesvědčen, že je správné, aby ji naplňovalo také nové vedení. Změny ve vedení CzechTrade jsou součástí plánu širší reorganizace, jejímž cílem bude zefektivnění a zeštíhlení rezortu průmyslu a obchodu,“ uvedl před necelým měsícem, v době střídání stráží, ministr Martin Kuba. Juklův nástupce Zdeněk Vališ má podle informací deníku E15 mandát do konce letošního roku.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!