Třetí pokles v řadě: důvěra v českou ekonomiku se snižuje

Třetí pokles v řadě: důvěra v českou ekonomiku se snižuje
25. dubna 2016 • 09:59
Důvěra v českou ekonomiku v dubnu meziměsíčně klesla o 1,1 bodu na 95,6 bodu. Spotřebitelé jsou nadále optimističtější než podnikatelé, přesto se důvěra snížila u obou těchto skupin. Mezi firmami klesla zejména v obchodě, jediným odvětvím, kde důvěra stoupla, bylo stavebnictví. Informoval o tom Český statistický úřad. Proti loňskému dubnu je celková důvěra vyšší o půl bodu.

„Je to do jisté míry důsledek slabší ekonomické aktivity v zahraničí, která dopadá zejména na průmysl. Na druhou stranu však určitě zpomalení v ukazatelích důvěry ve srovnání s minulým rokem není velkým překvapení,“ uvedl hlavní ekonom ING Jakub Seidler. Loňský rok byl totiž podle něj ohledně ekonomického výkonu výjimečný vzhledem k řadě jednorázových vlivů.

„V letošním roce však tyto vlivy zcela či částečně vyprchaly. Ukazatele důvěry se proto postupně dostávají zpět k hodnotám, které jsou více v souladu se současným mírnějším růstem ekonomiky a jejich pokles tak prozatím není potřeba vnímat negativně,“ dodal.

Podnikatelská důvěra v dubnu dosáhla 93,8 bodu a byla tak o 1,3 bodu nižší než o měsíc dříve. Ve stavebnictví sice stoupla o bod, v ostatních odvětvích však klesla. Nejvíce, o 2,2 bodu, se důvěra snížila v obchodě. Mezi průmyslovými podniky pokles důvěry činil 1,5 bodu a mezi poskytovateli služeb 1,2 bodu.

Důvěra v českou ekonomikuDůvěra v českou ekonomikuAutor: ČSÚ

Důvěra spotřebitelů se meziměsíčně snížila o půl bodu na 104,3. „V případě spotřebitelů se v náladě projevuje menší dávka optimismu, co se týče výhledu jejich vlastní finanční situace. Zde je ale třeba mít na paměti, že spotřebitelská důvěra zůstává velmi vysoko a vývoj na trhu práce by měl udržovat náladu tuzemských spotřebitelů na velmi slušných úrovních i v dalších měsících,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Z dubnového šetření vyplynulo, že se snížily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace pro příštích 12 měsíců, naopak obavy z jejich vlastní finanční situace se zvýšily. Úmysl spotřebitelů spořit se nezměnil stejně jako jejich strach ze zvýšení nezaměstnanosti a ze zdražování.

Autor: bru, ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!